Catering: zo zet je duurzame stappen voor jouw event Als je aan duurzame stappen voor jouw evenement denkt, dan ligt catering het meest aan het oppervlak. Je kunt dan ook snelle en stevige stappen zetten, maar dan moet je wel met de juiste partners samenwerken. Goed, puur en eerlijk eten op jouw event, dat is waar The Food Line-up voor staat. Zij delen tips, do's en don'ts voor jouw volgende event om met catering een duurzame stap te zetten. Bij cateraar The Food Line-up draait alles om goed, puur en eerlijk eten voor iedereen. En in alles wat we doen, is dat waar het voor ons altijd bij begint: heel erg lekker eten. Goed, puur en eerlijk eten komt voort uit de Slow Food gedachte, een beweging die zich inzet tegen fastfood. Waar andere cateraars met vaste koks werken, bouwen wij uit een netwerk van 100 zelfstandige chefs voor elk event de lekkerste line-up. Door te werken met dit netwerk van individuele chefs en cateraars dragen wij bij aan betere impact op mens, dier en milieu. Wij geloven dan ook dat de verduurzaming van je event vooral heel erg lekker én leuk is! The Food Line-up is de eerste cateraar in Europa die het 'B Corp'-certificaat heeft behaald, dat hun inzet voor duurzaamheid bevestigt. Dat doen ze met een netwerk van 100 zelfstandige chefs. Wat doet The Food Line-up om jouw event duurzamer te maken ? 100 Chefs Ons unieke netwerk van chefs. We werken met 100 verschillende onafhankelijke en kleine ondernemers die over de jaren is opgebouwd en waar we onze line-ups vanuit samen stellen. We werken heel bewust met deze kleinere ondernemers en chefs omdat wij erin geloven dat zij voor de lekkerste gerechten op events zorgen. Niet massaal geproduceerd, maar handgemaakt en verser dan vers. Door met verschillende ondernemers te werken, verdelen we de koek over meerdere mensen. Want als je veel kleinere bedrijven helpt en kunnen deze zich blijven ontwikkelen, in plaats van dat alles bij 1 groot bedrijf vandaan komt. Lokaal inkopen We werken met chefs en cateraars die één keuken of één gerecht tot in de puntjes beheersen; de echte meesters in hun vak. En dat doen we niet alleen voor de smaak. De chefs kopen namelijk lokaal in, met minder impact op het milieu. Waste voorkomen Doordat de chefs zich op focussen op 1 gerecht, kopen ze slim in en kunnen ze eventuele ingrediënten die overblijven ook weer opnieuw inzetten. Zo voorkomen we zo veel mogelijk waste. Niet alleen fijn voor je smaakpapillen, maar ook nog voor de wereld dus. Duurzame leveranciers En niet alleen onze chefs, maar ook bij onze leveranciers voor de dranken kijken we goed naar met wie we samen werken. Zo komen bijvoorbeeld onze limonades van Saru Soda, een ondernemer in Amsterdam die limonades maakt van ingrediënten van biologische herkomst of wildpluk, en hun afval ook weer verwerkt zodat er een mooi product ontstaat uit hun resten. Duurzame keuzes Elk event maken we de duurzamere en betere keuzes. Zo zijn we als eerst cateraar begonnen met het werken met reusables als een duurzaam alternatief voor disposables. Wat onze afvalstromen drastisch verlaagd heeft. We blijven hierin altijd actief zoeken naar de duurzame alternatieven. Geen eindpunt Wat ons betreft heeft duurzaamheid geen eindpunt of 1 definitief antwoord, en we blijven hierin innoveren en testen. Welke tips hebben jullie voor een duurzame invulling van eventcatering? TIP 1: Het gaat om verduurzamen Er is niet een duurzame invulling. Wat wij geloven is dat verduurzamen een werkwoord is. Dus het gaat niet om een ‘duurzaamheidslijstje’ afvinken. Maar het gaat om echt goed kijken naar hoe we het constant kunnen verbeteren, en constant kunnen blijven verduurzamen. Je hoort vaak in onze sector dat evenementen per definitie niet duurzaam zijn, maar wij zien dat totaal anders. Waarom? Wij bouwen iedere keer van 0 iets op, en creëren op elk event een kleine samenleving. Als je het ons vraagt is dit dé ultieme kweekvijver voor duurzaamheid. En omdat we dat iedere keer opnieuw doen, kunnen we iedere keer kijken hoe we iets kunnen verduurzamen. De evenementensector zou de grootste aanjager van duurzaamheid kunnen zijn, omdat we heel veel flexibiliteit hebben om elke keer iets op te bouwen en testen. We hebben een paradigma shift nodig in ons hoofd: van niet duurzaam naar de ideale kweekvijver. TIP 2: Deel jouw kennis En daar stopt het niet bij, want onze volgende tip is: durf dat ook met elkaar te delen. Als je kijkt wat we tijdens corona hebben gedaan in de eventbranche, toen deelden we ook ervaringen met elkaar – denk aan Back to Live, en hoeveel kennis er toen in de sector werd gedeeld met elkaar. Dit moeten we ook doen als het aankomt op verduurzaming. We moeten op elkaars schouders kunnen staan en op elkaar kunnen bouwen. Zo kunnen we als sector echt het verschil gaan maken in duurzaamheid. Niet meer doen Onze hospitality houding – gastvrijheidshouding zorgt ervoor dat we wensen van opdrachtgevers altijd proberen in te willigen. Een kracht van deze sector, maar ook een risico. En we gaan nu misschien iets controversieels zeggen, maar daar moeten we verandering in gaan brengen. Als eventsector hebben we zoveel kennis en ervaring dat we echt wel in overleg kunnen met een opdrachtgever dat bepaalde keuzes of wensen anders kunnen of moeten. Een concreet voorbeeld dat we hierin willen meegeven is de hoeveelheid eten: Een zorg voor veel opdrachtgevers natuurlijk, of er wel genoeg eten is op het event. Snappen we als geen ander. Maar met zoveel jaren in het vak snappen we ook hoeveel mensen eten. Als cateraar weten we dat we genoeg eten meenemen, en eeuwig zonde als je dan toch uiteindelijk met te veel eten overblijft. De boodschap van The Food Line-up voor jouw volgende evenement: Heel veel duurzame stappen zijn goed te doen, maar je moet kunnen omdenken. Opdrachtgevers hebben het vaak druk, en we snappen dat events dan vaak via de bekende route georganiseerd worden. Wat logisch is, maar daarin willen wij altijd in meedenken. Bijvoorbeeld: Het eten op een event moet gewoon altijd écht lekker en voedzaam zijn. Een belangrijke behoefte van de klant. De traditionele route die je hierin dan zou nemen is het serveren van vlees. Maar als het lekker en voedzaam is en dan ook nog eens toevallig vegetarisch of plantaardig, dan hoor je niemand klagen dat er vlees is. We blijven altijd denken aan de behoefte van de klant, van de gast, en als je dit niet uit het oog verliest kan je heel erg goed omdenken. The Food Line-up: Een creatief en baanbrekend cateringbedrijf uit Amsterdam. Het is onze missie om jou beter eten te laten ontdekken. En met jou nog een paar miljoen anderen. We’re hungry for change. >> Meer over The Food Line-up Online magazine met 100-en tips voor een duurzamer event: