De inhoud op een evenement of congres samenvatten Het evenement is geen moment. Met een slim voor- en natraject is een evenement op zijn minst een hoogtepunt in een traject en zeker geen moment. Maar hoe zorgen we er nou voor dat na het evenement de belangrijkste content, de inhoud, de boodschap blijft hangen of meegegeven wordt aan de gasten of zelfs derden? Hoe vat je het samen? Daar zijn originele oplossingen voor: 10 ideeën en tools om de inhoud samen te vatten. Afsluitende Column Aan het eind van een congres is daar de live columnist, die het hele evenement heeft meegeluisterd en op (humoristische) eigen wijze de belangrijkste punten eruit haalt. Hieronder een voorbeeld van Frans Miggelbrink: Cartoon Live tijdens uw evenement pakt de cartoonist de belangrijkste zaken uit de keynotes en sprekers. Door dit in een cartoon samen te vatten, ontstaat een veelal humoristisch aantrekkelijk plaatje dat heel eenvoudig te verspreiden is via social media. De cartoons (zie foto) zijn tegenwoordig ook nog eens om te zetten in een filmpje, zoals deze productie van Loko Cartoons: Wandverslag Laat de impact van uw bijeenkomst doorwerken. De kunstenaars van het Wandverslag produceren een manshoog kunstwerk, zij leggen uw evenement vast in woord en beeld. Losse panelen vormen samen een blijvende herinnering aan uw bijeenkomst. De wand is opgebouwd uit losse panelen, die kunt u na afloop dus eenvoudig vervoeren. Kennisdossier Vraag uw sprekers naar de belangrijkste boodschappen die ze live willen delen. Huur desnoods een redacteur of journalist in om aan de hand van die punten tot een kennisdossier te komen. Dat dossier kunt u direct na afloop verspreiden, maar u kunt er ook voor kiezen om ook tijdens het event mee te schrijven en aan te vullen. Of zelfs achteraf vragen te laten stellen en die in het dossier aan te vullen. Video Veel compilatievideo's richten zich op een sfeerbeeld van het evenement of congres. Maar hoe slim zou het zijn om juist de inhoud, content centraal te zetten. Deel de belangrijkste uitkomsten door middel van visuals in de video of interviews met de sprekers. Live(mind)mappen Connectionofminds.com: 'Mindmaps bieden informatie compact, gestructureerd en breinvriendelijk (linker- en rechter hersenhelft) aan. Verbanden en samenhang worden visueel zichtbaar gemaakt. De LiveMindMapper maakt de mindmap zo compact als mogelijk zonder afbreuk te doen aan de begrijpbaarheid van de inhoud. Wanneer er specifieke uitspraken worden gedaan, worden deze op een zo letterlijk mogelijke wijze in de mindmap verwerkt zodat deelnemers na afloop dit herkennen wanneer zij de mindmap bekijken. Een mindmap triggert de hersenen van de deelnemers zodat zij na afloop van een bijeenkomst de informatie gemakkelijk kunnen terughalen.' Storify Storify is een internetapplicatie waarmee je digitale verhalen kunt maken met behulp van sociale media. Het is een tool waarmee je zelf een soort verzamelartikel of social media samenvatting kunt maken met behulp met artefacten van diverse sociale media zoals Twitter, Facebook, Flickr, YouTube, Google Reader, en dergelijke. Zeer eenvoudig samen te stellen en te verspreiden. Content goodie bag Gooi al het bovenstaande in een goodie bag, fysiek of digitaal, en uw gast heeft een perfecte samenvatting van alles dat u aan kennis en inhoud op uw evenement of congres wilde delen. Ach en het hoeft natuurlijk niet alles te zijn, maar een 'goodie bag' met inhoud, content en misschien nog iets leuks, dan begint uw natraject direct na het evenement. EventContent Ook een online eventmagazine is een middel om de aandacht van bezoekers en mogelijke geïnteresseerden langer vast te houden, inhoud samen te vatten en te delen. Het verhaal en de boodschap van je event word zo online zichtbaar. Bordes op de Borrel: eigen radioprogramma Met dit totaalconcept creëer je samen met je relaties of gasten live content tijdens een radioprogramma op jouw event. Voorafgaand wordt besproken wat het doel is van je boodschap, welke gasten er worden geïnterviewd, en welke thema's er worden besproken die aansluiten op je evenement. Op de dag van uitzending wordt er een mobiele radiostudio geplaatst en is er plek voor gasten om de uitzending bij te wonen. Met de podcasts die je achteraf direct ontvangt, en dus kan verspreiden via je website, nieuwsbrieven en social media kanalen, zorg je voor content van je event én een groter bereik.