De bedrijfsopening van morgen orgsaniseer je zo Door XSAGA De experts van XSAGA deelden eerder al een checklist, tips en do's en don'ts als het gaat om een bedrijfsopening organiseren. Maar net als alle andere soorten evenementen: ook de opening van een nieuw gebouw of locatie is aan trends en ontwikkelingen onderhevig. Daarom ging EvenementOrganiseren.nl om de tafel met het team van XSAGA en stelden we de vraag: hoe ziet een bedrijfsopening er in 2025 uit? “De ultieme checklist voor een bedrijfsopening, hoe maak je een opening echt onvergetelijk?”, trok al vele honderden geïnteresseerden. Maar nu kijkt het team van eventexperts van XSAGA naar de bedrijfsopening van morgen. Waar moet je hierbij aan denken en waar leg je de focus? De bedrijfsopening van morgen organiseren: Het good old lintje doorknippen wordt een creatief communicatiemoment In lijn met been there, done that mag het wel wat creatiever. Kies voor een totaal andere handeling om jouw bedrijf te openen. Richt je daarbij op een iconisch fotomoment. Door zo te denken over de openingshandeling creëer je niet allen hét moment, maar ook content voor een PR en mediacampagne na de opening. Openingnight Concertgebouw Foto: Nathan Reinds via XSAGA Maak van de openingshandeling een communicatietool De daadwerkelijke opening, kan ook de belangrijkste communicatietool worden. Kleed daarom de handeling aan door het proces ernaartoe en jouw missie en visie mee te nemen in de storytelling van de opening. Maak jouw bedrijfsopening 'deelbaar' Natuurlijk maak je een gastenlijst met aanwezigen, zoals relaties, collega’s of omwonenden. Maar wie je ook op de gastenlijst hebt staan, het moment van de bedrijfsopening blijft niet langer bij het moment zelf en dus ook niet bij de beleving van jouw gasten. We hebben namelijk allemaal een smartphone, inclusief de social kanalen en volgers die daarbij horen. Daarmee is elke bezoeker een potentiële ‘journalist’ die idealiter louter positief communiceert over het moment waar ze live bij zijn. Houd er dus in alles rekening mee dat het evenement gedeeld wordt. Heropening Rijksmuseum by XSAGA Foto: Sander Stoepker / XSAGA Waarom 1 dag of 1 moment? Meerdere momenten voor meerdere doelgroepen kan juist heel krachtig zijn Heb je als bedrijf jouw CRM of data en de segmentering daarbinnen van de verschillende doelgroepen op orde? Dan heb je een unieke kans om het moment van de bedrijfsopening en de bijbehorende storytelling in een aantal momenten of zelfs een aantal dagen volledig te richten tot een specifieke doelgroep. Of zoals we bij XSAGA zeggen: hetzelfde huis steeds weer anders inrichten, waarbij je met dezelfde ingrediënten toch iedere keer weer net een ander hoofdgerecht maakt. De openingsspeech van alleen de CEO hoort bij 'het openingsevenement van gisiteren' Daar waar in het verleden vaak alleen de CEO (of directie) een lange speech gaf tijdens de officiële opening is dat moment anno nu juist het perfecte podium om de aandacht van de bezoeker te grijpen. Creëer een divers programma dat aansluit bij de kernwaarden van het bedrijf om zodoende een passend, maar vooral persoonlijk moment te organiseren. Door dicht bij de eigen kernwaarde te blijven wordt de impact vergroot. Met het toevoegen van passende technische middelen zoals licht, projectie of digitale toepassingen wordt de opening van nu een ware experience. Tip: lees ook deze artikelen Bedrijfsopening organiseren: hoe maak je een opening echt onvergetelijk?