EvenementOrganiseren.nl

Fouten bij het maken van een mailing

E-mail marketing is nog altijd een van de meest effectieve vormen van communicatie. Volgens onderzoeksbureau Markletic levert gemiddeld elke geïnvesteerde dollar liefst 42 dollar resultaat op. Ondanks de kracht van mail gaat er van alles fout. Onderstaande fouten wil jij toch zeker niet maken.

Volgens het onderzoeksbureau is mail tot veertig keer effectiever in het werven van klanten, dan social media. Omdat het middel zo krachtig is, is er ook veel concurrentie. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat jouw mailing op een positieve manier opvalt. Wij helpen je een handje door te vertellen welke fouten je eenvoudig kunt vermijden.

Willekeur

Overval de mensen op je mailinglijst niet door alleen te mailen als je bijvoorbeeld een nieuw product lanceert. Willekeur in verzendmomenten gaat ten koste van het rendement van de mailing. Zorg voor continuiteit en stuur minimaal een tot twee keer per maand een mail. Hoe meer structuur je aanbrengt in de verzending hoe beter. Elk week op dezelfde dag en hetzelfde moment een mailing versturen is zeer krachtig en effectief.

Foute naam en typo's

Technisch gezien is het eenvoudig om een ontvanger persoonlijk aan te spreken. Iedere ontvanger snapt tegenwoordig dat dit automatisch gaat en dat je niet persoonlijk zijn of haar naam hebt ingetikt. Als het zo simpel is, zorg dan ook dat de naam klopt. Een verkeerde naam zorgt voor irritatie en voordat je het weet is de unsubscribe-button aangeklikt.

Het is een open deur, maar toch trappen we die hier graag in. Typo's, tikfouten zijn killing voor elke mailing. Ook dat zorgt voor irritatie en geeft al gauw de indruk dat jij de ontvanger niet serieus neemt. 

Verkeerde been

Bij het versturen van een mailing moet je opboksen tegen stevige concurrentie. Een opvallende titel helpt je op te vallen. Maar let op: zorg wel dat je onderwerp overeenkomt met de inhoud van mailing. Als je mensen op het verkeerde been zet, zullen ze minder snel de volgende mailing openen en eerder geneigd zijn af te haken.

No-response

Een mailing kan aanleiding zijn voor interactie. Koester dat en reageer altijd snel en adequaat. Zorg er dus voor dat mensen je kunnen bereiken. Stuur je een mailing met 'no-response' of 'info' of 'admin' als afzender dan geeft dat een verkeerd signaal. Hoe persoonlijker je een mailing maakt, hoe beter.

Teveel informatie

Wil je een mailing versturen, zorg dan dat je de informatie doseert. Een mailing met vijf call-to-actions is echt teveel. Ook een nieuwsbrief met enorme lappen tekst scoren slecht bij de ontvanger, Maak je boodschap contact en met een heldere call-to-action heb je de grootste kans op resultaat.

Conclusie

Het onderzoek van Markletic laat zien dat nog steeds veel bedrijven de mist ingaan met de inzet van een zeer krachtig communicatiemiddel. En dat ondanks het feit dat het echt geen rocket-science is. Met een goede planning, enige denkwerk en vooral zorgvuldigheid kan iedereen een gelikte nieuwsbrief maken.


Onderschat nooit de kracht van een goede mailing. Besteed daarom ook veel aandacht aan het werven van abonnees voor jouw mailing. Omdat ieders mailbox snel kan dichtslibben met mailings, geven mensen niet zomaar meer hun mailadres. Als ze eenmaal het vertrouwen in jou hebben gesteld, kun je maar beter zorgen dat je die verwachtingen ook waarmaakt.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x