EvenementOrganiseren.nl

Hoe houd je rekening met Generatie Z op jouw evenement?

Wie ooit een evenement organiseerde binnen de communicatie of marketing van jouw bedrijf of organisatie, weet dat werken vanuit een doelstelling en een goed afgekaderde doelgroep heel effectief kan zijn. Maar wat als die doelgroep aan verandering onderhevig is? Want binnen no time behoort de gemiddelde bezoeker van jouw zakelijke evenement tot de Generatie Z. En die hebben andere wensen, eisen en inzichten...

Onderstaande artikel is afkomstig uit het EventBranche Halfjaarboek, maar is ook in zijn volledigheid te lezen in een bijna 50 pagina dik online magazine met alle kansen en ontwikkelingen als het gaat om evenementen in 2022: vraag hier het online magazine NEXTLIVE Trends 2022 aan

Generatie Z en evenementen: Z zorgt voor aardverschuiving

Hij stond als hologram op het podium bij Apple, hij haalde de bestsellerlijsten met zijn boeken vol braincandy’s en hij is veelgevraagd spreker bij grote bedrijven als Amazon, Starbucks, Alphabet, Lipton, Profile en Coca Cola. Hij noemt zichzelf een trendteller, een mix van storyteller en een trendwatcher. René Boender zegt niet alleen waar het naar toe gaat; vertelt er bovendien bij hoe je zijn tips in de praktijk brengt.

Wie René Boender wel eens op het podium aan het werk heeft gezien, zal zonder meer beamen dat hij zowel een energie- als inspiratiebron is. Niet voor niets reist hij de hele wereld over met zijn keynotes, waarin Generatie Z de hoofdrol speelt.

 Generatie Z: wie zijn dat eigenlijk?

Generatie Z zijn de mensen geboren tussen 1995 en 2012. Deze digital natives weten niet anders of er was altijd al internet. Deze generatie betreedt nu de werkvloer met alle gevolgen van dien, want deze generatie gaat voor flinke veranderingen zorgen, zeker ook op het gebied van live communicatie en experience marketing. René Boender doet er samen met wetenschapper Jos Ahlers al jarenlang onderzoek naar. Voor het halfjaarmagazine van Eventbranche.nl gaf hij zijn visie op de spannende tijden die komen gaan.

Communiceren met Generatie Z

Boender werkte ook met de voetballers van Jong Oranje. “Een van de eerste dingen die ik coach Erwin van der Looij heb aangeraden is te gaan appen. Ik heb hem geadviseerd de hal bij de KNVB  leeg te ruimen en er loungebanken neer te zetten. Vervolgens app je de spelers dat er om 09.15 uur tijd is om te chillen. Daarmee bereik je deze groep en krijg je ze in beweging. Autoritair roepen dat de training om 10.00 uur begint werkt niet bij deze gasten.”

 Generatie Z belt maar zelden...

“Je moet je conformeren aan het medium van je doelgroep”, is een wijze les van Boender.

“De jonge generatie belt maar zelden. Bellen is heel intiem, je zit namelijk in hun oor. Appen, chatten werkt hier veel beter. Vergeet niet dat de nieuwe generatie eerder heeft leren swipen dan praten. Techniek ligt voor op spraak. Dat gaat niet meer veranderen. De jonge generaties hebben al het  technical leadership in handen. Ze leren opa en oma hoe ze bingo kunnen spelen op hun telefoon en hoe ze kunnen skypen, facetimen en youtube-video’s bekijken.”

 

Generatie Z en een evenement organiseren: waar moet ik rekening mee houden

De behoefte aan verandering – longing for change – heeft grote gevolgen voor de beurzen en congressen, ziet Boender dagelijks in de praktijk. “Disruptie is de wet van morgen. Dat is een. Tweede dat ik zie is: ‘Fast beats big’. Snelheid is alles in deze tijd. Een klein bedrijf dat met het juiste idee snelheid kan ontwikkelen is in staat een groot bedrijf, de gevestigde orde, van de troon te stoten.”

