Hoe een culturele locatie en muziek jouw evenement versterken Door Het Koninklijk Concertgebouw Het Concertgebouw is 1 van de sterkste culturele uithangborden van ons land, maar hoe kan ik dat culturele gebruiken/combineren met mijn zakelijke evenement? En hoe kan muziek van toegevoegde waarde zijn. We vroegen het aan de eventspecialisten van Het Concertgebouw. Het Koninklijk Concertgebouw is 1 van de sterkste culturele uithangborden van ons land, maar hoe kan ik dat culturele gebruiken/combineren met mijn zakelijke evenement? 1. Culturele historie geeft extra dimensie De rijke culturele historie van Het Koninklijk Concertgebouw geeft een extra dimensie aan je evenement. Vele grote artiesten hebben hier op de podia gestaan, van Maria Callas tot Aretha Franklin. Je voelt echt dat in deze zalen bijzondere dingen zijn gebeurd. Dit gevoel geef je je gasten mee tijdens een zakelijk evenement in Het Concertgebouw. In Het Koninklijk Concertgebouw staat muziek centraal, wat is de kracht van muziek voor zakelijke events? En is het mogelijk om artiesten die in Het Koninklijk Concertgebouw optreden te combineren met een event? 2. Muziek als extra verbindend element Muziek verbindt, net als dat evenementen mensen verbinden. De beleving van muziek op een evenement kan je evenement versterken. Niet alleen door te luisteren, maar bijvoorbeeld ook door samen muziek te maken. Denk aan een workshop dirigeren of componeren, waarbij je intensief moet samenwerken en goed naar elkaar moet luisteren om samen tot een goed eindresultaat te komen. Een prachtige vorm van teambuilding. Het Concertgebouw kan een kort muzikaal optreden verzorgen tijdens de zakelijke evenementen (ca 20 minuten), bijvoorbeeld door jonge getalenteerde musici. Wij verzorgen echter geen volledige concerten. Ook is het vaak erg lastig om musici die optreden tijdens de concerten te boeken voor een zakelijk evenement, wegens hun drukke speelschema en de hoge kosten die hieraan verbonden zijn. Dit bieden wij dan ook niet actief aan. Drie keer toegevoegde waarde van muziek op jouw evenement: Muziek wekt creativiteit op Een Amerikaans onderzoek zette twee groepen respondenten voor een aantal gebruiksvoorwerpen. ‘Kom met alternatieven waar deze voorwerpen voor gebruikt kunnen worden.’ De 'muzikanten' bleken significant creatiever en gebruikten beide hersenhelften intens. Muziek houdt bezoekers vast Ja echt, muziek kan er voor zorgen dat bezoekers langer op uw evenement blijven. Een studie uit de jaren tachtig toonde ooit al eens aan dat muziek in een winkel er voor zorgde dat mensen langer bleven én dat ze meer uitgaven. Let op, uit de praktijk is gebleken: mensen blijven langer bij langzame achtergrond muziek. Muziek helpt bij leren Waar er lange tijd vanuit werd gegaan dat luisteren naar klassieke muziek de hersenen stimuleert om te leren, blijkt nu dat elke vorm van muziek dat effect heeft. Canadees onderzoek toonde aan dat na het luisteren van muziek een persoon eenvoudiger content tot zich neemt. Heb je tips/voorbeeldevents waarmee een opdrachtgever jullie locatie optimaal kan gebruiken? 3. Gebruik de flexibiliteit van de multifunctionele locatie Het mooiste zijn natuurlijk de evenementen waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van alle ruimtes in het gebouw. Denk daarbij aan een stoelenvrije Grote Zaal of Kleine Zaal waarin wordt gedineerd, voorafgaand door een ontvangst in de omringende foyers. Tijdens het diner kan er op het podium voor entertainment worden gezorgd of kunnen presentaties, uitreikingen of speeches plaatsvinden. Een mooi voorbeeld is het Grote Marketing Congres en de Effies awards, waarbij alle zalen overdag worden gebruikt voor het congres en in de avond de Effies awards in de Grote Zaal tijdens een diner worden uitgereikt.