EvenementOrganiseren.nl

Digivent: de ervaring van live, de nieuwe lessen van digitaal

Het is zo makkelijk gezegd: vanaf nu kunnen evenementen profiteren van het beste van de live-wereld en de digitale mogelijkheden. Maar hoe dan? Digivent is een virtueel platform waar die twee werelden echt samenkomen. Dus interessant en ter inspiratie voor wellicht jouw volgende evenement.

Digivent: de ervaring van live, de nieuwe lessen van digitaal 

Best of both Worlds

StarLive. Eind 2019 een eventbureau met topklanten, effectieve en creatieve eventtrajecten, geleid door twee event-experts met een enorme staat van dienst. Maar ook Jan Eleveld en Berry de Jong moesten vanaf maart 2020 al hun klanten meenemen in een nieuwe reis. Door goed naar de vraag in de markt te luisteren lanceerden zij Digivent: een virtueel platform waar beleving, interactie, engagement en continu alles wordt ingezet om de verleiding tot afleiding tegen te gaan. Het werd een ongekend succes. Dat succes en hun heilige geloof in de kracht van live events, zorgt voor een positief toekomstbeeld voor ieder merk, bedrijf of organisatie: ‘Straks krijgt de opdrachtgever die kiest voor events en live communicatie het beste uit de digitale en online events én de fysieke ontmoeting. En zo lijkt de ontwikkeling van ons vak afgerond: van feestjes werden we deel van de marcom-mix en nu kunnen we complete communicatietrajecten vanuit onze expertise in verschillende vormen inrichten: fysiek, digitaal, online en hybride, met nog veel meer touchpoints dan alleen een event.’

Eleveld en De Jong mag je best eventexperts noemen. Beleving, details en niet u roept wij draaien, maar samen met de klant creëren. ‘Dat is ook wel een oproep aan opdrachtgevers, want het gebeurt echt nog te vaak: dit is de opdracht, hier is het geld, we zien elkaar bij de uitvoer… Nou, die periode is he-le-maal klaar! Een bureau moet ondersteunen om het beste eruit te halen voor de klant. Dat was ons succes en dat is het nog altijd. Daarom zien we de opdrachtgever als partner en zitten we ook direct om tafel met de marketing- en communicatie-afdeling. Die opdrachtgever weet alles van het eigen bedrijf, het DNA van hun merk en wij weten door onze jarenlange ervaring precies wat in hun branche wel of niet gewerkt heeft. Zo waren we met Starlive altijd al aanvullend.’ ‘De kracht van live? Het dagelijkse werk loslaten en volledig gefocust en dedicated in de doelstelling van het evenement zitten’

‘Online zie je dat de focus in de basis minder is. Een zoom-meeting of online event mag niet langer dan een uurtje duren is dan de conclusie, want dan is de aandacht weg…Dat is niet waar, als er maar genoeg te doen is, dat is onze overtuiging. De focus moet liggen op het online geëngageerd zijn. Het moet online event moet ook fijn zijn, een goed gevoel, verrassing, interactie, daadwerkelijk iets bijbrengen, uitwisselen van kennis, met gelijkgestemden samen zijn. In onze optiek doe je dat doe je dat door op een televisie-achtige manier te denken en je online event gast te benaderen. Ik zag laatst ergens staan: ‘een live stream is dat je meekijkt met een event, zodat je de volgende keer erbij wilt zijn’. Maar de online deelnemer is geen tweederangs burger. De online deelnemer moet net zo geëngageerd zijn als de live deelnemer. Wat de online deelnemer ziet, moet continu triggeren. Dus een zoom-meeting met een powerpoint…10 minuten naar bullets en een klein fotootje kijken….dan is de aandacht weg. Online ben je zo snel afgeleid. De verleiding tot afleiding moet weg zijn: beeldwisselingen, schakelen, steeds triggeren. En het kan, want mensen kijken ook de hele avond televisie, als het maar verrassend en helder in beeld wordt gebracht.’ 

De online deelnemer is geen tweederangs burger. De online deelnemer moet net zo geëngageerd zijn als de live deelnemer

‘Maar let op, want de vorm is dan wel televisieachtig, maar de inhoud is echt anders dan tv. Je bent niet een willekeurig kijker bij een event. Dus gebruik de tv-vorm, maar doe iets extra’s om de mensen aan jouw communicatie te binden. Beginnen met een Cirque du Soleil act of een top slotspreker aankondigen. Die beleving, waarbij je weet dat het werkt, kun je meenemen naar online. Bij tv is het daarbij passief kijken, bij een digitaal event doe je interactief mee. Vragen voor sprekers, in subgroepen met elkaar en experts discussiëren, daar zit het succes van digitale events. Dus inbreng van de deelnemers moet je faciliteren. En als je dat goed doet, dan kun je op digitale events nog meer betrokken worden dan tijdens een live evenement in een grote zaal. Een congres met 500 bezoekers en dan opeens de lampen aan in de zaal en altijd diezelfde stilte na de vraag: iemand nog een opmerking of een vraag? Online is die drempel veel lager en zie je ook dat 1 op 1 sessies super goed werken. Online kun je zelf ook veel makkelijker kiezen met wie je wilt netwerken. Veel gerichter en makkelijker.’

