Evenementenbureau: 42 trends en ontwikkelingen The Next Event stond in het teken van het delen van kennis. De eventbedrijven die tijdens de eerste editie het lef hadden om hun kennis te delen hebben ook allemaal 3 trends en ontwikkelingen gedeeld in een kennisdossier. Vanaf het Bureauplein deelden 14 exposanten hun belangrijkste trends: van strategische inzet van LIVE tot festivaldenken en van gastheerschap tot deelnemerbetrokkenheid. Het inschakelen van een evenementenbureau voor het organiseren van uw evenement kan diverse doelstellingen hebben, maar even los van waarom een evenementenbureau inschakelen, krijgt u bij deze van 14 evenementenbureaus maar liefst 42 trends, ontwikkelingen en inzichten: Trends en Ontwikkelingen evenementenbureau Amplify: 1. Strategie en visie van bedrijf Evenementen worden gelukkig steeds meer een onderdeel van de strategie en visie van het bedrijf en niet meer alleen een opzichzelfstaand feestje. Al jaren maken wij ons hard voor deze positie van evenementen bij onze klanten. Een evenement is niet alleen maar dat geweldig feestje, maar levert ook echt resultaat. De inzet van een evenement maken wij onderdeel van een totaalcampagne. Door slim te kijken naar de opbrengst en effecten van de totale campagne behaal je een grotere en langere impact. Ook door het inzetten van je evenement als content generator behaal je meer winst en effect uit het evenement. 2. Recruitment events Ook zien wij een steeds grotere diversiteit aan afdelingen die evenementen inzetten als middel om hun doelstellingen te behalen. Alle afdelingen binnen een bedrijf kunnen effect creëren met de inzet van een evenement. Ook hier zien wij een trend, we merken bijvoorbeeld dat er nu veel meer recruitment events zijn, op zoek naar de grootste talenten organiseer je kennisevenementen om je zoals werkgever te profileren. Maar ook dat de klantevenementen en salesevenementen steeds belangrijker worden. Online speelt een grote rol speelt in de marketingcommunicatie strategie, maar je kunt vaak niet zonder persoonlijk contact. Evenementen geven je dat persoonlijke contact met de klant waardoor je de relatie kan versterken, verbeteren en verdiepen. 3. Live streaming, apps en tools De inzet van innovatieve technologie op evenementen wordt steeds bereikbaarder voor alle type organisaties en evenementen. De ontwikkelingen gaan zo snel dat er steeds meer kwalitatief goede maar vooral ook zeer betaalbare apps en tools zijn die het evenement kunnen versterken. Denk aan registratiesoftware, netwerktools, stemmen, live polls en andere applicaties om het netwerken en de interactie op evenementen te vergroten. Een van de leukste in deze categorie is bijvoorbeeld live streaming, iedereen die niet op je evenement aanwezig kan zijn, kan zo toch even meekijken. Het handig en goed inzetten van al deze technologieën draagt bij aan de kwaliteit, effectiviteit maar vooral ook fun factor van je evenement. Trends en ontwikkelingen van BetsyBox: 1. Lokaal Lokale factor, werken met leveranciers uit regio, ook in teken van duurzaamheid 2. Ronde concepten ‘Ronde’ evenementen creëren, boodschap cq format cq kernwaardes moeten kloppen en dan ook wel overal in doorgevoerd worden 3. Jonge gezinnen Publieksevenementen voor jonge gezinnen Trends en ontwikkelingen van eventbureau BYLEI: 1. Online + offline Online communicatie versterkt je event enorm en maak hier dan ook gebruik van. 2. Thuisgevoel Intimiteit en authenticiteit van je event is belangrijk. Juist de momenten van ontroering en kippenvel blijven in herinnering. Zorg dat mensen zich ‘thuisvoelen’. En elkaar kunnen spreken. 3. Gastvrij Gastvrij zijn. Kost niet veel maar levert wel het verschil. Trends en ontwikkelingen van Convention Bureau Gelderland: 1. Zet eventtechnologie in Maak gebruik van nieuwe digitale mogelijkheden en eventtechnologie. Millenials nemen een steeds belangrijker deel van de markt in en zijn opgegroeid in een digitale wereld. 2. Secundaire steden Secundary cities worden steeds populairder. Deze steden hebben een interessante kern, goede faciliteiten en bereikbaarheid, er is nog ruimte voor groei, de prijzen liggen er lager en er wordt fors geïnvesteerd in ontwikkeling. Interessante destinaties dus om in de gaten te houden. 