EvenementOrganiseren.nl

Catering? Hoe ziet dat er uit als we weer mogen?

Eventcatering, partycatering en sowieso de hele cateringsector heeft het enorm te verduren. Door COVID-19 is het aantal fysieke live events teruggebracht naar een minimum, maar ook thuiswerken en een compleet uitgeklede festivalagenda doen de wereld van catering geen goed. Toch zag je veel partycateraars met slimme oplossingen komen, zoals de foodbox voor thuis. Maar hoe ziet de wereld van catering eruit als we weer mogen?

Cateraars werden een soort speelbal van de maatregelen: steeds als er weer verruiming kwam moesten zij opschakelen, inkopen, mensen weer paraat krijgen en dan maar hopen dat de events doorgang konden vinden. Vervolgens werden de maatregelen weer aangetrokken en zaten cateraars massaal met de soms letterlijk gebakken peren. En toch weet iedere live communicatie expert, iedere organisator van marketingevenementen, hoe belangrijk catering op een evenement is voor het goede gevoel van de bezoeker. Sterker nog, uit een NIDAP-onderzoek van enkele jaren geleden bleek catering het grootste deel van een gemiddeld eventbudget op te slokken (meer dan een kwart). 

Maar hoe ziet de wereld van catering er straks uit? Als we weer fysiek bij elkaar komen? Waar kun je als bedrijf of merk dat een evenement organiseert binnen de marcom-mix je pijlen op richten? Wat zijn de trends voor eventcatering in 2022?

  • Yes we Vegan!

Durf jij het aan? Vegan catering op jouw evenement? Dat veganistisch eten in opkomst is, dat zien we in ieder straatbeeld. Steeds meer opdrachtgevers kiezen voor de vegan cateringconcepten voor hun evenement. Sterker nog, we staan aan de vooravond dat vegan de standaard gaat worden. Het zal niet het einde van het vlees- of vistijdperk betekenen, maar grote kans dat je dat in moet vullen als bezoeker. In 2022 overspoelt de vegan en bewuste keus eindelijk de eventbranche.

  • Tip: ga je voor vegan catering, overleg dan goed met jouw cateraar, bijvoorbeeld over de hoeveelheid catering. Uit ervaring is namelijk gebleken dat vlees en/of vis veel sneller en beter vult dan vegan eten. Dus pas hier jouw aanbod op aan. 
     
  • Tip: het is nou eenmaal een gegeven dat we gewoontedieren zijn. Dus zijn we op events gewend aan vlees of vis. Een vegan stap is daarom aan te bevelen. Het catering-roer hoeft niet meteen volledig om.

  • De cateringbox: thuiscatering

Het kan niet anders als de maatregelen streng zijn en live ontmoeten even niet mogelijk is: aandacht en beleving moeten we naar de huiskamer van onze collega's en relaties brengen. Cateraar Mood4Food heeft daar het aanbod op aangepast: 'Bij Mood4Food willen we de nadruk leggen op de online events die voorlopig aanblijven en de vele thuiswerkers die een cheer-up goed kunnen gebruiken.' Nog iets regelen voor je collega's om het nieuwe jaar goed te starten? Dan is de cateringbox van een cateraar als bijvoorbeeld Mood4Food wellicht jouw uitkomst...

 


De 5 foodtrends van Foodinspiration

Ben je geinteresseerd in food en catering? Dan is Foodinspiration een platform dat je echt in de gaten moet houden. Zij kwamen eind dit jaar met een Foodtrends Top 5:

1. Klimaatpositiviteit
Meer teruggeven aan de aarde dan nemen, in radicale transparantie

2. Nieuwe economie
Nieuwe ecnomie, nieuwe prijzen

3. Diversiteit
Variatie op het bord en in de keuken

4. Systeemgastronomie
Procesgedreven en efficiente catering

5. Personeelspositiviteit
Het vak weer goed in de markt zetten

>> Lees het interessante artikel: Trends in Food 2022
 

 

  • Instagrammable food

We weten allemaal dat als je niet op social media staat dat je dan ‘niet bestaat’. Mensen delen graag de hoogtepunten van hun leven. Eten heeft van nature al een grote emotionele impact op mensen, wanneer het er ook nog eens schitterend uitziet is delen bijna een must. Als evenementenorganisator kun je daarbij faciliteren door bijvoorbeeld een placemat als fotokader onder het eten te leggen, met daarop de naam van het event en sponsor. 

  • 0.0

Inmiddels is het ‘buckler’ fenomeen verdwenen en alcoholvrije bieren en mocktails zijn volledig mainstream geworden. Een ruime selectie aan verfrissende 0.0 drankjes zijn dan ook essentieel voor elk bedrijfsfestival. Saptaps met frisse sapjes, lemonades & iced teas, een selectie alcoholvrije biertjes en zomerse mocktails ze mogen stuk voor stuk niet ontbreken.

  • No waste

Met alle drankjes en kleine hapjes die geserveerd worden op festivals stapelt de berg afval zich snel op. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer opties wanneer het aankomt op duurzaam wegwerp servies. Bordjes, bestek en rietjes van bamboe zijn een heel goed eco-vriendelijk alternatief. Ook zijn er uitstekende biologisch afbreekbare oplossingen. Een laatste tip is dat je goed in overleg gaat met de cateraar over de aantallen die overal van besteld worden. Je wilt niet te weinig eten en drinken hebben, maar weggooien is ook zonde! Een goede cateraar kan je hier uitstekend over adviseren.

En dat het kan, dat bewees DGTL Festival al enkele jaren geleden, met hun circulaire foodcourt:

 

Catering en de technologische kansen:

  • Augemented Reality: het gerecht ‘voorproeven’

Een digitaal voorproefje dat is wat internationale cateraar Maison van den Boer u biedt. Met uw telefoon of tablet kunt u de vier gangen in Augmented Reality bekijken, waarbij u de gerechten levensecht op uw eigen bureau of keukentafel kunt ervaren.

 

  • Videomapping: catering komt tot leven

'Le Petit Chef' zo heet de 3D geanimeerde tafelprojectie, ontwikkeld door het Belgische Skullmapping (zie foto). De virtuele chef neemt gasten mee in een verhaal. Op ludieke wijze bereidt de kleinste chef ter wereld de verschillende gerechten voor óp tafel, waarna gasten de gerechten precies op die wijze gepresenteerd krijgen.

 

  • 3d Printed Food

De mogelijkheden zijn nu al ongekend. Of het nou gaat om 3d geprinte pannenkoeken in de vorm van het product dat gelanceerd wordt tijdens het event of een compleet pop-up restaurant met 3d printed food, het kan.

 

  • I-food

Traditiegetrouw botst het persoonlijke aabod nog wel eens met de grootte van de groep gasten. Toch is de attentiewaarde van zogeheten I-food zo groot dat uw gast de rij op de koop toe neemt. Een cappuccino met het gezicht van uw bezoeker in het schuim, of in het schuim van een biertje? Het kan.

 

  • Logo food

En dan is er nog de extra marketinguiting-mogelijkheid: het logo, uw boodschap, de naam van uw gast het kan werkelijk overal op. De laatste uiting die NEXTLIVE tegenkwam was op fruit! Leuk voor onderweg bij het afscheid. Kans van 1 op 2 dat de appel met uw afscheidsboodschap gedeeld wordt via de social media kanalen van uw gast.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x