EVENTCASE: Learnings van het on-Nederlandse event Marco Borsato in de Kuip 1000 vierkante meter LED-schermen, 4 kilometer LED-strips, 21 camera's, De Kuip, Marco Borsato en Faber Audiovisuals. Die combinatie zorgde voor een ongekende show. Wat zijn de learnings van deze eventcase? Fotograaf Jorrit Lousberg liet tegelijkertijd zien wat de meerwaarde en kracht van een goede eventfotograaf is. Geen one-man-show maar een entertainmenttempel Voor dit evenement is gekozen voor een spectakel op het gebied van licht en geluid. Daarnaast verkopen ze het evenement met de naam van de hoofdact maar supportacts zorgen voor de verrassingen in het programma. Marco Borsato in De Kuip (MBDK) is veel meer dan een pakkend concertoptreden van een meesterperformer. Het gaat om een compleet ‘circus’ in een immense entertainmenttempel compleet met een imponerende lichtshow en Augmented Reality videobeelden op het decor achter de Borsatoband. En ook een vuurwerkfestival ontbreekt niet. Met tegen de 250.000 bezoekers, ruim 1.000 vierkante meter aan ROE CB5 LED-schermen en 4 kilometer aan ROE LED-strips en 21 camera’s van Faber Audiovisuals werd evenementenlocatie De Kuip een evenementenstage van het formaat Rolling Stones en U2', kijkt Faber Audiovisuals terug. In opdracht van Musica è en Mojo Concerts leverde Faber Audiovisuals de LED-schermen, play-out, camera- en overige videofaciliteiten. Voor de AR-realisatie en 3D-video-ontwerpen, en d3 programmatie tekenden Jo Pauly (Visual Solutions) en Micheal A-Far (Malfmedia). Aftermovie: Fastforward film/Tribe Marco Borsato 2019 Client: Musica è & MOJO Concerts Location: De Kuip | Rotterdam Products: LED screens, LED Video Strips, Cameras and Video Registration © Photos: Jorrit Lousberg Go big! Tijdens dit evenement zorgden de visuals voor de sfeerbepalende ondersteuning van het evenement. Er werd niet gekozen voor half werk, er werd gebruik gemaakt van maar liefst 29.592.576 pixels. Cruciaal in dit geval om de grote locatie, in dit geval stadion De Kuip te vullen. Hoe bereik je nu een gevoel van visuele concertextase met pixels op de decorscreens? Dat is nu net de specialiteit van de talentvolle Set designer Carlo Saenen in samenwerking met Ben Augenbroe (Projectmanager Video MBDK) van Faber. Even voor de techniekexperts in onze branche: 'De hele show van Marco Borsato speelt zich af op een resolutie van 15808 x 1872 pixels voor de gehele achterwand. Dat is 14,27 maal een HD-signaal. Op het achtergrond-decorscreen zie je een complexe content bestaande uit de background layer(s) aangevuld met geanimeerde Luma mattes. Die zorgen voor de dynamische live feed-maskers, de vele animatie overlays en Notch grading effects. Om de MBDK-set vloeiend en stabiel te houden zette Faber-AV haar nieuwe mediaserver-vlaggenschip bestaande uit zesmaal Disguise VX4-units in. Songs zoals “Rood” bestonden uit meer dan 100 videolagen die afzonderlijk werden aangestuurd. De DMX lighting desk van Visual Solutions (Jo Pauly) zorgde voor synchroniteit tussen de beelden en het showlicht.' 'Geen enkel live beeld werd onbewerkt getoond. Altijd werd er een grading masker of realtime texture-effect op aangebracht. De -grotendeels in het bijzijn van Marco Borsato geschoten- content speelde smooth op 50 fps af. Een extra zware belasting aan content voor de mediaserver VX4 machines. Met 2,7 TerraByte Showcontent, gemaakt door contentteams die verdeeld zijn over geheel Europa, ontkom je niet aan een Krachtig en flexibel Data Management. By Lex Concept Design Control GmbH leverde daarvoor een speciaal op deze productie toegesneden infrastructuur. Deze bestond uit een vaste NAS Server geïnstalleerd in een datacenter met een grote internet bandbreedte, en een lokale NAS Server die in realtime sync liep op de diverse locaties tijdens de ontwikkeling van de show als ook in de Kuip waar alles uiteindelijk bij elkaar kwam.' Last minute 'Het lokale 10 Gigabit Netwerk tussen de lokale NAS en de Disguise Mediaservers bewees zich met kopieersnelheden van gemiddeld 1,2Gps als een echte timesaver. Zo snel dat zelfs op de laatste minuten nog snel nieuwe versies van grote contentfiles snel naar alle 6 Disguise servers konden worden gekopieerd. In dezelfde infrastructuur werden ook alle Disguise Mediaservers via een Adder KVM over IP systeem gecontroleerd en was de distributie van content vanaf elke server toegankelijk. De volledige show op Disquise bestond uit vier transportmodules, 37 tracks, externe besturing via TC, midi en dmx. De d3 showcontrol triggerde ook alle aansturing van de matrixen en E2 in de backstage eindregie. De set bestond uit 4 actieve en 2 back-up-machines. Deze stonden paraat doch waren niet nodig. Gedurende de preproductieperiode was het heel erg interessant om samen met Marco Borsato in de wysiswyg-studio van LD Company via NDI de realtime combinatie van licht en video te kunnen beoordelen. Dit gebeurde samen met Leon Driessen (light operator) en Carlo Zaenen (set design).'