EvenementOrganiseren.nl

7 tips hoe meetingdesign en eventdesign de gastbeleving versterken

De wereld van evenementen wordt alsmaar omvangrijker. Denk aan de termen eventmarketing en livecommunicatie. Onze collega's en partners van EventMB.com hebben een aantal voorbeelden op een rij gezet waarmee eventdesign een meeting of event veel krachtiger kan maken.

1. Verbeeldingsvermogen versterken
Augmented Reality en Virtual Reality zijn inmiddels bekende termen. Toch worden deze technieken nog niet zo vaak ingezet op live evenementen. Terwijl de mogelijkheden alsmaar groter worden. Zo heb je de mogelijkheid om de gast in tijd te laten reizen. Wat zijn de plannen voor jouw bedrijf over 50 jaar? Toon het in beeld. Laat een spreker de bezoeker meenemen in de toekomst, dit kan in de vorm van beeld, visuals en het gesproken woord. Neem eens vrijblijvend contact op met een partij die audiovisuele producties kan ontwikkelen.  Ook een top idee:  neem tijdens een jubileumevenement de bezoeker mee terug in de tijd. 

Relatief makkelijk til je deze VR ervaring tot een hoger niveau: 
Prikkel de zintuigen van de bezoeker. Wind, geur, beweging, al deze dingen kunnen bijdragen aan de beleving van de bezoeker. 


2. Stop met innoveren om het innoveren
Wat je qua beleving echt moet voorkomen: innovatie toepassen omdat het nou eenmaal trendy is. Ga niet roepen dat je evenement innovatief is, terwijl het dat niet is!

- Doe onderzoek naar wat andere evenementenplanners doen in jouw regio, per branche en per type evenement. Breid dat dan uit, ga verder dan dat. Als je het precies kopieert, ben je niet aan het innoveren.
 

3. Creëer een thuis gevoel 
De beste eventontwerpen spelen in op ons gevoel van verbondenheid. Loyaliteit komt deels doordat deelnemers zich thuis voelen. Het gaat om het creëren van een plek waar 'iedereen je naam kent'. Mensen willen gemist worden als ze niet aanwezig kunnen zijn. Dat kan duidelijk naar voren komen in de communicatie voor en na het evenement.  Laat alle bezoekers die wel aanwezig zijn zich thuis voelen, dat doe je door:

-Ze het gevoel te geven dat ze deel uit maken van je groep
Doe dit door hen als bezoekersgroep toe te spreken, geef hun extraatjes, deel wat de waarde van dit netwerk is. Zo krijgen de bezoekers het gevoel deel te zijn van de community, zij zullen eerder geneigd zijn jouw evenementen te bezoeken. 


4. Gebruik FOMO (Fear of Missing Out) als prijsstructuur
In plaats van de traditionele korting voor vroege vogels, kun je de kosten van de tickets ook basseren op het aantal verkochte kaarten.  De eerste 100 kaarten kosten een bepaald bedrag, de volgende 100 kaarten worden iets duurder.  Dit betekent dat mensen niet kunnen wachten tot de laatste dag van  de early bird actie. Ze weten niet hoeveel tickets er zijn verkocht, dus als ze een lagere prijs willen, moeten zij snel zijn. 

- Bied een 100% geld-terug-garantie als ze niet tevreden zijn met het evenement. Dit zorgt ervoor dat iedereen in uw evenemententeam tot het uiterste zal gaan om de perfecte beleving te bieden. Als je dit doet, zorg er dan voor dat u vooraf inschrijvingsvoorwaarden opstelt. 


5. Breng deelnemers samen onder DFI (Demand for Impact)

Deze trend vormt een tegenwicht voor de personaliseringsverschuiving die zich de afgelopen jaren heeft voorgedaan. In plaats van een evenement rond individuele voorkeuren te ontwerpen, streeft een DFI-evenement ernaar mensen te verenigen onder één vlag, één doel. De focus verschuift naar het belang van resultaten en de wens om impact en verschil te maken.

Maak deel uit van de oplossing, niet alleen het gesprek:
- Bouw aan een beweging (in een bedrijf) door de aanwezigen in staat te stellen de missie van de organisatie te verspreiden. Gebruik het evenement om te adverteren, ondersteuning te geven en een externe boodschap en beweging te promoten.

