EvenementOrganiseren.nl

Always on events? Wat zijn dat en hoe vorm ik mijn eigen community?

Door Krowden
Always on events, of always on evenementen, lijken langzaam maar zeker de discussie over hybride events over te nemen. En terecht, want waar hybride evenementen veel meer gaan over 'waar en hoe' organiseer ik (online, hybride of fysiek), zit achter de always on evenementen een heldere toekomst visie: bedrijven, merken en organisaties moeten inzetten op communities waar evenementen continu plaatsvinden.

De visie en het gedachtegoed rondom communities en always on events is ontstaan bij Matthijs Otto die vele awards in de wacht sleept door al jaren geleden NetworkTables te lanceren. ‘Ik kwam met een online tool terecht in een terughoudende markt, waar ons kent ons vaak belangrijker was dan bijvoorbeeld de vraag waarom doe je dat zo? Waarom organiseer je dat op die manier?'

'Networktables ontstond dan ook door die vraag te stellen aan een eventmanager. Networktables ontstond letterlijk uit een table seating probleem. Dat eerste event, was voor een doelgroep van 60+ gasten en dus moest het simpel, eenvoudig en super gebruiksvriendelijk. 90 procent gebruikte de magic link en zo werd voor het event vrijwel de gehele tafelseating geregeld. Dat simpel en gebruiksvriendelijk houden, werd vanaf dat moment onze usp.’ 

Waarom?
Die gebruiksvriendelijkheid en eenvoud laten Otto nu inzien dat evenementen binnen marketing en/of communicatiedoeleinden anders moeten worden ingezet. ‘Ik zie een chronisch gebrek aan de waarom-vraag in onze markt. Een beurs, neem de HoReCaVa, brengt tienduizenden mensen samen in een paar dagen tijd. Waarom? Dat hoeft toch niet op 1 dag op 1 locatie. Alsof al die mensen zo met elkaar en standhouders in contact kunnen komen'. 

'Nee, het gaat erom dat je toegang hebt tot die tienduizenden mensen. Dat is de echte meerwaarde voor de organisator, de sponsoren en zelfs voor de bezoekers. Dus organiseer niet een event, maar creëer een community. We moeten onze business nu echt gaan verbeteren. Gezonder maken. Denk aan Netflix en Spotify. Dus gaan we van bezoekers naar leden van de community, van ticketverkoop naar lidmaatschappen en van eventmanagers naar communitymanagers.’ 

Community is waardevol
Always on events. Zo noemt Matthijs Otto de actieve community. Om die koers kracht bij te zetten, stel hij een terechte vraag:

‘Wat is een succesvolle beurstitel nu nog waard? Ik denk niet veel, want het is veel te risicovol. De waarde zit in de community die er achter zit. Dus moeten we ons business model aanpassen en ja dat is best eng, maar het moet, want de waarde van een event, een titel neemt af. Het gaat om always on. Dus niet die ene dag 40.000 mensen samenbrengen, met torenhoge kosten, maar veel meer richten op efficiëntie en profit. Hoe je dat doet? Transformatie naar de always on community. Elke maand engagen. En natuurlijk horen daar ook fysieke live events bij. Sterker nog, dat blijft de meest impactvolle vorm. Maar denk dan aan 1000 gasten op locatie en bereik vervolgens tienduizenden online. Momentum creëren, dat is onze professie.’ 

‘Wij moeten onze business vaccineren’ 

Vanuit die visie en het krachtige betoog, komen concrete stappen. ‘Crowdsourcing. Hoe mooi is het dat jij als bedrijf of organisatie een community ‘beheert’ waar binnen crowdsourced events ontstaan. Dus geef die kennissessie maar eens uit handen. Een sponsor of lid van de community die onder jouw vlag, gewoon zelf tien geïnteresseerden uit jouw community een kennissessie geeft…Ik zie dan ook vanuit het community denken helemaal geen terugloop van events. Sterker nog, het worden er veel meer, met gemak keer 10. Kleiner, gerichter en efficiënter, maar onze branche wordt echt booming. Waarbij online pre events, de opmaat zijn naar de fysieke live ontmoeting. En ga je hier niet in mee, dan zul je in no time zien dat bijvoorbeeld jouw beurstitel opgekocht of zelfs opgeslokt wordt door een community." 
 


>> Meer weten over de mogelijkheden en toegevoegde waarde van Always on events?



Jouw community
"Hoe dat dan bijvoorbeeld voor de HoReCaVa eruit ziet? Die moeten dus ook een community beginnen. Veel stabieler. Dus gaan zij niet meer de hele RAI afhuren, maar meerdere keren per jaar gerichte meetingruimtes in diezelfde locatie. En zo worden we allemaal lid van een stuk of 3 communities in plaats van dat we kaartjes kopen voor tien events. Dus vaccineer nu je business. Zorg ervoor dat een event nooit stopt. Hanteer simpel en effectief als leidraad voor jouw community en creëer momentum door events te organiseren online, live, hybride, zelf, in cocreatie en door de leden en sponsoren van jouw community.’ 

Tot slot geeft Otto aan dat de shift naar communities ook echt zorgt voor toekomstbestendigheid. ‘Stel jezelf gewoon de simpele vraag: wil je één keer per jaar met 40.000 mensen samenkomen, of wil je het hele jaar door lid zijn van een community waar netwerk, kennis en leads always on zijn? Als je nu niet verandert, ben je niet stabiel. En of we elkaar straks digitaal, in de metaverse of op locatie ontmoeten, de kracht van de community blijft in alle vormen. Laten we gaan voor ALWAYS-ON, dan wordt onze branche echt booming!’

Lees veel meer over fysieke evenementen, online events, hybride en de toekomst van Always On Events, klik op onderstaande banner:

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x