Hoe organiseer je duurzame evenementen? 5 tips Door The Groundbreakers Duurzaam ondernemen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. De huidige crisis heeft ervoor gezorgd dat steeds meer mensen en bedrijven omgevingsbewust zijn geworden en duurzaamheid nog hoger op de agenda is komen te staan. Zo begint duurzaamheid ook in de evenementenbranche steeds belangrijker te worden. Maar hoe maak je jouw events groener? Merkactivatiebureau The Groundbreakers geeft 5 tips om events te verduurzamen. Het eerste groene merkactivatiebureau van Nederland, The Groundbreakers, bedenkt en produceert unieke merkactivaties voor (inter-)nationale merken die willen opvallen en tegelijkertijd een positieve impact willen realiseren. De experts op het gebied van het verduurzamen van evenementen deelt 5 tips die ook jouw evenement duurzamer maken: Conceptontwikkeling Leg de focus bij de conceptontwikkeling van evenementen op het creëren van impact op een manier die zo min mogelijk schade toebrengt aan het milieu. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen! Probeer dus aan de voorkant kritisch te zijn op het onnodig gebruik van grondstoffen en middelen. Begin met de gestelde doelstellingen, wees creatief in het bedenken van de oplossing en durf af te wijken van gebaande paden. Materialen Gelukkig is het in de evenementenbranche al de standaard om veel van de benodigde materialen in te huren, maar toch ontkom je er vaak niet aan om middelen aan te schaffen voor een evenement. Kies dan voor het inkopen van gerecyclede of circulaire materialen en denk voorafgaand aan de uitvoering al na over wat je met de materialen gaat doen zodat het product na het event een mooi tweede leven krijgt. Bijvoorbeeld door het materiaal op Marktplaats zetten, aan te bieden aan een verhuurpartij of naar een leverancier te brengen die het kan recyclen. Maatschappelijk impact Merken opereren steeds vaker op lokaal niveau en zijn maatschappelijk betrokken bij de community waar hun doelgroep onderdeel van uitmaakt. Zoek binnen het project naar kansen om met het event ook maatschappelijke impact te realiseren. Denk aan het aanhaken van een lokale stichting, iets blijvends aan de omgeving toevoegen zoals een kunstwerk of een bijdrage leveren aan een goed doel. Op die manier bereik je voor het merk de communicatiedoelstelling en realiseer je tegelijkertijd positieve impact. Leveranciers Zoek leveranciers die een groenere optie bieden dan de concurrent. Selecteer partners niet alleen op basis van de prijs-kwaliteit van hun product of dienst, maar kijk ook naar de herkomst van de materialen en de werkwijze van het bedrijf. Naast leveranciers voor events, is het ook goed om kritisch te kijken naar eigen lopende contracten zoals je bank, energieleverancier of verzekeraar. Transport Een voor de hand liggend onderwerp wanneer gesproken wordt over duurzaamheid en het verminderen van CO2 uitstoot is uiteraard de transportwijze van personen en middelen. Bekijk het transport van eigen team, leveranciers, decorstukken en/of gasten en zorg dat zij zo groen mogelijk naar het event komen. Moedig fietsen, OV-gebruik en elektrisch transport aan, vermijd files en organiseer gezamenlijk vervoer om uitstoot te minderen. Kies daarnaast voor een centrale evenementenlocatie om de reisafstand zo laag mogelijk te houden. Tip: lees ook deze artikelen Duurzaam organiseren? Dit is het eerste groene merkactivatiebureau