Tips voor het kiezen van de juiste spreker voor jouw event Door Midden Nederland Hallen Herinner jij je nog die te lange presentatie? Dat ene tenenkrommende verhaal? Of het event waarbij je na afloop niet meer wist waar het verhaal over ging, omdat de maniertjes van de spreker meer opvielen dan de inhoud? Een spreker kan jouw event maken of breken. Deze tips helpen je om de juiste spreker te boeken! Bepaal waarom je een spreker wilt inhuren Waarschijnlijk weet je heel goed wat het doel is van het evenement dat je organiseert. Bijvoorbeeld je gasten informeren, inspireren, binden, samenbrengen of in actie laten komen. Maar weet je ook waarom je een spreker zoekt? Moet die jouw boodschap versterken of je gasten aan het denken zetten? Of is het juist aan hem of haar de taak om jouw gasten te entertainen als break tussen twee inhoudelijke workshops? Het zijn twee totaal verschillende doelen, die andere kwaliteiten van een spreker vragen. Zoek een spreker die past bij jouw doel en doelgroep De meeste sprekersbureaus bieden je online sprekersbanken waarin je kunt aangeven welke rol en kwaliteiten jouw spreker moet hebben. Maar denk er ook eens aan om in je netwerk of via social media tips te vragen voor sprekers die passen bij jouw event. Denk in deze fase al goed na wat wel en niet past bij jouw doelgroep. Een stellige spreker met scherpe humor kan de plank helemaal misslaan bij een gezelschap dat juist nuance en bedachtzaamheid waardeert. En een BN’er is geen garantie voor succes, zeker als er inhoudelijk geen link is met het programma van jouw evenement. Beoordeel zélf de prestaties van jouw potentiële spreker Ga niet klakkeloos af op het profiel van de spreker of wat anderen zeggen. Check de referenties van de spreker (of vraag daarnaar als ze niet online te vinden zijn), bekijk filmpjes van de spreker en bezoek als het kan een van zijn optredens of presentaties. Dat kost tijd. Maar het is beter dat jij erachter komt dat een spreker niet geschikt is, dan dat al jouw gasten dat straks doen. Houd rekening met de zapp-cultuur Jouw gasten leven in de 21e eeuw. Ze zijn gewend aan gelikte tv-shows en events waarin de presentatie-lat torenhoog ligt. Je doet je gasten én de spreker een plezier door de lengte van spreeksessies te beperken. Beter een incompleet verhaal waar iedereen de aandacht bij houdt, dan een totaalplaatje waarbij de zaal afhaakt. Denk ook aan aansprekende concepten zoals de TED-talks. Korte, opeenvolgende inspiratiesessies door verschillende sprekers. Investeer in de voorbereiding met een spreker Vrijwel alle sprekers werken tegenwoordig met voorgesprekken. Benut die om je spreker van input te voorzien over het doel van je dag, achtergrondinformatie over jouw thema, de opbouw van je publiek, de lengte en plaats van de spreeksessie in het programma, de eventuele overige sprekers en programma-onderdelen, de dresscode, de faciliteiten, de mate van interactie die je voor ogen hebt; kortom, alles wat een spreker moet weten om zijn of haar boodschap te laten aansluiten op jouw dag. En zorg dat er iemand is die jouw spreker ontvangt, begeleidt en ondersteunt. Zodat de spreker onbezorgd en ontspannen op het podium kan stappen!