EvenementOrganiseren.nl

After-event evaluatie: 5 tips om te leren en verbeteren

Je evenement is voorbij en de rust is wedergekeerd... of toch niet? De echte eventplanner weet dat het werk nog niet klaar is. Een goede evaluatie na afloop maakt het verschil tussen een gemiddelde en een geweldige ervaring. Je kan je evenement ermee naar een hoger niveau tillen. Hoe verzamelen en analyseer je feedback? En hoe pas je het toe om van je volgende evenement een nog groter succes te maken? Wij helpen je op weg.

1. Feedback verzamelen

Het verzamelen van feedback hoeft niet ingewikkeld te zijn, zolang je maar strategisch te werk gaat.

Stuur een korte enquête via e-mail met een mix van open vragen en meerkeuzevragen. Vraag naar de algemene ervaring en specifieke onderdelen zoals catering, locatie, en organisatie. Gebruik polls in je Instagram stories of vraag om reacties op LinkedIn. Zo verzamel je snel laagdrempelige feedback. Of kies voor reacties terwijl alles nog vers in het geheugen ligt, met een app of een suggestiebox tijdens het evenement zelf.

2. Data analyseren

Je hebt de feedback binnen, tijd om trends en patronen te ontdekken. Scheid open antwoorden van cijfers en percentages; getallen zijn handig, maar persoonlijke opmerkingen geven vaak extra inzicht. Kijk naar veelvoorkomende opmerkingen, zoals klachten over het geluid of juist complimenten over de locatie. Dit zijn namelijk je actiepunten. Vergeet ook te verzamelen wat goed ging. Dit zijn de elementen die je wilt behouden en versterken.

3. Team evaluatie

Na de feedback van de deelnemers is het tijd om met je team om tafel te gaan. Begin met wat goed ging, dit houdt de sfeer positief. Het motiveert en maakt de bespreking leuker. Bespreek daarna constructief wat de verbeterpunten zijn; noteer concrete punten en geef prioriteit aan wat echt belangrijk is. Maak vervolgens duidelijke actiepunten én meteen ook duidelijke afspraken over wat er bij het volgende evenement anders moet. Noteer verbeteringen meteen in je draaiboek.

4. Verbeterplan maken

Nu je feedback hebt geanalyseerd, is het tijd voor actie:

  • SMART-doelen: stel specifieke en haalbare doelen op voor je volgende evenement. Zorg dat ze meetbaar en tijdgebonden zijn.
  • Planning aanpassen: pas je draaiboek aan op basis van de verbeterpunten. Zorg dat aanpassingen meteen worden doorgevoerd, zodat je ze niet vergeet.
  • Team motiveren: vergeet niet je team te bedanken en te belonen voor hun inzet. Een tevreden team zorgt voor betere resultaten.

5. Communicatie en follow-up

Bedank je deelnemers en laat zien dat je hun feedback serieus neemt. Stuur een e-mail waarin je hoogtepunten van het evenement deelt en de deelnemers bedankt. Dit zorgt voor een positieve herinnering aan je evenement. Communiceer wat je met de feedback gaat doen, bijvoorbeeld via sociale media. Dit laat zien dat je waarde hecht aan hun mening.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x