EvenementOrganiseren.nl

Hoe uw merkactivatie scoort in 5 stappen

Er is een aantal valkuilen als het gaat om merkactivaties of de sponsoring van uw merk/bedrijf op een evenement of festival. Zo botsen de intenties van het merk nog wel eens: benaderen we de activatie vanuit sales of vanuit marketing? Het merk wil aandacht, de organisatie veel al een aanvulling op bijvoorbeeld het festival waar de activatie plaatsvindt...

Ondertussen wil de consument op een festival geen flyers in de hand, is de vraag of sponsorvlaggen nou zo effectief zijn, maar is de bezoeker best wel bereid om passend binnen het festivalconcept en zijn eigen interesses op te gaan in een merkactivaties. Zeker als die activatie hem of haar iets oplevert. 5 tips om uw merk op een slimme wijze te activeren en tot leven te brengen:

Begrijp eerst het merk
Leg de ziel van het merk bloot. Niet zo zeer wat het product doet, maar meer de roots van een merk, wat doet het merk wel goed, wat niet, waar staat het merk voor. Dat is altijd de basis voor een geslaagde activatie.

Denk ook vanuit de bezoeker
Vergeet de bezoeker niet. Het is een grote valkuil om alleen vanuit het merk tot een activatie te komen. Stel de vraag: waarom is de bezoeker op dit evenement? Wat zijn de interesse en achtergronden van de bezoekers en pas daar de activatie op aan. Ook niet onbelangrijk: is de activatie zelf van toegevoegde waarde voor de bezoeker/gast:

Reverse eventdesign...Wat?
Nou gewoon: niet vanuit het merk, maar vanuit de bezoekers/gast denken. Wat kan de consument in beweging brengen? Hoe raak je op dat moment tijdens dat specifieke evenement de consument? En welke activiteiten, programmaonderdelen zijn er op het festival om met de activatie op in te haken?

Concept: relevant, authentiek, onderscheiden
Pas dan kan er gedacht worden over een concept. Denk daarbij altijd aan de volgende drie punten:
- Wat is de relevantie van deze merkactivatie op dit event?
- Wees authentiek en blijf bij het merk.
- Onderscheiden: denk viral

Perfecte uitvoering
Alleen bij een perfecte uitvoering, waarbij alle details kloppen, krijgt de activatie de gewenste impact. Dat betekent dat het idee/concept altijd twee keer bedacht moet worden: eerst het creatieve plan en dan dit plan vertalen naar een praktisch uitvoerbare activatie.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x