Dat gezegd hebbende benoemt Boender het DNA dat de events voortaan in zich zouden moeten hebben. “Total, care & fun. Kun jij ieder in zijn of haar behoeftes bevredigen op dat moment en is het leuk om er te zijn? Als je daaraan voldoet geldt de regel 3-12-E-regel. Dat betekent dat je in drie seconden de aandacht moet krijgen. Je raakt ze emotioneel via het EQ. Het moet het wow-gevoel geven. Dan heb je vervolgens 12 seconden om die positieve indruk bevestigen, de rationale check.  Dan heb je ze voor de Eternity, waarbij je de E ook staat voor de energie. Vertaald naar een event moeten de mensen bij binnenkomst verrast worden: ‘Wow, dit ziet er gaaf uit’. Dan komt de rationele check: “O ja, dit gaat echt een superdag worden.” De ‘e’ staat hier voor de energie hoe lang de mensen bij je willen blijven.

Voorbeeld
René koppelt deze theorie direct aan een voorbeeld uit de praktijk. “Ik kom op een event waarbij ik op een videoscherm persoonlijk welkom wordt geheten door Barack Obama. Het is een deepfake, maar natuurlijk ben ik overdonderd door het feit dat Obama mij bij naam noemt. Dat heeft zoveel impact.”

 

Technologische innovaties doorvoeren op jouw zakelijke evenement

 Technologische ontwikkelingen gaan steeds sneller. René Boender stond tijdens de pandemie meermalen als hologram op het podium in de VS, terwijl hij live gestreamd werd vanuit een studio in Nederland.

“Dit soort nieuwe technieken zijn nu nog schandalig duur en zorgen voor verrassing. Daar moet je op inspelen. Je komt het podium dan op met woorden als ‘Beam me up Scotty’. Het publiek vindt dat geweldig. Dit soort – nu nog uiterst kostbare - technieken is voorlopig alleen nog weggelegd voor een kleine groep bedrijven. In de toekomst krijgt deze techniek veel meer toepassingen en wordt het gemeengoed. Ik durf de voorspelling wel aan dat deze techniek, over een jaar of vijf, standaard wordt op de Iphone18.”

 

 Sprekers op een zakelijk evenement

 Spreken voor een publiek is een vak. “Dat wordt nog altijd onderschat. Er zijn maar weinig goede sprekers en dagvoorzitters die hun publiek echt weten te raken. BN’ers worden vaak geboekt, maar er zijn er maar weinig die de aandacht lang kunnen vasthouden.” 

In het verlengde hiervan ziet René ook een andere trend. “Het is nog niet eens zo lang geleden dat je als spreker gevraagd werd je keynote in te richten volgens het principe Keep It Stupid Simple. Je werd geacht te spreken op zo’n manier dat het begrijpelijk was voor een 12-jarige. Gelukkig is dat nu veranderd. Je ziet nu dat dit principe wijzigt in Keep It Smart Simple. Je mag de bezoekers echt een boodschap meegeven, waarbij ik het vooral belangrijk vind dat het ook direct toepasbaar is in de praktijk.”

 


>> Lees ook: Spreken op een evenement: dit zijn de 4 soorten sprekers en hun impact


 

 Generatie Z is niet van het name droppen

 René Boender staat als keynote speaker veel op podia in Amerika. Daar zit hij een behoorlijke verschuiving.

“Name-dropping en grote woorden deden het altijd goed in the States. Maar ook daar zijn de tijden veranderd. Het gaat nu meer om de persoon, wie hij of zij is en vooral ook wat deze persoon drijft. Je bent dan alleen interessant en als je een eigen mening hebt en ergens voor staat.”

Deze ontwikkeling zie je ook terug bij bedrijven. “Het meest sprekende voorbeeld is misschien wel Nike. Zij hebben een geweldig statement gemaakt door zich als bedrijf te scharen achter American Footbalspeler Colin Kaepernick, die knielde tijdens het Amerikaanse volkslied als protest tegen discriminatie van zwarte Amerikanen. Dat leverde Nike zowel veel sympathie als weerstand op. Veel Amerikanen, die het niet eens waren met het statement van het sportmerk, maakten video’s van het verbranden van hun Nike-schoenen. Het bedrijf reageerde daar vervolgens briljant op door zelf video’s te plaatsen van hoe je op een veilige manier je Nikes kunt verbranden. Door echt ergens voor te kiezen is het merk Nike zoveel sterker geworden.”

