EvenementOrganiseren.nl

"Live Streaming: (n)iets voor jou?"

Door Bijman Audiovisueel
Het fenomeen Live Streaming is de laatste jaren enorm in opkomst. Iedereen heeft het erover, maar hoe wordt Live Streaming daadwerkelijk ingezet? Is het iets voor jouw event, of zie je er niets in? Ik peilde de meningen en ervaringen van een aantal professionals in de branche.

In gesprek met de professionals uit de branche:

 

Live Streaming: (n)iets voor jou?

 

Mijn vraag voor een rondje langs de velden was: “Is Live Streaming iets voor jouw volgende evenement, al dan niet als marketingtool?” De antwoorden waren bijzonder divers.

NEE - Operationeel manager van bureau X laat weten: “Wij zetten eigenlijk nooit Live Streaming in. Dus niet als marketingtool en ook niet voor andere doeleinden, doordat er eigenlijk weinig tot geen vraag is vanuit onze opdrachtgevers. Als eventbureau zijn wij sowieso meer voorstander van live communicatie in de zin van ‘fysiek in dezelfde ruimte zijn’. En voor ons ontbreekt bij Live Streaming de interactie: Je hebt geen grip op hoe iets overkomt bij de kijker en je kan niet inspelen op reacties.”

 

NEE - Ook eventmanager van bureau Y zegt dat er vanuit de opdrachtgever geen vraag komt. “Het onderwerp Live Streaming is niet heel actueel bij ons. Waar dat aan ligt? Geen idee. Wij hebben het in elk geval niet gepland staan in komende projecten.”

 

JA - PR & Eventmanager Bianca Stirnweis-van Dort (Nintendo Benelux) zet Live Streaming wel in. “Live Streaming zetten wij in voor consumentenevents met het doel om een grotere groep consumenten in aanraking te laten komen met onze producten of om ze te betrekken bij de merkbeleving. We gebruiken hier het platform Twitch voor, waar we een eigen kanaal hebben. De inzet hiervan is afhankelijk van wat we kunnen laten zien, dus vooral ‘kan het leuk genoeg in beeld gebracht worden’? Ook timing speelt een rol: ‘kunnen we op dat moment de doelgroep wel bereiken via Live Streaming’? Uiteraard is het budget ook van belang.”

 

NEE - Eventmanager van bureau Z zegt: “Wij zetten Live Streaming nog niet tot nauwelijks in, ondanks het feit dat we wel kansen zien in het vergroten van het bereik van je evenement binnen je bestaande doelgroep, het betrekken van nieuwe doelgroepen bij je evenement, en het opzoeken van interactie met mensen die niet daadwerkelijk aanwezig kunnen zijn”. Afhankelijk van soort, doelstelling en kostenaspect van een evenement zou bureau Z Live Streaming eventueel wel overwegen.

 

JA - Carlien Winter, eventproducer bij DeFabrique, heeft onlangs haar eerste Live Streaming tot uitvoer gebracht in samenwerking met Bijman Audiovisueel. Haar reactie: “De DeFabrique heeft Live Streaming ingezet tijdens het uitreiken van de Staat van het Onderwijs, omdat niet alle inspecteurs en medewerkers van Inspectie van Onderwijs bij het evenement aanwezig konden zijn. Zij konden het formele moment van de uitreiking toch meemaken door via een interne link op intranet met een live verbinding mee te kijken in de plenaire zaal. En er is méér: De content die je verzamelt tijdens een evenement kun je monteren tot een aftermovie of een reeks tutorials waarmee je nieuwe medewerkers of de achterban kunt enthousiasmeren. Ook kun je met deze content mensen werven voor de volgende editie van het event. Het bereik van video's via social media neemt supersnel toe, kijk naar een succesvolle blogger als Enzo Knol. Wel is het goed om per evenement te kijken of Live Streaming meerwaarde heeft. Wie wil je hiermee aanspreken en wat wil je er mee bereiken? Als je veel mensen wilt bereiken met de content die op een evenement wordt gedeeld, is Live Streaming zeker interessant om in te zetten. 

Ik denk dat Live Streaming zeker vaker ingezet gaat worden bij evenementen. Zeker nu het steeds betaalbaarder wordt, kan het zorgen voor een meerwaarde van een evenement, als belangrijke content geregistreerd kan worden en via internet live uitgezonden gaat worden.”

 

JA, NEE of IETS VOOR LATER? Al concluderend denk ik dat de vraag van de opdrachtgever naar Live Streaming centraal zou moeten staan bij het wel of niet inzetten tijdens een event. Aan de eventmanager en de AV-leverancier de schone taak om de opdrachtgever uitgebreid te informeren over de mogelijke voordelen en doelmatigheid van Live Streaming. Als event manager zet je Live Streaming immers slechts in omdat je overtuigd bent dat het de doelstellingen gaat bereiken en, niet onbelangrijk, dat het past in je budgettering. Een mooie impuls om Live Streaming in te zetten is dat de kosten tegenwoordig al een stuk lager liggen door de diverse platforms, zoals www.livestream.com. Let’s get loud, eh… live!

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x