EventTrends2021: van online communiceren naar online beleven Dat we allemaal overtuigd zijn van het feit dat er geen grotere impact haalbaar is op het gebied van marketing en communicatie middels live evenementen, fysiek, daar zullen de meeste opdrachtgevers van evenementen het wel over eens zijn. Dat neemt niet weg dat er online in amper een jaar corona-crisis tig voorbeelden zijn van online en virtuele events die de kracht benaderen. In 2021 schuiven we wel nog meer van plat communiceren naar online beleven. #EVENTTRENDS2021 Online: van communiceren naar beleven Waar we direct na de lockdown al onder de indruk waren van een geslaagde TEAMS of Zoom sessie, zien we de beleving, de aandacht en de impact van dergelijke platte online communicatie afnemen. Daarom zijn we heel snel en gaan we nog veel meer naar de online LIVE experience als nieuwe standaard. Louter online communiceren is in 2021 niet meer afdoende om mensen te bereiken of jouw evenement in te 'trekken', laat staan om ze te raken. Dus moeten online concepten volledig gebaseerd zijn op de wetten en impact van live momenten, van live contact. Dat betekent dat het vak van online communiceren vol in gaat zetten op de experience en beleving en vanuit die basis gaat communiceren of vermarkten, LET WEL, zonder dat die beleving de communicatie in de weg staat.... 4 voorbeelden om het spectrum van online beleven te duiden en ter inspiratie: Het interne evenement online: beleving tot in de huiskamer Als er iets is wat niet onderschat mag worden, is dat thuis en op afstand werken een team op de werkvloer snel tot los zand maakt. De verwachting is dan ook dat interne evenementen straks als het weer kan als eerste terug zullen keren. Maar, online is er ook veel mogelijk. Wat te denken van dit award-winnende event, dat met minder dan 50.000 euro voor grote loyaliteit zorgde: Het bedrijfsfestival online: de festivalsfeer online Er zijn eventgeleerden die zeggen: bij ieder online evenement moet je op een leeg stuk papier beginnen. Ga nou niet de voorgaande editie van jouw fysieke evenement in een online jasje proppen. Maar het tegendeel is al bewezen: Dept Agency nam hun festival mee naar een virtueel festivalterrein en dat leverde een top evenement op: Het Business to Consumer event online: Uitmarkt wordt Thuismarkt Kan het? Via een online/hybride eventplatform vele duizenden consumenten bereiken? Ja zeker, dat kan. Uitmarkt 2020 (zie ook foto) won er zelfs aan de hand van XSAGA een award mee: Het realtie evenement online: kennisfestival van AFAS Succestival is hét online kennisfestival voor iedereen die met AFAS werkt. Ruim 2.000 bezoekers namen deel aan de online editie van Succestival. Met ruim 20 sessies, variërend van de inrichting van een looncomponent tot hoe bewegen een positief effect heeft op je werk, was er voor iedereen een mooi persoonlijk programma samen te stellen.