EvenementOrganiseren.nl

Aftermovie van jouw evenement: volg deze tips

De festivals, maar ook de vele zakelijke evenementen richting de zomer komen er weer aan. Een fenomeen in de eventwereld is daarbij de aftermovie. Een ideaal middel om jouw evenement en de impact daarvan te verlengen en een groter publiek te bereiken. Maar wat is een aftermovie precies? Wat zijn de doelstellingen van een aftermovie? En wat zijn de tips voor een goede aftermovie?

Het evenement is geweest. Het natraject kan van start. Dat is het moment dat de boodschap, de content, de communicatie en de belevenis van jouw bedrijf, merk of organisatie nogmaals naar de gasten gaat, maar zeker ook naar zij die er niet waren. Een goede aftermovie is daarbij goud waard.

Wat is een aftermovie van jouw evenement?

Een aftermovie is kort door de bocht: een video die de live communicatie, experirence marketing en dus de boodschap samenvat. De aftermovie is een compilatie van de hoogtepunten en de hoofdboodschap. Bij een festival is dat vaak veel aandacht voor sfeer, de topartiest en mensen, bij zakelijke evenementen is het een ander kopje thee, dus volg deze zes tips voor een goede aftermovie van jouw evenement.

Aftermovie van jouw evenement: de doelstellingen

De doelstellingen van aftermovies voor evenementen binnen de marcom-mix van merken, bedrijven en organisaties kunnen variëren, afhankelijk van de specifieke behoeften en doelen van de organisator. Enkele veelvoorkomende doelstellingen zijn:

  • Promotie:

De aftermovie kan worden gebruikt om het evenement te promoten en de interesse voor toekomstige edities te vergroten. Het doel is om potentiële deelnemers aan te trekken en hen een voorproefje te geven van de sfeer en hoogtepunten van het evenement. Lukt het jou om bij de aftermovie te zorgen dat een niet-bezoeker er volgend jaar wel bij wil zijn?

  • Betrokkenheid vergroten:

De aftermovie kan worden gebruikt om de betrokkenheid van de deelnemers en de bredere doelgroep te vergroten. Door de positieve ervaringen en hoogtepunten van het evenement te delen, kunnen mensen worden aangemoedigd om reacties te plaatsen, het evenement te delen met hun netwerk en de band met de organisator te versterken.

  • Herinnering creëren:

Een aftermovie kan dienen als een blijvende herinnering aan het evenement voor de deelnemers. Het doel is om de emoties en positieve ervaringen opnieuw op te roepen, waardoor een langdurige band wordt gecreëerd tussen de deelnemers en de organisator.

  • Kennis overdracht / samenvatting

Zeker in de communicatiehoek maar ook in de marketingevents kan een aftermovie het perfecte middel zijn om de samengevatte content van het evenement in te bundelen. Een aantal citaten, sprekers, of gasten die de inhoud van de dag samenvatten. 

  • TIP: zorg voor een korte samenvatting die triggert en waarbij je uitgebreider contentverslag in een of meerdere documenten aanbiedt.

De aftermovie expert

Asher Isebia is cameraman en editor en expert in het maken van goede, effectieve en mooie video's op evenementen. Met zijn bedrijf Utcasher timmert hij hard aan de weg in evenementenland. Hij deelt zijn kennis met 6 tips om tot een goede aftermovie te komen:

'Wanneer evenementen ingezet worden binnen de marketing en communicatiemix van bedrijven en merken, is de aftermovie per definitief onderdeel van het behalen van doelstellingen en het overbrengen van een boodschap. Daarom is mijn uitgangspunt: een festival aftermovie is geen aftermovie van een business event. Natuurlijk heeft een mooie sfeervolle aftermovie altijd kracht en impact, bijvoorbeeld als teaser voor de volgende editie, maar er is meer te halen met een aftermovie.

Do's en Don'ts voor een aftermovie:

  • Nooit meer: 'doe maar wat'
    Het is bijna schrikbarend en opvallend tegelijkertijd: in heel veel opdrachten voor een aftermovie van een evenement staat vrij vertaald: doe maar wat. Maar het heeft zo ongelooflijk veel meerwaarde door goed na te denken wat je met een aftermovie wilt. Denk na over wat er in moet. Het zal de aftermovie enorm ten goede komen.
     
  • Denk ook aan audio
    Vaak ligt de focus op beeld, mooi muziekje eronder en dan is daar de aftermovie. Maar ons vak heet toch eventmarketing en 'live' communicatie, dan zou ik zeggen: voeg een enkele quote toe waarin de kern van de boodschap verpakt zit. Pas op met te veel audio, maar kies voor een krachtige samenvatting met meerwaarde.
     
  • Voorkom lange shots
    Lange shots, met vele seconden hetzelfde beeld of dezelfde inhoud...niet doen, dat wordt namelijk heel snel saai en haalt de dynamiek en de aandacht weg bij de aftermovie.
     
  • Let op met het gebruik van muziek
    Ga je jouw evenementenvideo gebruiken om te delen, om te verspreiden dan moet er goed nagedacht worden over rechtenvrije muziek. Ik beschik zelf over een databank met rechtenvrije muziek. Alleen die muziek is al heel snel, heel standaard. Je moet dus wel weten waar je de juiste muziek vindt, zie daar de meerwaarde van een goed ingevoerde prof. Ik heb bijvoorbeeld een abonnement op copywright-vrije muziek van niveau, veel rechtenvrije muziek is namelijk bagger. Opletten dus.
     
  • To filter, or not to filter
    Eigenlijk is er maar 1 oplossing: geen filter. Op video zorgt een filter altijd voor kwaliteitsvermindering, wel kun je color grading toepassen om het beeld te verbeteren en iets aan te passen. Not to filter dus...
     
  • Levertijd
    Als videograaf kun je als het moet heel snel en adequaat werken en leveren, maar maak hier op voorhand heldere afspraken over. Stel een deadline/levertijd van de video en leg dit ook vast.
     
  • Niet altijd een festival
    We weten dat zakelijke festivals nog altijd aan populariteit winnen. Congrestival, beurstival, achter ieder business event wordt te pas en te onpas -tival gezet. Voor de aftermovie is over het algemeen wel de tip: een festival-aftermovie brengt op video de sfeer over, punt. Blijf bij jouw zakelijke aftermovie ook altijd denk in content en inhoud.

Tot slot nog wat extra tips voor jouw aftermovie:

  1. Sfeer: kies de juiste muziek
  2. Houd de video beknopt
  3. Vertel een verhaal met intro en outro
  4. Zorg voor kwalitatief hoogwaardige beelden
  5. Voeg ondertitels of tekst toe
  6. Maak de video deelbaar voor de diverse platforms
  7. Promoot de aftermovie actief

Asher Isebia, cameraman en video editor uit Utrecht en werkzaam in heel Nederland. Ruime ervaring in een breed scala aan producties. Maakte ooit samen met EventBranche.nl en RTL Z een serie van video's van beurzen in de Jaarbeurs. Een totaal andere insteek van een aftermovie:


 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x