Een evenement, een moment? Nee, veel meer dan dat! Het staat buiten kijf: het evenement kan verandering te weeg brengen. Gedrag, kennis, samenwerken, trots, de meest krachtige invloed van alle communicatie- en marketingmiddelen is toch echt een evenement. Maar wat is het toch zonde dat er nog zo veel evenementen ingezet worden als een moment. 100-jarig bestaan. Het bedrijfsfeest om binding te bewerkstelligen. De nieuwe kernwaarden op een congres...dat kan nog veel effectiever. Het bedrijf dat inziet dat het evenement geen moment is, maar een onderdeel van een strategie en traject, dat gaat het effect van live keer tig vergroten. Een paar praktische tips: 1. Aanleiding is geen doelstelling Het bedrijf bestaat 100 jaar, dus gaan we dat vieren. Twee afdelingen moeten nauwer samenwerken dus doen we een teambuildingsevent. We hebben onze salestargets gehaald, dus een beloningsreis, bedrijfsuitje of incentive. Het klinkt allemaal heel logisch en heeft ook zeker zijn effect, maar zodra de aanleiding een echte corporate doelstelling wordt, dan zult u zien dat het evenement van nog veel grotere waarde is. Wat wilt u bereiken met uw bedrijf? Gebruik vervolgens de 'aanleiding' voor een evenement om kernwaarden, missie, visie en grotere bedrijfsdoelen tot uiting te laten komen. 2. Trajectmatig denken boven moment creeeren Dat ene moment, de verrassing, de impact, het is goud, maar er is dus veel meer. Zet een stap terug van de aanleiding en verwerk grotere bedrijfsdoelen in uw (event)doelstelling. Dan wordt het opeens heel logisch dat u uw collega's, relaties of welke doelgroep dan ook meeneemt in een voor- en natraject waarbij het live momenten, of de diverse live momenten in het traject, de belangrijkste hoogtepunten zijn waar u live naar een groter doel toewerkt. 3. Meet Natuurlijk is het effect en de impact van evenemententraject te meten. Dan moet u wel een aantal zaken op een rijtje hebben: wat is uw doelstelling? wat wilt u bij uw doelgroep teweeg brengen? hoe denkt u dit te kunnen bereiken? hoe ziet het traject eruit? welke live momenten kunnen hier een rol in spelen? en welke andere communicatie, marketing, trainingen, onderzoeken, etc moet u inzetten? welk gedrag, opvatting, kennisniveau, manier van handelen wilt u beinvloeden om de doelen te bereiken? hoe scoort uw doelgroep op meetmoment 0, voordat het traject ingaat en wat is het effect geweest op meetmoment 1? Er is een kwalitatieve groep evenementenbureaus, die zich met recht eventmarketing en/of live communicatie bureaus mogen noemen, die u hierbij kunnen helpen, adviseren en begeleiden.