Het beste van twee wereld en de keuze uit nog veel meer vormen van live communicatie maakt van live de hoofdmoot van een communicatietraject

‘Straks komt het beste van twee wereld samen en moet je met de opdrachtgever om tafel om de juiste keus te maken bij de doelstelling, de doelgroep en het budget: live, online, hybride? Na een fusie iedereen samenbrengen en een team smeden? Dat kan alleen live, online is dan geen alternatief. Maar als het gaat om kennisoverdracht is online en/of een combinatie veel meer voor de hand liggend. Update events in de technologie, medische wereld, met international bezoekers: wij denken dat deelnemers zullen zeggen, die ga ik digitaal volgen en af en toe fysiek ontmoeten. Het gaat straks echt om keuzes maken.’ ‘Net als veel van onze opdrachtgevers blijven we verknocht aan live in de fysiek vorm, maar er is blijvend een knop om. Het is een jaar geweest van een turning point in de geest van de mens. Daarom geloven wij in de hybride vorm. Niet als in: je moet het altijd allemaal doen, digitaal en fysiek, maar wel in de mogelijkheid dat je het aan kan bieden.

Dus is Digivent ook geen concurrent van ons eventbureau Starlive: nee, opeens kun je online en fysiek samen of in een mix-vorm aanbieden en daarmee maken we onszelf sterker. De hang naar ontmoeten blijft, dat blijven mensen willen, maar wie gaat straks het risico weer nemen? Ik denk dat een klant uiteindelijk voor live fysiek zal gaan, maar het is zo prettig dat online heeft laten zien dat de digitale en hybride vorm ook een heel goed alternatief is. En de gewenning van de afgelopen maanden aan digitaal gaat er ook voor zorgen dat we het niet meer erg vinden dat een spreker tijdens het live event op een scherm te zien is. Dan kun je opeens sprekers uit een hele andere categorie op jouw event krijgen. Het zal mensen bovendien ook heel erg inspireren, omdat de techniek maar door blijft ontwikkelen. Kan dit en kan dit ook? Ja! Greenscreen, teleporteren vanuit Amerika naar jouw studio….je kunt echt de gekste dingen realiseren die er eigenlijk niet zijn!’

Ideaal plaatje: hybride traject

‘Neem een congres. Dat was voorheen enorm tijdrovend en vanuit een hybride traject wordt het opeens veel tijds-efficiënter. Tig sprekers, die blijven, maar je kunt in het ideale traject, voorafgaand aan het live event de presentaties al bekijken. Dat doe je in zelf gekozen tijd, zodat jeop het live event niet weer naar de zoveelste keynote luistert, maar met sprekers en experts in discussie kunt gaan. Niet meer een uur verliezen aan het hele verhaal, want die kennis heb je al, maar het gesprek aan gaan, echt leren. Engagement op en top! Daar komt nog eens bij dat de afgelopen maanden van digitale events ons zo veel geleerd heeft over data-verzameling op events, dat we ook die les meenemen. Dus laat bij een hybride event de live gasten ook digitaal deelnemen, via hun smartphone of op ingericht stations in de locatie. Daar waar de grens tussen online en fysiek verdwijnt, verzamel je als opdrachtgever nog meer relevante data. En dus komt onze branche er straks als spekkoper uit: je kunt complete trajecten aanbieden met nog veel meer touchpoints dan alleen met een event. Nog altijd naast en met de opdrachtgever, maar misschien met andere vormen: wat is de doelstelling, wat is de doelgroep en welke vorm past het best: digitaal, hybride of fysiek?’

DIGIVENT: ONLINE EN HYBRIDE EVENTS

Met Digivent krijgen je online events écht impact, omdat je voor de deelnemers dezelfde beleving creëert als bij fysieke live events. Digivent biedt een virtueel platform, waar deelnemers bijeenkomen om op interactieve wijze in een virtuele locatie te kijken en te luisteren naar sprekers en optredens.

En waar zij in contact kunnen komen met andere bezoekers en exposanten. Net als bij een live event. Vanuit de virtuele lobby met een check-in balie, eventueel een virtuele host, kun je naar de diverse zalen, een beursvloer, de netwerkruimte of het grote auditorium. Met een enorm greenscreen studio als voorwaarde voor beleving en een levensechte omgeving vinden live presentatie, video content, interviews en alle vormen van interactie plaats.

Vervolgens kan je gast netwerken in groepen op basis van onderwerp, of 1 op 1 meeten. Maar ook voor sponsoren of standhouders van jouw event is een plek in de Exhibit Hall, waan je jezelf in een virutele beurs, met mogelijkheid tot presentaties per stand en zelfs video contact met de standhouders.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x