In 8 stappen naar de perfecte spreker voor je event Een spreker kan een evenement naar een hoger level tillen. Het is ontzettend belangrijk dat er niet alleen gesproken wordt maar dat er ook echt wat gezegd wordt. Een lezing die aansluit op de dag, die raakt en die het publiek letterlijk en figuurlijk in beweging brengt, die lezing moet u hebben. 1. Wat is het doel? Wat wilt u bereiken met uw evenement? Met wat voor een gevoel moet iedereen aan het einde van de dag naar huis gaan? Probeer dit zo helder mogelijk te krijgen. Er zijn duizenden sprekers te vinden die spreken over de meest uiteenlopende onderwerpen; van circulaire economie, agile werken, interculturele communicatie, crowdfunding, noem het maar. Weet welk doel en thema belangrijk is voor uw event. Lees ook: Hoe kom ik tot een heldere doelstelling voor mijn evenement? 2. Programmering Tijdens welk onderdeel van de dag zal de spreker op het podium staan? Aan het begin van de dag kan gerust een spreker ingepland worden met een inhoudelijke of verdiepende lezing. Dan is iedereen nog fris en de informatie blijft hangen. Aan het einde van de dag past een spreker die de energie terug brengt in de zaal beter. 3. Bepaal je budget Voor een professionele spreker kun je uitgaan van een tarief boven de €1000,- (ex BTW). Voor een ‘bekende naam’ liggen de tarieven hoger. Moeten er tickets verkocht worden dan kunt u beter kiezen voor een publiekstrekker, hiermee gaan hogere kosten gepaard maar dit kan weggestreept worden met de ticketopbrengst. Lees zeker ook het artikel 'Wat kost een spreker? En 4 andere vragen'. 4. Interactie Wilt u ook interactie uit de zaal tijdens de lezing? Er zijn sprekers die uit zichzelf interactie opzoeken maar er zijn ook sprekers die liever geen input of vragen willen ontvangen tijdens hun verhaal. In overleg met de spreker kunt u hier een invulling voor bedenken, uit onderzoek blijkt dat het publiek interactie wenselijk vindt. 5. Benaderen & opties Benader een sprekersbureau om het contact te leggen met de spreker. Zij kunnen een vrijblijvend voorstel verzenden aan de hand van de wensen en behoeften. Kijk vervolgens filmpjes, lees recensies en vraag eventueel om een preventieve voorbespreking om direct met de spreker te schakelen. Heb je een aantal sprekers op het oog? Zorg dat je een optie neemt op de datum. 6. De keuze is gemaakt, wat nu? Top! Dan kan de optie omgezet worden in een boeking. Leg alle afspraken vast in een overeenkomst. Denk aan gegevens zoals de datum, tijd, locatie, verwachting, duur van de lezing. Vraag ook naar de technische benodigdheden van de spreker. Wil hij/zij een revers microfoon of een handheld? Wordt eigen laptop meegenomen of staat de presentatie op USB? Vraag ook meteen de rechtenvrije foto en biografie op van de spreker welke in publicaties gebruikt mogen worden. 7. Voorwaarden Het boeken van een bekende spreker gaat soms gepaard met aanvullende voorwaarden. Dit kan te maken hebben met het delen van beeldmateriaal van de lezing bijvoorbeeld. Ook kunt u niet altijd vrijblijvend gebruik maken van de naam van de spreker om tickets te verkopen. Het kan zijn dat er aanvullende kosten mee gepaard gaan. 8. Briefing Breng de spreker op de hoogte van alle nuttige informatie. Wie zit er in de zaal, wat voor een achtergrondkennis hebben zij? Zijn er ontwikkelingen binnen het bedrijf die van belang zijn om te weten? Voorkom dat een spreker te oppervlakkig blijft en niet genoeg de diepte in gaat. Denk tijdens de briefing ook aan praktische zaken zoals de parkeerplek en de contactpersoon op de dag zelf. Dit zorgt ervoor dat de dag soepel verloopt. Is de spreker toch last minute verhinderd? Hoe zit dat met de voorwaarden? Lees binnenkort hoe je hierop voorbereid kan zijn. Tip! Niet alleen een spreker kan het evenement naar een hoger niveau tillen, denk ook aan een goede dagvoorzitter of moderator. Dan wordt het programma in banen geleid, de tijd wordt in de gaten gehouden en de juiste vragen worden aan de juiste sprekers gesteld.