Een productlancering evenement als effectief marketing-communicatie instrument Een bijzonder moment voor jouw bedrijf of organisatie.. want jullie kunnen zelf wel weten dat dit product/of dienst dé oplossing is waar men al jaren op zit te wachten, maar daar moet de doelgroep ook nog van overtuigd worden. Deze doelgroep van klanten, stakeholders en connecties zijn op dit evenement bijeen om verrast te worden. Nu willen wij geen druk opleggen maar je hebt maar één kans voor deze eerste indruk. Neem onderstaande tips mee in aanloop naar het productlancering evenement. Het lanceringsevenement is vaak onderdeel van een groter marketingplan waarmee de binding met klanten en potentiele klanten vergroot kan worden. Tijdens een evenement is de mate van beleving vele malen groter dan wanneer het online of in drukwerk te zien is. Om die reden blijft het live moment een belangrijk onderdeel van het traject, de uitgelezen kans om jouw targetdoelgroep te bereiken. Wat moet je niet vergeten? 1 Zorg voor een duidelijke doelstelling Is het evenement bedoeld om je medewerkers bekend te maken met het product zodat zij het beter kunnen verkopen aan klanten? Of nodig je potentiële klanten uit om ze warm te maken voor je innovatie? Richt desnoods meerdere trajecten in voor de verschillende doelgroepen. Denk aan één type mailing, uitnodigingstraject en natraject voor klanten en een ander type communicatie richting partners en stakeholders. 2. Ga voor de WOW-factor Wanneer de beelden van het evenement gedeeld worden, moeten de bezoekers die er niet waren het idee hebben dat ze iets gemist hebben. Dit creëert extra waarde voor jouw product/dienst. Alleen bij dit WOW- gevoel gaan deze potentiële klanten naar jouw website om te bekijken wat zij gemist hebben. Ook op de dag zelf is het belangrijk dat de gasten het gevoel hebben dat zij onderdeel waren van iets speciaals. Ga in overleg met een partner in entertainment en muziek en zorg er samen voor dat het plaatje klopt. Zo is live muziek voor elk type evenement geschikt maar kies voor de show of bij de borrel voor een spectaculairdere vorm van entertainment, passend bij jouw organisatie. Een aantal voorbeelden van unieke productlancering evenementen? EventBranche.nl deelde een aantal inspirerende voorbeelden van productlanceringen vanuit de automotive. 3. Deel niet alleen de feiten Benoem de highlights van het product of dienst maar dompel jouw gasten niet onder in een technisch verhaal, dan haken zij af. Deel de aanvullende informatie in een brochure of online maar houdt de kern van het verhaal interessant en bondig. Om het interessant te houden is het verstandig om meerdere personen aan het woord te laten, mede-ondernemers? Testpersonen? Iemand uit een andere schakel van het traject? Als het maar van toegevoegde waarde is en als het verhaal maar niet té commercieel ingestoken wordt. en aantal testpersonen aan het woord of iemand uit een andere schakel van het traject. 4. Maak het menselijk Laat niet alleen dingen zien maar laat mensen ook beleven. Vergeet de wijze woorden van Confucius niet: “Tell me, I will forget. Show me, I will remember. Involve me, I will understand.” Laat de bezoekers echt fysiek kennis maken met jouw product en/of dienst. Geef vervolgens ook de ruimte om te netwerken en te spreken over dat wat zij ervaren en vinden. 5. De onschatbare waarde van verslaglegging Dit lancering evenement vormt de basis, de springplank voor het uitrollen van het verdere communicatietraject van jouw product/dienst. Zorg ervoor dat de juiste zaken worden vastgelegd. Verwerk het interview met de CEO in een artikel, gebruik de foto's als promotie. Deel de film van het 'onthullingsmoment' op Sociale Media. Stel bezoekers de vraag wat hun eerste indruk van het product is en gebruik deze quotes op jouw website. Overleg met jouw partner in eventfotografie en eventvideo's om te zorgen dat de juiste zaken worden vastgelegd.