EvenementOrganiseren.nl

Gastvrijheid op evenementen? Dat doe je zo!

‘Slechte ober he…’ Zet een Nederlander in een bar of restaurant en we vinden allemaal wat van de gastvrijheid, de hospitality. Het schijnt dat we niet bovenaan staan in Europa, maar zo slecht is het allemaal niet hoor, of je moet het prettig vinden dat een ober die de andere kant op kijkt het voorafje en het toetje al bij het hoofdgerecht op je tafel kwakt tijdens de vakantie…Maar hoe zit het eigenlijk op evenementen? Daar is op een eenvoudige wijze een wereld te winnen.

Monic Rootinck is hospitality regisseuse en maakt van events een gastvrije beleving, in de details, die we nog wel eens vergeten. 'Echte hospitality? De begeleiding rondom een geboorte of overlijden, dat is de meest pure en oprechte aandacht. Daar zitten veel lessen in, ook eventlessen.' Vanuit die verrassende openingszet deelt Monic Rootinck 6 gouden tips voor jouw volgende evenement:

  • Afscheid
    We besteden veel aandacht aan een gastvrij welkom van onze eventgasten, maar besteed minimaal evenveel aandacht aan het afscheid. Zet de CEO bij de deur en vraag: hoe heeft u het gevonden? Een simpel tot ziens is al een hele winst.


    Bron: Tegelspreuken.nl
     
  • Het gangpad van een beurs
    Daar zit ze dan: achterin de beursstand met haar telefoon te spelen. Nee, het was geen goede beurs…Zorg voor een ijsbreker, het liefst iets tastbaars om te geven, maar minimaal humor, humor en humor.
     
  • Voor de balie
    Een balie, een registratiedesk, het zorgt direct voor een afstand. Ga er daarom niet achter staan, maar er voor en neem je gast mee in het registreren. Oh, en zet de desk niet te dichtbij de entreedeur, want als er even een rij ontstaat, dan staat straks uw gast buiten.
     
  • Begeleiding
    Op een evenement zie je zo vaak mensen verdwaald staan. Spreek ze aan, beter nog: begeleid ze bij binnenkomst. Deel het programma, laat mensen kiezen en begeleid ze naar de plek van hun keuze. Ook het ‘onbewust verbinden’, het op een prettige manier van koppelen is een snelle plus voor veel bezoekers.


     
  • Investeer in aandacht
    Een glimlach, een compliment, humor, het kan alleen van mens tot mens, dus investeer in die aandacht. Aandacht voor uw gasten, maar zeker ook voor alle medewerkers. Een goed gevoel geven. En let op, daarbij hoort een andere aanpak bij mannen dan bij vrouwen.
     
  • Oog voor detail
    De vlieg in de vensterbank. Een paar tafels te weinig. De lichaamstaal van een gast die ietwat verloren is. De briefing vooraf en de nazorg. En dat allemaal ongezien oplossen, begeleiden over verbeteren, dat is het werk van een hospitality regisseuse.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x