3. Frisse lucht The great outdoors worden steeds populairder voor zakelijke bijeenkomsten. Frisse lucht zorgt voor nieuwe ideeën en zienswijzen. Durf de heisessie letterlijk een heisessie te laten zijn! Wat dacht je van vergaderen op boomstammetjes in het bos maar wel met professionele catering? Trends en ontwikkelingen van D&B Eventmarketing: 1. Eventkalenders Eventkalenders: door middel van een jaarkalender krijg je snel inzichtelijk of je voldoende, te veel of juist te weinig organiseert om de boodschap over te brengen op je doelgroep. Daarnaast zie je door een jaarkalender gemakkelijker welke evenementen je met elkaar kunt verbinden, waardoor de boodschap versterkt wordt tijdens de events. 2. Contentgenerator Haal meer uit je event: events kunnen enorme content-generatoren zijn. Gebruik hiervoor ook de periode voor het event en na het event. Wanneer je de juiste content weet te verzamelen voor het event, dan zorgt dit voor meer impact van de boodschap tijdens en na het event. 3. Festival flexibel Festival gedachtengoed: tijd is schaars en daarom richten we het graag zo effectief mogelijk in. Flexibiliteit in een programma is om die reden belangrijk, waarbij de doelgroep (voor een deel) zijn/ haar programma zelf kan samenstellen. Trends en Ontwikkelingen van Effectgroep: 1. Het congrestival anno 2018 Is het corporate festival hét event van de toekomst? Van nu én de toekomst! We zien het congrestival groeien en in populariteit toenemen in verschillende sectoren. Bedrijven hebben het concept congrestival inmiddels veelvuldig opgepikt. Het wordt tijd dat de markt van congressen vanuit de wetenschap en overheid – om maar een voorbeeld te noemen – nu volgt. You don’t want to be late to his party! 2. What’s in it for me? In drukke tijden, vol bomvolle agenda’s is het nóg belangrijker om goed na te denken waarom iemand tijd vrij maakt om naar jouw event te gaan. Uit onderzoek blijkt dat kennis en de mogelijkheid om te netwerken belangrijke redenen zijn. Wat heb jij de bezoeker te bieden? Wat is de belofte van jouw event? Kortom, geef antwoord op de vraag van je bezoeker: What’s in it for me? 3. Geen plenaire opening Het programma gaat direct van start wanneer de bezoekers binnenkomen. Deze opzet past helemaal bij de populaire festivalbeleving. Je gasten bepalen vooraf wat ze uit het event willen halen en stellen dus zelf hun programma samen. Dit eventconcept heeft een heel andere dynamiek; je kunt je gasten in kleinere groepen benaderen. Je hebt dus meer interactiemogelijkheden dan tijdens een plenaire opening én je hoeft niet meer te wachten op die telaatkomers! Trends en Ontwikkelingen van Groovy Business: 1. Meer impact uit spreker Boek je een spreker? Zorg dat je hem of haar goed bijpraat over de doelen van je bedrijf of instelling. Iedere spreker is daar blij mee want zo krijgt het verhaal nog meer impact. 2. Focus op gasten De belangrijkste mensen tijdens een event zijn natuurlijk je gasten. Zorg dan ook dat het hen aan niets ontbreekt, ze zullen dan veel eerder bereid zijn om (van je) te leren en om een relatie met je aan te gaan. 3. Gastheerschap Wees gastheer/ gastvrouw en ben er voor je gasten. Zorg dus dat je hoofd en handen vrij hebt en dat je niet wordt opgeslokt door organisatorische zaken. Daar heb je tenslotte professionals voor ingehuurd! Trends en ontwikkelingen van Kicker.Profs 1. Deelnemer betrokkenheid wordt topprioriteit voor evenementen We krijgen dagelijks een stortvloed aan informatie over ons heen. Eén voordeel van meetings is dat ze ons even uit die vaste omgeving en datastroom trekken en met anderen sociaal contact laten maken. Want dat is de essentie van events, mensen bij elkaar brengen. 2. Naadloze synergie tussen het event en in- en externe doelen Tenslotte is het event een middel ten dienste van onderlinge samenwerking, sociale binding, vertrouwen, groepsdynamiek en efficiëntie te creëren binnen een groep mensen. 3. Effectieve prijs per deelnemer verhouding Het is geen ontwikkeling of trend. Een alom typische Nederlands eigenschap die altijd bij het beoordelen van een begroting ter sprake komt. Het is een verzamelterm voor een veelheid aan aspecten: duurzaam, sociaal, snel, goed functionerend, esthetisch, sterk, klantvriendelijk enzovoort Trends en Ontwikkelingen van Dinnershow op Locatie / LiveGigs Music & Events: 1. Clubsfeer Een intieme dinnershow in clubsfeer. Geen grote balletten of magicshows maar een bijzondere muzikale avond. Max. 200 couverts. 2. Artiest als host Laat de artiesten de presentatie zelf verzorgen in plaats van een host. 3. Gast als artiest Laat een getalenteerde gast een song voorbereiden en verras daarmee alle collega’s. Onvergetelijk moment! Trends en Ontwikkelingen van MK Producties: 1. Festival-style set up van een beurs, congres of catering moment. 