Events als motor voor je contentmarketing Contentmarketing staat vol in the picture. Het is een van de trends in The Big 5 EventTrends voor 2022. Evenementen, zowel online als fysiek, worden de motor voor contentmarketing. B2B-merken investeren steeds meer geld in contentmarketing. Mede door corona worden bedrijven wakker van de kracht van cotentmarketing, aldus het Content Marketing Institue en Marketing Profs, dat onderzoek verrichtte onder de ronkende titel 'B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets and Trends: Insights for 2022'. Ronduit opvallend in dit rapport zijn de aangekondigde investeringen in events. En dat geldt zowel voor de fysieke vorm als voor online. Contentmarketing kun je op vele manieren uitleggen. Wij hanteren de definitie van contentmarketing opgesteld door Marketingfacts: 'Contentmarketing is een marketingtechniek, die draait om het creeren en distribueren van relevante en waardevolle informatie om een duidelik omschreven en begrepen doelgroep aan te treken en te binden.' Storytelling Dat evenementen, live momenten, activaties en experiences, bijvoorbeeld kunnen leiden tot iconische beelden en content, die dient als motor van een complete campagne, dat was al wat langer bekend. Maar juist de corona-periode heeft die erkenning wat extra's mee gegeven. Storytelling is helemaal hot. Hoe kun je anders mensen thuis boeien en raken in hun eigen zoektocht vanuit hun woonkamer? En wat blijkt als die content geladen is vanuit een beleving? Dan is het effect en de impact binnen de contentmarketingstrategie het grootst. Dus samen met video en owned media gaan events in alle vormen en maten dit jaar de hoofdrol spelen in contentmarketing. Realiseer je daarbij dat budgetten voor contentmarketing in 2022 aanzienlijk gaan groeien. Zie hier een gouden kans voor live en online events in 2022. The Big 5 EventTrends Wat zijn de vijf grootste Event Trends van dit moment? Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van deze site, zette ze op een rij. Daarbij staat dus Customer Experience met stip bovenaan, gevolgd door betekenismarketing, ook wel purpose marketing. De hybride eventtrajecten staat op de derde plaats. En dan, op plek vier vinden we 'Virtueel en digitaal', inclusief de event-app en augmented en virtual reality. De volledige Top 5 ziet er als volgt uit: 1. Customer Experience 2. Betekenismarketing 3. Hybride Eventtrajecten 4. Virtueel en digitaal 5. Contentmarketing Over Sjoerd Weikamp Sjoerd Weikamp is behalve hoofdredacteur van EvenementOrganiseren.nl en EventBranche.nl veelgevraagd spreker op congressen en events. Daarnaast is hij dagvoorzitter, columnist, presentator en lid van de Raad van Commissarissen van De Graafschap, uiteraard met Communicatie in de portefeuille. De manisch positieve Achterhoeker, zoals hij zichzelf graag noemt, heeft meer dan vijftien jaar ervaring in live communicatie en experience marketing. (fotocredit: XSAGA)