Artiesten op uw evenement: wat vinden ze er zelf van? Een topartiest op een evenement, bedrijfsfeest of afsluiting van een beurs of congres. Het werkt! Maar is het voor een artiest niet raar om op bedrijfsevenementen op te treden? Want normaal komen mensen naar hun optreden toe. Nu komt de artiest eigenlijk naar uw feestje...en dus een heel ander publiek. Hoe is dat? Miss Montreal, Postmen en Krystl geven antwoord. Sanne Hans - Miss Montreal 'De ultieme uitdaging is om mensen mee te krijgen en daarvoor moet je op een bedrijfsfeest veel uit de kast halen en snel schakelen.' ‘Het is altijd een uitdaging, omdat je nooit weet wat voor mensen het zijn. Je moet je set en humor snel aanpassen als dat nodig is. De ultieme uitdaging is om mensen mee te krijgen en daarvoor moet je op een bedrijfsfeest veel uit de kast halen en snel schakelen. Ik ben er van overtuigd dat wij daar heel erg goed en leuk in zijn’, aldus de frontvrouw van Miss Montreal. Is jullie set/show voor een bedrijfsevenement anders dan tijdens een normaal optreden? ‘In eerste instantie niet. Op kleinere feestjes wel. Dan speel ik met de halve band en passen we de liedjes aan op de gelegenheid, maar onze kracht is ook dat we tijdens het optreden onze set en de interactie aanpassen aan de reacties uit de zaal.’ Remon Stotijn - Postmen Bestempel Postmen vooral niet als jeugdsentiment, want Stotijn is met de nieuwe technische mogelijkheden zelf bezig met nieuw materiaal en maakt zich klaar voor een akoestische versie van de grote hits. ‘Maar ik ben door mijn kinderen heel bewust dat de wereld compleet veranderd is. Kijk alleen maar naar de hits van nu. Jongeren luisteren, vinden het mooi of niet mooi. Eigenlijk is er geen genre meer. Och ik ben nu zo blij met mijn muzikale vrijheid. Kijk naar iedereen met respect en plaats niet meer in hokjes. Dat betekent ook compromissen sluiten. En dan is er ook ruimte voor optredens op events. Ik wil kippenvel bezorgen, knallen, leveren, ongeacht de setting, wij stellen niet teleur. Wij willen in ieder geval geen band worden die vergeten wordt.’ ‘Na afloop van een zakelijk event horen dat juist dat publiek jouw muziek checkt op Spotify. Mooi man.’ Stotijn is misschien wel tegen wil en dank BN’er geworden. Het ging en gaat hem om de muziek en niet om zijn eigen ego, al verloor hij zich daar vroeger nog wel eens in. ‘Ik heb zo veel levens geleefd. En het is ook goed dat het gebeurd is hoor. Ik snap zo’n Little Kleine ook wel. Ik had ook een grote mond en reed na het plotselinge succes in de mooiste auto’s. Dat heb ik maar mooi mee gemaakt. Maar wie denkt dat als je de Postmen inhuurt voor een zakelijk evenement, dat je dan een stel lastige muzikanten inhuurt…het tegendeel is waar. Laatst nog op een evenement kregen we te horen dat we ons als een familie presenteren en zo is het.’ Dat rebelse is er wel vanaf, zonder dat Stotijn en Postmen ooit zichzelf verloren zijn ze volwassen geworden en daarmee ontzettend interessant voor de zakelijke markt. ‘Op zo’n evenement komen wij naar het publiek, zijn wij de kers op de taart, zonder dat het publiek per se voor ons gekozen heeft. Daar zit toch een prachtige uitdaging: om op onze eigen manier, met altijd dezelfde passie de zaal plat te spelen. Dat is echt te gek om te doen. En dan na afloop horen dat juist dat publiek zonder verwachting, naar Spotify ging om onze CD te checken. Mooi man.’ Krystl ‘In het begin moest ik best wel even schakelen: dan sta je opeens te spelen voor een zaal met mannen in pakken', glimlacht Krystl als ze terugdenkt aan haar eerste optredens tijdens zakelijke evenementen. Nu is het niet meer weg te denken in haar agenda. ‘De sfeer is anders dan op een festival of clubtour, maar daar zie ik een uitdaging in en het geeft echt net zo veel voldoening.’ Een rasmuzikant die ook op bedrijfsfeesten en zakelijke evenementen voor chemie zorgt. 'De sfeer is anders dan op een festival of clubtour, maar daar zie ik een uitdaging in en het geeft echt net zo veel voldoening.' ‘Mijn unique selling point zit hem denk ik in het unieke repertoire van eigen bekende nummers en swingende covers. Met die combinatie maak ik ieder evenement of bedrijfsfeest tot een succes.’ Wat de zangeres betreft kiezen bedrijven voor zakelijke evenementen nog te vaak voor de bewandelde paden. Juist in de tijd van beperkte budgetten en de aankomende werkkostenregeling moeten bedrijven kiezen voor een goede ‘midrange’ artiest die met een kleine bandformatie toch een knallende performance weet neer te zetten. ‘Een band is gewoon leuker om naar te kijken. Omschakelen naar tape-artiest is voor mij te makkelijk, dat zou betekenen dat het mij alleen maar om het geld te doen is. Met mijn conservatorium achtergrond sta ik voor kwaliteit met een goede band en een gegarandeerd leuke avond. Het is mijn passie, dus spelen met de band is voor mij altijd leuk. Ook voor bedrijven.’ Bron: EventBranche.nl