3 tips: succesvolle livestream events zijn boeiend Door TOBACCO - Dé Evenementenlocatie van Amsterdam De concentratieboog is tijdens online of livestream events voor kijkers (de deelnemers) in z’n algemeenheid een stuk korter dan bij fysieke live evenementen. Hoe kun je daar rekening mee houden? Drie tips om de concentratie bij livestream of online events vast te houden: 1. Het oog wil wat: livestream op elke locatie? Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: waarom zou je bij een livestream event kiezen voor een locatie waar je extra huur moet betalen als je ook in een studio véél goedkoper op een bedrijventerrein terecht kan. De kijker merkt er niets van… toch? En daar ligt het grote misverstand. We onderschatten de kijker van een livestream uitzending. Het online kijken betekent niet alleen je laptop openklappen, de inlogcode invullen, je stoel pakken, kopje thee ernaast en laat maar komen die livestream. Het oog wil ook wat (meer). Een mooie aangeklede livestream studio in een bekende locatie biedt wel degelijk meerwaarde voor de kijker; uw gast van het evenement. Op zoek naar een locatie of studio voor jouw online event? Bekijk het volledige overzicht van livestream studio's voor jouw online evenement. 2. Bepaal het doel van je livestream. Welk soort evenement? Wat is het doel van een livestream? Dat is misschien wel de belangrijkste vraag voordat we beslissen om een online event te gaan organiseren. En of dat nou een livestream congres, een livestream bedrijfsfeest of een livestream meeting is, de belangrijke vraag blijft: waarom zou ik het nu in coronatijd online gaan doen? Waarom niet nog even wachten en weer een fysiek event organiseren als het weer enigszins kan. Even de hand op de knip? Of wil je toch de verbinding aangaan? En perfecte livestream eventorganisatie kan echt voor een voor een hele effectieve connectie zorgen. Als het maar boeit! 3. Blijf boeien. Houd je kijker scherp! Het doel van een livestream uitzending is de verbinding maken tussen de aanbieder van een dienst en de ontvanger die geïnteresseerd is in wat hem of haar geboden wordt. Dat kan dus gaan van een livestream productpresentatie tot een spreker die de kijkers inspireert. Blijf daarbij nadenken over het effect dat je wilt bereiken bij ieder livestream event. Hoe bereik je dan die verbondenheid en vooral hoe krijg en houd je ze aan het scherm gekluisterd? Dat begint eigenlijk al bij het voortraject. Wat is er nodig om zoveel mogelijk kijkers geïnteresseerd te krijgen dat ze de moeite nemen om te gaan kijken en luisteren? En vooral: hoe blijven ze geboeid. De concentratieboog is tijdens online of livestream events voor kijkers (de deelnemers) in z’n algemeenheid korter dan bij fysieke live evenementen. Houd daar rekening mee! * Daarom ook de top 6 tips om een livestream boeiend te houden: 1. Trigger je kijkers met een aansprekende compleet aangeklede livestream locatie (pssst.. het leukste is als deze herkend wordt) 2. Bepaal opnieuw de juiste doelgroep. Met welk soort kijker heb je te maken? 3. Start je uitnodigingstraject eerder dan bij live events en stuur reminders 4. Plan de livestream uitzending op een gunstig tijdstip en dag 5. Zorg voor aansprekende gasten en sprekers * 6. Geef de lengte van de uitzending duidelijk vooraf aan en ga daar niet overheen en daarbij geldt voor online qua tijd: less is more! Tip: lees ook deze artikelen Overzicht van 18 studio's voor de opname van online events