Checklist voor uw evenement met audiodescriptie Door Bijman Audiovisueel Ooit over nagedacht: gasten op uw evenement die slechtziend of blind zijn. Alleen in Nederland zijn er na schatting al zo'n 400.000 mensen die slechtziend of blind zijn. Hoe u als organisator van een evenement hier op in kunt spelen? Audiodescriptie, waarbij een audiobeschrijver real time informatie geeft over wat er op het evenement gebeurt en gecommuniceerd wordt. Expertisepartner Bijman AV geeft uitleg. "Komt dat zien!" (én horen...) Elk jaar is er een dag in oktober de Internationale Dag van het Zicht, World Sight Day. Een internationale dag om stil te staan bij de kwaliteit van jouw zicht en voor meer solidariteit met iedereen die minder goed kan zien. Wereldwijd zijn dat ongeveer 290 miljoen mensen, onder wie circa 19 miljoen kinderen. Welke voorzieningen kunt u treffen voor uw evenement? Bijman Audiovisueel verzorgt licht- beeld- en geluidstechniek voor corporate events. Voor mensen met slecht zicht en voor mensen die blind zijn (visueel beperkt of gehandicapt), zijn veel dagelijkse bezigheden een hele opgave om uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan boodschappen doen, kleding uitkiezen en koken. En, hoe het zou zijn om als slechtziende een evenement te bezoeken? Om evenementen toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden is er Audiodescriptie (AD), ook wel Audiobeschrijving genoemd. Bij AD is er een verteller of audiobeschrijver met microfoon die real time extra informatie via hoofdtelefoon(s) doorgeeft over wat er te zien is op een sheet of in een videofragment. Maar, dan moet het evenement wèl geschikt zijn voor AD. Wel/niet inzetten AD?: Zijn er blinden en slechtzienden onder mijn doelgroep? Het lijkt een open deur, maar als er geen visueel beperkten zijn, dan hoef je natuurlijk ook geen AD in te zetten. Worden er veel beelden in zeer hoog tempo vertoond? Dit is lastig om te beschrijven voor de audiobeschrijver. Niet doen dus. Worden er vreemde talen gesproken? Dan is er vóórafgaand aan de audiobeschrijver ook een tolk nodig en loopt de extra informatie van de audiobeschrijver niet meer synchroon met de voorstelling. En tot slot een kritische inhoudelijke vraag: voegt AD werkelijk iets toe aan mijn evenement? Is het evenement wèl geschikt voor AD? Dan is hier een checklist met belangrijke technische voorwaarden: De audiobeschrijver(s) hebben enige kennis van zaken (zijn gebriefd over de inhoud van het evenement), articuleren duidelijk en spreken enthousiast en vrolijk; De audiobeschrijver(s) hebben een afgesloten ruimte tot hun beschikking met zicht op datgene wat beschreven moet worden; Als er geen direct zicht is op datgene wat beschreven moet worden, dan moeten er ook livebeelden aan de audiobeschrijvers ter beschikking worden gesteld; Er is de mogelijkheid om het (versterkte) geluid dat het publiek hoort in te pluggen op een mengpaneel, zodat de audiobeschrijvers dit horen via een hoofdtelefoon; Technisch ondersteuning bij de installatie van het AD-materiaal is zeker aan te raden. Evenals tijdens het evenement; Wijs het publiek en je medewerkers op de aanwezigheid van. Zorg voor persoonlijke ondersteuning voor de visueel beperkten, en creëer indien mogelijk een plaats voor hen dichtbij het podium. Tot slot Een evenement met AD organiseren vergt wat extra voorbereiding, maar voor de visueel gehandicapte bezoeker is het dat dubbel en dwars waard. Tijdens The Experience Conference in april 2017 hebben wij eventprofessionals al eens ervaren hoe het is om niets te zien, tijdens de talk van Joost Rigter. De wereld van ‘Meer donker dan licht’ deed ons stilvallen. “Acceptatie en positiviteit, daar draait het om in het leven”, aldus Rigter. “Door vooroordelen weg te nemen op het moment dat je met iemand gaat samenwerken, is dat goed voor de marketing.” En goed voor de live communicatie!