Cateringwereld kampt met personeelstekort: zo los je het op Experience marketing en live communicatie is de meest persoonlijke en dus ook menselijk vorm van communicatie en marketing. Dat maakt het heel krachtig, maar ook complex. Kijk alleen maar eens naar de catering: verrassend concept, prachtig menu, top-chefs, maar dan moet het nog bij uw gasten komen. In die cateringketen zijn veel handjes nodig. En dat is een beste uitdaging nu we op alle vlakken evenementenpersoneel tekort komen. EventBranche.nl deed een steekproef-onderzoek in de Nederlandse eventbranche en legden al snel grote personeelstekorten bloot. 40 procent van de cateraars zegt directe nadelige gevolgen te hebben van het tekort en 80 procent geeft aan dat ze nog nooit eerder een dergelijk tekort te hebben meegemaakt. 4 oplossingen? De interne oplossing Voor uw bedrijf, uw merk of uw product is de live marketing of communicatie een enorm belangrijk en authentiek communicatiemoment. Waar de organisatie in veel gevallen bij een kleine groep personen binnen de organisatie ligt, lijkt het toch enorm logisch dat veel collega’s en medewerkers die misschien wat verder van de gast staat, toch ook een rol spelen op het evenement. Hoe leuk is het niet dat collega’s de catering uitserveren of achter de bar staan. Zij kunnen de boodschap die gecommuniceerd moet worden als geen andere communiceren en het geeft uw gast een gevoel van oprechte aandacht en dat is goud waard. Maatschappelijk verantwoorde oplossing Uw bedrijf kan tijdens het evenement het tekort aan cateringpersoneel ook opvullen door samen te werken met lokale verenigingen, clubs of scholen. Door hen gewoon te betalen, ze te trainen en ze mee te nemen in jouw boodschap staat er niet alleen prima personeel, maar draag je als bedrijf een steentje bij aan organisaties in je directe omgeving. De personeelsarme oplossing Veel concepten binnen de live marcom events zijn gebaseerd op crowdsouring. Met de doelgroep als klankbord en richtingbepaler het programma samen samenstellen, de sprekers, onderwerpen, etc. Maar dat gevoel van cocreatie door de gast kan zeker ook met de catering. Maak tafels met verschillende hapjes waar bezoekers zelf plateaus of schalen kan klaar maken. Die schalen kunnen vervolgens meegenomen worden richting een tafel met meerdere gasten. Zie hier: uitserveerder en bediend personeel uitgespaard en de gast heeft een op maat cateringplateau. Win-win. De ‘op tijd’ oplossing Planning en slim om gaan met de expertise van een eventcateraar zou er altijd al voor moeten zorgen dat de cateraar vanaf moment 1 om de overlegtafel zit. Niet alleen voor het best passende concept en het gebruikmaken van de expertise, maar ook om tijdig in te kunnen plannen. Wie er snel bij is heeft het minst last van een tekort aan cateringpersoneel. Hou als opdrachtgever dus rekening met de overvolle agenda’s en het tekort aan eventpersoneel, zeker ook op cateringgebied.