2. E-learning. 3. Aandacht voor duurzaamheid. Trends en Ontwikkelingen van More Balls Than Most: 1. Verbinding In een digitaliserende samenleving met flexwerk-plekken en conference calls groeit de behoefte aan verbinding tussen collega’s. Weten wie je collega is en wat hij doet, draagt niet alleen bij aan het algemeen welbevinden van de werknemers, maar ook aan de effectiviteit van de samenwerking. 2.De combinatie van digitaal & analoog Grote groepen zijn makkelijk te sturen met behulp van digitale hulpmiddelen, waardoor je de juiste mensen bij elkaar kan zetten voor een nadere kennismaking. 3. Puzzelspellen Breinbrekers, quizvragen, uitdagende opdrachten: puzzelspellen à la Wie is de Mol en Escape Room zorgen ervoor dat deelnemers moeten samenwerken om tot een oplossing te komen. Uitdaging en teambuilding in één klap. Trends en Ontwikkelingen van Oil: 1. Kennis en verrassing De bezoeker komt voor kennis en verrassing, niet voor wat-ie al weet of op internet kan vinden: hou daar rekening mee! 2. Internet en Live de combinatie van internet en ‘live’ is heel krachtig, en gaat de nabije toekomst van communicatie domineren: focus op deze combi! 3. Hun eigen verhaal... bezoekers willen graag hun eigen verhaal kwijt: faciliteer ‘vertellen’ of ‘meedoen’ als middel om hen te betrekken! Trends en Ontwikkelingen van PurPur: 1. Persoonlijk, ook door technologie De technologische ontwikkelingen zijn soms niet meer bij te houden en nieuwe mogelijkheden zijn in overvloed. Denk aan chatbots, smart mats, gamification, virtual speakers, etc. Maar zijn we met z’n allen niet aan het 'over'-digitaliseren? Het nadeel van digitalisering is namelijk het verdwijnen van het persoonlijke contact. Terwijl voor het creëren van betrokkenheid persoonlijk contact juist essentieel is. Zorg er dan ook voor dat de gekozen technologie goed wordt inzet. Bijvoorbeeld om het communiceren met elkaar makkelijker en gebruiksvriendelijker te maken. Kortom: een persoonlijke ervaring – van het begin tot het einde. 2. Bewuster en duurzamer Binnen de standbouw is steeds meer focus op duurzaamheid. Systeembouw (modulaire standbouw) heeft als voordeel dat het kan worden hergebruikt. Toch blijven veel bedrijven de voorkeur hebben voor houtbouw omdat je hiermee creatieve vrijheid hebt qua ontwerp. Dit lijkt vaak minder duurzaam, maar ook door nieuwe, efficiëntere processen en gebruik van andere materialen kun je al veel bereiken. Denk daarbij aan het voorbewerken van wanden in de werkplaats. Maar ook het hergebruik van eerder ontwikkelde materialen of de inzet van huurmaterialen geeft minder aanmaakproductie. Op het gebied van verlichting wordt men steeds bewuster en wordt er bijvoorbeeld steeds vaker gebruik gemaakt van ledverlichting. Zowel in werkplaatsen als op de stand. 3. Community live Ondanks de diversiteit van grotere evenementen waar veel te halen is, zie je steeds vaker de behoefte ontstaan voor kortere, attractieve sessies met een ‘community’ doelgroep. Deze community wil elkaar leren kennen en een bijdrage leveren aan het evenement. Samen werken, beleven en kennis delen. Trends en Ontwikkelingen van SCIB: 1. Maatschappelijk verantwoord ondernemen Organisatoren van congressen en incentive-reizen hebben steeds meer aandacht voor de ethische kant van hun evenement. Dit biedt een uitgelezen kans om de waarden van een organisatie opnieuw te bevestigen, waaronder de inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Organisatoren kunnen dit op verschillende manieren doen, bijv. door het opnemen van een groepsactiviteit voor vrijwilligerswerk of het steunen van een innovatief plaatselijk maatschappelijk project. 2. Innovatie Zwitserland is nummer 1 op de Global Innovation Index. Het World Wide Web, de rits, het cellofaan, het Zwitserse Rode Kruis en melkchocolade, zijn in Zwitserland uitgevonden. Innovaties die de wereld veranderden. 3. Reduceer CO2 impact Kies voor een milieuvriendelijk vervoer door gebruik te maken van het Zwitserse openbaar vervoersysteem. Met een Swiss Travel Pass van het Swiss Travel System reis je onbeperkt met trein, bus en boot gedurende 3, 4, 8 of 15 dagen. Het ticket is ook geldig in de panoramatreinen en openbaar vervoer in 90 steden. Gratis toegang tot 500 musea. Tot 50% korting op bergexcursies. Lees ook: >> Zelf organiseren of een evenementenbureau? De checklist >> Welk evenementenbureau past bij uw evenement?