 

Generatie Z: weinig tijd, optimaal timemanagement

Tijd is schaars, zeker voor de jonge generatie. “Generatie Z is een meester in timemanagement. Tijd is zeker voor hen kostbaar. Ze willen zoveel, dat ze structureel minder slapen dan andere generaties. Dat zien we terug in diverse onderzoeken. Je hebt nu eenmaal een minimale hoeveelheid slaap nodig, dus moet je tijd zorgvuldig managen. En dat leidt automatisch tot het maken van keuzes.”

 Bewust kiezen van congres en beurs

“Generatie Z plant heel bewust deelname aan een congres of een bezoek aan beurs. De oude generaties zagen en zien het vaak als een escape van de kantoorsleur. Dat is anders bij de nieuwe generaties. Dat heeft ook gevolgen voor de organisaties van beurzen en congressen. Zorg dat mensen kunnen kiezen. Dus zorg behalve voor een programma in de grote zaal ook voor sessies in belendende zalen. Zorg ook dat succesvolle sessies herhaald worden, zodat mensen die net die spraakmakende sessie gemist hebben in de herkansing kunnen.”

Deelname aan beurzen en congressen wordt bewuster gekozen. “Besteed dus ook aandacht aan het voortraject. Trigger de potentiële gasten met een krachtige boodschap dat ze wat missen als ze niet komen. Dan heb je het event zelf. En kom nou niet met een aftermovie, want daar kijkt helemaal niemand naar behalve jij en een paar ijdele sprekers. Beter is de elf learnings van het congres nog eens te delen. Dat moet zo crispy gesneden zijn dat het zo in het NOS Journaal kan. In dat item presenteer je tien learnings. Je besluit te zeggen dat je de elfde learning gepresenteerd wordt tijdens het volgende congres op 22 mei in Amsterdam. Save the date.”
 

Het kiezen voor een live event zal in de toekomst nog bewuster gebeuren

 

Boender ziet veel veranderingen aankomen op het gebied van Augmented Reality en Virtual Reality. “In amper anderhalf minuut ben je met deze technieken los van je entiteit en je locatie. Dat schept natuurlijk een oneindige hoeveelheid mogelijkheden. Die toepassingen komen nu in rap tempo op ons af en over een aantal jaren doen we dingen met AR en VR die we ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen.”

Richt je op de korte termijn: 100 dagen

In deze bijzondere tijden van corona en razendsnelle technologische ontwikkeling is het krachtiger te sturen op 100 dagen, dan op een langere termijn. “Wist je dat we naar schatting 85% van de virussen en bedreigingen, waar we in 2030 mee te maken krijgen, nu nog niet eens kennen. 85 procent! Richt je daarom vooral op de korte termijn. Honderd dagen is dan prima. Met die aanpak krijg je zaken voor elkaar. 
 


René C.W. Boender: Brainagent, Auteur & Spreker!

De wereld is zijn werkterrein (Orlando, NY, LA, Perth, Kaapstad, Milaan, Davos). René Boender is als brain-agent betrokken bij de meest uiteenlopende projecten van zeer prestigieuze merken. Hij is auteur van de bestsellers Great to Cool en Cool is Hot, de uitvinder van de 3"12" Eternity wet, de nieuwe ROI opvatting en geeft graag braincandies met een bite door.

Hij gelooft dat alles staat of valt met de kracht van communicatie. René Boender biedt een fontein van ideeën. Hij inspireert vele 'captains of industry' één op één en vertelt alles over (BtB) consumenten contact. Social media, Twitter, Facebook hebben geen geheimen meer na zijn keynote. Hij geeft een toelichting op wat was, maar - belangrijker - op wat gaat komen: Generatie Z. De Generatie die niet wil delen, maar wel kan vermenigvuldigen. René Boender is actief als keynote speaker, innovatiefuturist, dagvoorzitter, trendteller en natuurlijk brain-agent voor "marketing audits"

Meer weten? Mail astriddekoning@greatopportunities.eu of r.c.w.boender@gmail.com


 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x