3 gouden tips voor het spreken op een congres of event De spreker op een evenement of congres. Onderschat het niet. Natuurlijk heeft iedere spreker zijn of haar eigen ritme. Tempo. Manier van presenteren en dat moet ook vooral zo blijven, maar wat is het interessant dat er ook wetenschappelijk bewijs is hoe een spreker het meest effectief is. Bij welke snelheid komt een boodschap bijvoorbeeld het best over? Evenementorganiseren.nl sprak met Jonathan Bradshow van onderzoeksinstituut Meetology en kwam tot 3 basistips vanuit wetenschappelijk onderzoek voor iedere spreker: 1. Gebruik gemiddeld 3,5 woord per seconde 2. Mannen laag, bij vrouwen maakt het niet uit 3. Zonder passie, overtuiging en enthousiasme geen geslaagde speech ‘Snelheid, toon, overtuiging, een interessant onderzoeksveld. Hoe snel denkt u bijvoorbeeld dat je moet spreken om zo effectief mogelijk te communiceren met een ander: psychologisch onderzoek is tot een aantal woorden per seconden gekomen. 3,5 woorden per seconde. Het klinkt heel snel en dat is het ook best wel, zeker niet langzaam, maar bij deze snelheid gaven toehoorders het hoogste gemiddelde als het gaat om meest geloofwaardig.’ Daar moet natuurlijk wel bij gezegd worden, dat juist een vertraging heel interessant kan zijn als ritme in uw manier van spreken. Hoog of Laag? En hoe zit het dan met de toon? Laag of hoog? Daarbij maakt Bradshaw een onderscheid tussen mannen en vrouwen. ‘Bij mannen wordt de gecommuniceerde boodschap krachtiger genoemd naar mate de stem en toon lager is. Je ziet ook dat bij BN’ers en politici stemtraining om de toon aan te passen heel normaal is. Een mooi voorbeeld is Mrs. Tatcher, die in de loop der jaren echt anders is gaan spreken met een ander geluid. Echter, bij vrouwen concluderen diverse onderzoekers dat het niet uitmaakt of een vrouw een hoge of lage stem heeft.’ No passie, no speech ‘Tot slot een hele belangrijke: de overtuiging. Mensen tegen wie gesproken wordt, hebben in onderzoeken aangegeven dat overtuiging veel meer invloed heeft op de impact van de boodschap dan rangen of standen van de sprekers. Dus spreker met overtuiging, passie en enthousiasme zijn essentieel voor iedere spreker om een boodschap over te brengen.’