De wereld van events na Corona: voorbeelden van events in de 1,5 meter maatschappij De impact van COVID-19, is er één die ongekend groot is voor de evenementenbranche. De roep om positieve toekomst-kansen en perspectieven is misschien voor nu helemaal niet rechtvaardig, maar we kunnen ons wel klaar maken voor 'als we straks weer mogen'. EventBranche.nl bracht de huidige situatie en de mogelijke toekomst in kaart. Hygiëne als nieuwkomer in de top 3 van checklist-punten voor iedere eventprofessional en opdrachtgevers? Concepten waar 1,5 meter afstand de basis is? Dat dan ook nog eens gecombineerd met een maatschappelijk gevoel van voorzichtigheid? Welkom in fase 2 van de Corona-crisis: gedoseerd LIVE met nieuwe eisen en restricties. Hoe gaan we dat doen? Een paar voorbeelden voor evenementen in de 1,5 meter maatschappij. CONGRESSEN EN KENNIS EVENTS Waar het gaat om kennis overdracht als hoofddoel dan zou de eerste reactie kunnen zijn: online. En terecht, maar de afgelopen jaren hebben we juist ook geleerd dat de overdracht van kennis met het prikkelen van alle zintuigen nog veel krachtiger is. Dus laten we wat ideeën bedenken voor kennis events met 1,5 meter afstand als voorwaarde. Van hoe het nu is en hoe we dat kunnen veranderen tot totaal anders... Zelfde concept, zelfde locatie, meer ruimte,slimmere routing In tijden van crisis wordt er vaak geroepen dat alles anders zal worden, maar misschien, wie weet, valt het wel mee en gaan we alleen een overbruggingsfase in. Een fase waar 1,5 meter afstand in de eventbranche door de huidige markt en het huidige aanbod ingevuld wordt. Dus laten we er even vanuit gaan dat de event-keten zoals we die kennen, evenementen gaat organiseren zoals we die kennen, alleen dan anders ingevuld. Dan zullen dus onder meer locaties voor een andere invulling moeten zorgen. Vanaf het parkeren moet 1,5 meter gehanteerd worden en dat leidt tot drastische maatregelen. Postillion Hotels gaf al een voorbeeld van hoe dat er uit gaat zien: HYBRIDE EVENTS Waar we als branche ook serieus over na moeten gaan denken in fase 2, de fase met beperkte vrijheden om events te organiseren: minder bezoekers. Waar het congres eerst 1000 bezoekers zou trekken, gaan we nu dor die 1,5 meter afstand naar bijvoorbeeld 200 bezoekers max. Dat betekent zeker niet dat we die andere 800 niet kunnen bedienen. Al vele jaren is onze branche in staat om tot prima hybride concepten te komen: deels live, deels online. Fase twee is bij uitstek de periode voor hybride events. Zou je normaal met 5 collega's naar het congres gaan, gaat er nu eentje. De overige vier, en misschien zelfs meer, kijken vanaf kantoor. Geef de live bezoeker de rol van bezoeker, verslaggever en vraagbaak, zodat interacite op een natuurlijke manier ontstaat en de gelukkige collega die live aanwezig is, ook het woord kan voeren namens zijn collega's. Bekijk de laatste editie van IMEX waarbij een verslaggever jou de beurs liet bezoeken... Binnen de hybride concepten liggen overigens ook kansen voor bijvoorbeeld catering: geef de collega's op kantoor dezelfde hapjes en drankjes. Ook voor decoratie, verhuur, AV en allerhande toeleveranciers is hier bestaansrecht: zelfde concepten, andere grootte. DRIVE-IN CONGRES En wie durft van het gebaande pad te gaan, ziet opeens allerlei creatieve uitdagingen die in kansen om te gieten zijn. Het is een kwestie van omdenken, maar for the time being zijn er best wel wat aardige en verrassende oplossingen te bedenken. Drive-in Wat te denken van het Drive-in congres (zie de foto hierboven), waar bezoekers vanuit hun auto op een groot buiten-, of zelfs binnenscherm (in grotere locaties), het congres volgen. Via het radiokanaal komt de spreker de auto binnen en met een slimme app kun je tot interactie komen. Bij het binnenrijden een catering pakket? BEURSCONCEPTEN Eén van de oudste concepten in onze branche, de beurs, is volledig gericht op live ontmoeten. Zijn het niet ontmoetingen met de mensen van een merk of product, dan zijn het wel de producten of merken zelf. Ook is er geen beurs meer zonder netwerkconcept en in inhoudelijke sessies. Ook hier is er online snel een alternatief gevonden, maar kunnen we ook nadenken over andere concepten? De virtuele beurs Spannend? Ja natuurlijk, want voor een branche die heilig overtuigd is van het live ontmoeten, blijft het een alternatief. Maar dat is precies waar we nu naar op zoek moeten. En wees vooral niet bang, want het kan al lang en met diverse tools, virtual reality en apps wordt de beleving van een virtual beurs alleen maar krachtiger. Meer online concepten? Lees het in het online magazine: NEW LIVE? NEW LIVE? Gaan we de event-agenda nog voller knallen? Raken we budgetten en events kwijt? Gaan we terug naar hoe het was? Gebeurt dit in fases en wat zal de blijvende impact van Corona zijn op onze branche? Hoe verhoudt de impact van deze pandemie zich tot andere grote gebeurtenissen van de afgelopen jaren? Kortom genoeg vragen om aan de hand van feiten en het verleden eens te kijken naar de toekomst voor ons vak na Corona. De redactie van EventBranche.nl heeft daarbij gebruik gemaakt van de vele, vele jaren ervaring en expertise, onze crisismonitor, het grote branchebrede onderzoek en ook van de kennis en inzichten van collega eventmedia door heel Europa. Lees daarom het online magazine: NEW LIVE?