EvenementOrganiseren.nl

6 tips om de gasten op uw evenement niet kwijt te raken aan hun mobieltje...

Het is inmiddels een schrikbeeld voor iedere organisator van evenementen: een zaal vol aanwezigen, waarvan meer dan de helft weggedoken is in hun smartphone. Na alle effort om de juisten gasten op uw evenement te krijgen, de juiste sprekers, de perfecte content en wat doet uw gast? Mailen. Facebook checken. Maar vrees niet: u kunt er wat aan doen. Win de aandacht van uw evenementgast terug met deze 6 gouden tips!

Mobiele verslaving kan de betrokkenheid van deelnemers bij evenementen aanzienlijk verminderen als er geen stappen worden ondernomen om tegemoet te komen aan de nieuwe gewoonten van deelnemers. De mobiele telefoon is onderdeel geworden van het dagelijks leven, vanaf het moment dat we wakker worden tot het moment dat we in slaap vallen. Net zoals andere delen van ons leven veranderen om ons als individu én mobielgebruiker te kunnen ontvangen, moeten evenementen ook snel dat voorbeeld volgen.

TIP 1:
Maak 'mobiel' deel van het evenement

Dat 'we' verslaafd zijn aan smartphones, internet, social media, dat is inmiddels een bewezen feit. Daar moet u als organisator van evenementen mee zien te leren leven. Integreer 'die verslaving', laat de smartphone deel zijn van uw evenement.  Het toevoegen van bijvoorbeeld gamification-functies zoals speurtochten kan bijvoorbeeld een geweldige manier zijn om aanwezigen aan te moedigen om actief deel te nemen aan het evenement, aangespoord door hun vertrouwde smartphone. Veel evenementen-apps bevatten nu ook een functionaliteit voor het matchen van deelnemers, een prima oplossing bij het opzetten van persoonlijke ontmoetingen op een evenement, door de deelnemer matchsuggesties te bieden. Sommige apps kunnen zelfs de tijd en plaats instellen van uw afspraken.

TIP 2:
Break-out gebieden

Zorg voor ruimtes waar u uw gast eigenlijk een beetje weghaalt van het evenement. Het bieden van een rustige ruimte waar aanwezigen zich kunnen concentreren op de dagelijkse zaken kan echter nuttig zijn. Zou je niet liever willen dat je deelnemer die belangrijke e-mail voor zijn dagelijkse werk beantwoordt op een andere plaats - dan in het theater, de plenaie of break-outsessie waar je hoofdspreker net bezig is - en dan meteen terugkeert naar je evenement?

TIP 3:
Make It Social

Hoewel er geen manier is om te vermijden dat uw gast aandacht besteedt aan zijn/haar social media, is het mogelijk om een ??deel van die betrokkenheid terug naar het evenement te brengen door social een onderdeel van het evenement te maken en daar tijd en ruimte voor in te ruimen binnen het concept. Eenvoudige dingen zoals het aanbieden van een hashtag voor een evenement kunnen ertoe leiden dat deelnemers snel toegang hebben tot het gesprek en meedoen. Bovendien kunnen evenementen betrokkenheid stimuleren door social walls te gebruiken. Waarom ga je niet een stap verder en gamify het, waarbij je je meest geëngageerde deelnemers beloont?

TIP 4:
Mobiel-vriendelijk backchannel

Omdat mobiel gebruik voortdurend in opkomst is, is het belangrijk dat zogehten back-channels van evenementen worden gemaakt met de mobiele 'eindgebruikers' in gedachten. Op de back-channel kan een discussie plaatsvinden over het evenement, de sprekers, de inhoud, etc. Onder de talloze sociale platforms die vandaag beschikbaar zijn, zijn er verschillende opties voor evenementprofs om een ??backchannel te maken voor het vastleggen van inzicht en om het gesprek verder te laten gaan dan het evenement zelf. Facebook-evenementen en Twitter zijn al jarenlang een grote favoriet, maar nieuwe helden als Twitch en Slack zijn op de voorgrond getreden met gesloten community's die perfect zijn voor gesprekken via backchannels.

TIP 5:
Een black-out

Een trend die de afgelopen jaren steeds meer aandacht krijgt, is de black-out van de gsm. Deelnemers dwingen om hun telefoon uit te schakelen of hun telefoon aan de deur bewaakt achter te laten, ??is een gewaagde stap, maar kan in de juiste omgeving effectief zijn. Deze nogal extreme methode kan hogere focusniveaus mogelijk maken, maar kan deelnemers ook een geïsoleerd gevoel geven, dus wees voorzichtig. En vergeet niet: de telefoon wordt als uiterst privé ervaren en is echt persoonlijk bezit, dus houd dit in het achterhoofd bij een dergelijke actie.

TIP 6:
Geef ze geen reden tot afleiding

Er zijn verschillende redenen waarom deelnemers misschien niet zo betrokken zijn bij het evenement als een evenementenplanner zou willen en mobiele apparaten zijn slechts een van de redenen daarvoor. Alvorens stappen te nemen om de 'mobiele-verslavingsduivel' te bestrijden, is het de moeite waard om een ??stap terug te doen om te zien of er andere delen van het evenement zijn die kunnen worden verbeterd. Als uw sprekers te weinig energie hebben en uw evenementprogramma niet volledig is, is dit misschien de reden waarom bezoekers afleiding zoeken en elders vinden en dus minder engaged zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x