EvenementOrganiseren.nl

Alle evenementen mogen weer, hoe gaan we van start?

Zonder restricties. Zonder QR-code en vooral zonder maatregelen. Het mag weer! Evenementen zoals ze ooit waren, ze mogen weer vanaf 25 maart 2022. En wat valt op? De agenda's lopen vol met aanvragen die verdacht veel lijken op de pre-corona periode, maar vooralsnog niet per direct worden uitgevoerd? Hoe komt dat? Waar moet je rekening mee houden, nu je weer zakelijk evenementen in gaat zetten?

Om maar eens te beginnen met een zeer waarschijnljik spoorboekje van hoe je met evenementen, ontmoetingen en live communicatie jouw bedrijf, collega's en partners uit de corona-ellende krijgt:

Natuurlijk geldt voor iedere organisatie een ander spoorboekje, maar een 3-tal feiten geldt voor iedere organisatie en heeft grote invloed op de interne verhoudingen en de externe relaties: 

  1. Lange tijd hebben collega's vrijwel niet in teamverband gewerkt, of daar aan kunnen bouwen
     
  2. Door het, voor veel organisaties, geforceerd thuiswerken zijn er veel minder momenten geweest om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, de missie en visie dagelijks te laten voelen en te laten meegeven
     
  3. Het live binden van relaties heeft op een laag pitje gestaan

 

Eerst interne evenementen, dan meteen relatie events

Eerder concludeerden we in het artikel Het Logische spoorboekje om met events uit de crisis te komen al dat er in grote lijnen 2 duidelijke stappen gezet moeten worden:

  1. Interne evenementen: van collega's weer een team maken
  2. Relatiemarketing evenementen: relaties op afstand, moeten weer naar warme binding

Bij Interne evenementen zal de focus heel snel van teambuilding naar kennis events verschuiven. Eerste zorgen dat het team er weer is, de rijen gesloten en vervolgens weer als team de toekomst in. Ook bij de eerste relatiemarketing events moet je eerste inzetten op het herstellen, verstevigen van de band en direct daarna toegevoegde waarde gaan bieden.

 

Waarom begint die volle agenda dan pas echt eind april begin mei en zelfs richting juni en juli?

De lessen en naweeen van corona zijn niet te onderschatten. We zijn inmiddels in twee groepen in te delen: zij die meteen weer willen en zij die het voorzichtig aan doen. Bij die laatste groep zitten veel corporates en zeker multinationals, want als na het interne evenement 40 procent positief getest thuiszit, dan is zo'n event niet te verantwoorden. 

Tip: vraag naar de behoefte van jouw potentiele eventgast

Je doet er heel slim aan om in de uitnodiging en werving van jouw evenement twee verschillende tonen aan te slaan, die horen bij de twee beschreven groepen. Voor zij die in de enquete vooraf laten weten nog een beetje met de handrem erop te leven, kun je op een totaal andere manier communiceren en uitleggen waarom jouw evenement die angst wegneemt. Moet je het wel waarmaken. Voor zij die heel graag weer willen, gooi je het veel meer over de enthousiaste boeg. We mogen weer!

Let op: locaties vol, personeel tekort

Tot slot is het tekort aan handen en materieel in de eventbranche niet te onderschatten, evenals de beschikbaarheid van evenementenlocaties en evenementenbureaus in de komende periode. Plan dus tijdig en haak zsm de juiste partners aan.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x