- Geef deelnemers een eenvoudige taak om te helpen met een grotere beweging. Soms vragen evenementplanners aan deelnemers om geld of producten te verzamelen door bepaalde activiteiten te doen, of soms is er een sponsor die aanbiedt om dat wat er wordt opgehaald te verdubbelen. Wat je ook beslist, wees specifiek over de impact die het maakt.

- Breek een record. Misschien is uw onderneming bezig om iets op grote schaal te bereiken. Overweeg in dat geval de Guinness World Records-mensen te betrekken om het bewustzijn te vergroten door een record te verbreken, een spektakel te creëren en plezier te maken.

6. Vertrouwen opbouwen
Vertrouwen is de bouwsteen voor elke relatie. Marketeers zullen je vertellen dat je tegenwoordig drie belangrijke functies hebt: kennis maken, leuk vinden en vertrouwen. Zonder een van deze heb je problemen met het verkopen van kaartjes. Dit geldt met name in de dienstverlenende branche van evenementen.

Creëer een reputatie gebaseerd op veilige en betrouwbare evenementenbeloften:
- Vermijd overdrijving over je evenement, tenzij je het doet voor een komisch effect. Laat aanwezigen anderen vertellen dat uw evenement de beste is. Je hoeft het niet zelf te zeggen.

- Geef referenties een podium. Mensen die geïnteresseerd zijn in jouw evenement zullen altijd geloven wat anderen ervan zeggen boven wat jouw marketing er van zegt of mee doet.

- Doe uw beloften en claims eer aan. Maak een evenement op basis van transparantie, niet van rookgordijnen en spiegels. Laat evenementambassadeurs en beïnvloeders je loflied over uw evenement zingen. Gebruik gegevens wanneer u wilt aantonen dat uw evenement een succes is.

 

7. Verbeter uw evenement EQ: Mindfulness, Wellness en MVO
Hoewel deze concepten al geruime tijd bestaan, stijgen ze naar meer prominente en consistente posities op evenementen omdat ze in het achterhoofd zijn van al uw aanwezigen. Het is iets dat ze proberen op te nemen in hun eigen leven, dus ze mogen of moeten zelfs ook een rol spelen in uw evenement. Intentie, welness en mindfulness verschenen op veel goede voornemenslijstjes voor het nieuwe jaar. Gelooft u ons niet? Zoek op Facebook maar eens naar goede voornemens. Doe Maar. We wachten. Emotionele intelligentie staat op de lijst van elke leider en evenementen die zich richten op de zachtere kant krijgen veel aandacht. Deze zachtere kant gaat over in veel meer dan alleen sessiegegevens of -activiteiten. We zien het in het ontwerpen van evenementen, eten, pauzes, het opzetten van een kamer, snacks, meubels, downtime, discussies over geestelijke gezondheid, aandachtige minuten, naar buiten gaan op evenementen en nog veel meer.

Omarm Brain-Friendly Mindfulness:
- Voeg hersenvriendelijke voedingsmiddelen toe aan je menu.
- Begin elke dag van je evenement met een mindful minuut.
- Neem seminars en discussies op het gebied van de geestelijke gezondheid op tijdens uw conferentie.

Adopteer Wellness en speel om de aandacht te vergroten:
- Voeg een creativiteits- of wellness-zone toe die een oase van speelmogelijkheden, begeleid socialiseren en / of wellnesstechnieken biedt.

- Bied snelle stoelmassages na een ochtend zitten in sessies.

- Moedig beweging aan door leuk spel of buitenavonturen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR)
- Organiseer een vrijwilligersactiviteit voor een lokale organisatie die overeenkomt met uw waarden tijdens uw evenement.

- Zorg ervoor dat u uw sponsors in het plezier opneemt. Geef ze een kans om mee te doen en een goede PR voor zichzelf op te bouwen.

- Rapporteer de impact in uw afsluitende evenementensessie. Heb je 2.500 mensen gevoed? Heb je 10 gezinnen gekleed? Welke manier u ook invloed op de gemeenschap heeft gehad, zorg ervoor dat uw deelnemers weten hoe ze hebben geholpen.


 


 

The Event Experience and Meeting Design Trends That Will Wow Your Audience first appeared on EventMB

#jointheLIVErevolution

 

EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk. 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x