10 redenen om je event te live-streamen Door Bijman Audiovisueel Bij Live Streaming worden de audio- en videofragmenten van een live evenement verspreid via internet waardoor de niet aanwezige doelgroep toch in real time kan meekijken. De bekendste voorbeelden zijn van social media platforms; zoals Periscope van Twitter en de live videofunctie van Facebook. Maar hoe kun je dit het beste zakelijk toepassen en wat zijn de voordelen van live-streamen voor zakelijke evenementen? Bijman Audiovisueel geeft je tien redenen. 1. Meer deelnemers voor jouw event Live Streaming trekt meer bezoekers naar je evenementenlocatie. Zij verwachten meer kennis te vergaren en meer leerzame ervaringen op te doen bij een fysiek event dat Live Streaming biedt. 2. Bezoekersaantal stijgt per jaar Naar verwachting zal het bezoekersaantal voor een event mét Live Streaming tot bijna 30% toenemen, vergeleken met een fysiek evenement zónder Live Streaming. 3. ‘Get together, right here, right now’ Live Streaming brengt mensen vanuit afgelegen of op internationale locaties bij elkaar. Langdurige reistijden en hoge reiskosten kun je schrappen uit je marketing- /communicatiebegroting. 4. Besparing van geld én tijd Live streaming bespaart geld doordat mensen virtueel bij elkaar zijn, en tijd doordat jouw bezoekers hun kostbare tijd goed besteden. 5. Verhoging van user experience Live Streaming verhoogt het aantal mensen dat jouw evenement ervaart. Dus zijn er na afloop ook méér ervaringen om te delen. 6. ‘Slapende’ leden wakker schudden Live Streaming is een geweldig hulpmiddel om de slapende leden (leden die nog niet eerder een fysiek event hebben bezocht) binnen jouw organisatie te activeren: je kunt tot 50% meer betrokkenheid bereiken. 7. Olievlek-werking Live Streaming creëert een virtuele gemeenschap van deelnemers die op de Live Streaming kunnen reageren en die met elkaar kunnen netwerken. Op lange termijn zou je dit zelfs kunnen laten uitmonden in een spin-off van je bedrijf of event. 8. ‘Gelukkig hebben we de beelden nog.’ Live Streaming voorziet je van opnames die zowel waardevol zijn voor jou en de aanwezigen als voor degenen die het evenement hebben gemist. 9. Verhoging van inkomsten Door gebruik te maken van Live Streaming tijdens je evenement bied je sponsoren een podium dat de kosten van je evenement (deels) kan dekken of zelfs winst kan generen. 10. Waardevolle content Live Streaming levert waardevolle informatie op. Medewerkers, klanten en opdrachtgevers hebben namelijk de mogelijkheid om direct (inhoudelijke!) feedback te geven op de Live Streaming via chat, polls en diverse social media. Tips EvenementenOrganiseren.nl voor live-streamen Hybride events / live streamen: 10 tips 1. Hoeveel % van je doelgroep komt naar het evenement? Minder dan 30%? Ga dan hybride. 2. Geef de NEE optie in het registratieformulier en benader deze mensen voor online deelname. 3. Live en online behoeve 2 aparte programma’s en benaderingen. 4. Huur een expert in om op locatie internetfaciliteiten door te meten 5. Zorg voor een virtuele host, gespreksleider. 6. Verbind live en online, dus informeer en brief uw sprekers. 7. Zorg voor een complete communicatietraject voor, tijdens en na het evenement. 8. Verwacht een toename van 33% van de deelnemers. 9. Zoek ervaren livestreaming en techniekpartners 10. Verrijk en hergebruik de content in het natraject. Kortom, deel de ervaringen. Veel meer tips, do's en kennis over live streamen en het hybride maken van uw evenement in het artikel Tips en stappen voor het organiseren van een succesvol hybride event