5 audiovisuele tips voor een WOW-moment op uw event Wat zijn de trends en ontwikkelingen op AV-gebied? Die vraag stelden wij aan de audiovisuele experts van Hulskamp Audiovisueel, zodat u weet hoe u de show stelt met de juiste audiovisuele hulpmiddel op uw evenement. 5 tips voor een WOW-factor. Bij audiovisuele middelen draait het niet langer om het product alleen, maar om de toegevoegde waarde van service en hospitality van mensen, vernieuwing en beleving. We zijn als consumenten verwend. Iedereen heeft een HD camera in zijn telefoon en het platte scherm met 4K is thuis niet meer weg te denken. Een mooie projectie met een scherp plaatje is gemeengoed geworden. Hiermee kun je je dus niet meer onderscheiden. Trend 1: het 3D projectiedecor Wij voorspellen dat huidige AV producten meer en meer worden gecombineerd om zo nieuwe innovatieve concepten te kunnen bieden die iets toevoegen aan de beleving van een evenement. Een goed voorbeeld hiervan is het nieuwe 3D projectiedecor bij het NBC Congrescentrum in Nieuwegein, waarbij reeds bestaande projectoren gecombineerd worden om een vernieuwd concept neer te zetten. Trend 2: kies voor de one stop shop ‘Naast het samenvoegen van producten om een nieuw innovatief concept te ontwikkelen, is er steeds meer vraag naar one-stop-shops. Opdrachtgevers willen niet meer aankloppen bij verschillende leveranciers, maar bij één organisatie die meedenkt in met het concept en alles regelt (ontzorgen). Kwaliteit en Duurzaamheid zijn daarbij belangrijke argumenten.’ Trend 3: inspelen op de live behoefte in de zaal De one-stop-shop is de trend van de toekomst die een vernieuwde toegevoegde waarde kan creëren, vanuit de content gedachte. ‘Door content te combineren met Internet of Things weet een spreker straks niet alleen wie er in de zaal zit, maar ook waar hun interesses liggen’ De doelgroep van een evenement zal, in tegenstelling tot de opdrachtgever, het middelpunt worden waarmee je continue zal moet afstemmen waar je mee bezig bent. Het gaat niet langer om wat de directie van een bedrijf voor ogen heeft, of de visie van het evenementenbureau. De doelgroep moet onder de indruk zijn waarbij de rol van organisator verandert; deze moet gaan inspelen op dat waar de doelgroep op dat moment behoefte aan heeft.’ Trend 4: dynamiek Het statische van een evenement is voorbij het wordt dynamischer, mede door de informatie die beschikbaar is over onze doelgroepen. Creeer dat zowel in uiting als in interactie. Trend 5: videomapping blijft ongehoord populair En dan hebben we het niet alleen over de mogelijkheden op eventlocaties maar, altijd en overal. Tijd en plaats is steeds meer een bijzaak. De grenzen tussen virtueel en fysiek vervagen. Dit stelt hoge eisen aan de manier van communiceren. Er zal meer online content beschikbaar zijn op jouw gewenste moment! ‘De jongere generatie, die opgroeit met deze ontwikkelingen, krijgt informatie op een presenteerblaadje aangereikt en beslist zelf wat zij hiermee doen. Deze zogenaamde ‘digital natives’ zijn al gewend om op afstand te communiceren. Zij gaan straks niet meer naar school, maar naar een virtuele klaslocatie, waarom dan nog wel naar een evenement? Het strategisch denken moet worden omgedraaid en hier gaan veel bedrijven problemen mee krijgen. Zij moeten zich meer dan ooit realiseren dat het succes van hun organisatie afhangt van deze generatie.’ Hulskamp Audiovisueel