Inspiratie nodig? De twee beste interne evenementen van Nederland Interne evenementen zijn ongelooflijk belangrijk en krachtig als het gaat om teambuilding, loyaliteit en bedrijfstrots. Of het nou om een bedrijfsuitje, bedrijfsfeest of een complete interne evenementen strategie gaat, wie vanuit een heldere doelstelling, het slim betrekken van je interne doelgroep, een creatief concept en impact een event inzet, die kan heel veel bereiken. Ter inspiratie twee Nederlandse top interen evenementen. Tijdens de Gouden Giraffe Event Awards 2021, georganiseerd door onze partners van EventBranche.nl, konden de beste evenementen van 2019 en 2020 een gooi doen naar de event awards van Nederland. Daarbij mocht de jury per categorie een award uitreiken aan zowel fysieke als online events. In de categorie Interne Events en Teambuilding leidde dat tot twee winnaars. Voor jou als opdrachtgever ter inspiratie: In totaal zijn 13 evenementen onderscheiden met een Gouden Giraffe. De twee winnaars in de categorie Interne events en Teambuilding zijn het Zorg voor Morgen Festival van Fundis en de Eurekaweek van Erasmus Univsersiteit Rotterdam. ZORG VOOR MORGEN FESTIVAL Opdrachtgever: Fundis Categorie: Interne Events & Teambuilding Bureau: idtv+ Fysiek of online event: Fysiek Jaar: 2019 Korte omschrijving: Het programma van het Zorg voor Morgen festival bestond uit een mix van kennismaken met innovaties, interactie met en input verzamelen van alle medewerkers. Dit vond plaats op 4 verschillende locaties in de Van Nelle Fabriek. Dankzij de kracht van dit grootschalige Zorg voor Morgen festival over zorginnovaties creëerden we eerst draagvlak, betrokkenheid en begrip voor de situatie. Dat momentum hielden we vast met een regelmatige contentdistributie via passende media (o.a. on- en offline magazine). Tijdens onze campagne brak het coronavirus los, wat tot de onverwachte uitdaging leidde om het zorgpersoneel in dit zware weer gesteund en gehoord te laten voelen. De voortzetting van de Zorg voor Morgen campagne resulteerde eind 2020 in een online kerstconcert van Suzan & Freek, vanuit het hoofdkantoor van Fundis, voor alle medewerkers te volgen via een livestream. Een speech van CEO Jeroen van den Oever, jaaroverzichtvideo’s en ingestuurde dankwoorden van leidinggevenden en collega’s brachten de Zorg voor Morgen-campagne naar elke huiskamer. Effect & Impact: Het aantal medewerkers dat aanwezig was op het Zorg voor Morgen festival 2019 was (zoals hierboven ook vermeld) 2.680. Dit komt neer op 67% van het personeelsbestand. Een jaar later steeg de aanwezigheid van het personeel naar 82% aanwezigheid bij het digitale kerstconcert. Verder bleek uit onderzoek van MediaTest eind 2019 dat 45,8% van de medewerkers van Fundis lid is geworden of lid wilde worden van de online community. De betrokkenheid binnen de community bleek hoog: 98,8% van de community is het er mee eens dat innoveren belangrijk is om ook in de toekomst goede zorg te kunnen bieden. Op het Zorg voor Morgen festival was bovendien 89,5% van de community aanwezig en 67% van het algehele personeelsbestand. Het festival werd door de bezoekers beoordeeld met een 8,2 en 74,9% gaf aan dat ze zich door het evenement meer betrokken voelen bij Fundis. 81,9% dacht over twee jaar nog werkzaam te zijn bij deze zorgorganisatie. In de eindevaluatie van het onafhankelijk onderzoek dat MediaTest uitvoerde bleek dat de NPS score sinds de opstart van het Zorg voor Morgen traject is gestegen van 26% naar maar liefst 42%. De NPS steeg dus met ruim 61%. Daarnaast bracht het onderzoek duidelijk naar voren dat personeelsleden die de evenementen bezochten op alle punten de eigen organisatie significant beter beoordeelden dan collega’s die de evenementen niet hadden bijgewoond. Eurekaweek 2020 Opdrachtgever: Erasmus Universiteit Rotterdam - CvB Categorie: Interne Events & Teambuilding Bureau: BEE-Agency Fysiek of online event: Online Jaar: 2020 Korte omschrijving: De Eurekaweek is dé introductieweek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het evenement is bedoeld om iedereen die het komende jaar een studie begint een goede start en een warm welkom te bieden. Je maakt nieuwe vrienden en leert de universiteit, de stad en het studentenleven kennen. Daarmee speelt de Eurekaweek een belangrijke rol in een van de grootste schakelmomenten in het leven van veel jonge mensen. Het is zelfs zo dat de deelnemers meer kans hebben hun studie zonder vertraging te halen. Effect & Impact: We hebben informatie gedeeld, verbinding gecreëerd, toch een Eurekaweek gemaakt. Veilig en zonder besmettingen! https://www.rijnmond.nl/nieuws/198303/Aanmeldingen-Rotterdamse-studentenvereniginge n-gaan-door-het-dak-in-coronajaar https://www.erasmusmagazine.nl/2020/08/21/gidsen-kijken-terug-op-de-eurekaweek-watwe-normaal-in-een-week-doen-doen-we-nu-in-een-dag/ Joop Matthijsse - Erasmus Universiteit Rotterdam: 'Zonder de creativiteit, het netwerk en de professionaliteit van BEE-Agency en haar partners zou het de Erasmus Universiteit op zo’n korte termijn niet gelukt zijn in de voortdurende veranderende Corona-context een programma en platform voor de nieuwe studenten te ontwikkelen. Wij zijn als universiteit dan ook blij en trots dat het ons hierdoor gelukt is ruim 4.000 nieuwe studenten deel te laten nemen aan een meerdaags programma bestaande uit online activiteiten maar ook een offline dag. Daarmee hebben wij ons weten te onderscheiden, was de gemeente Rotterdam vol lof over het verloop van de introductieweek en hebben zich geen besmettingsuitbraken voorgedaan. De deelnemers hebben naar eigen zeggen de stad, het studentenleven en de universiteit daadwerkelijk beter leren kennen (scores van 56-76%). De samenwerking met BEE is vanaf het allereerste begin tot aan het eind uitermate prettig en goed verlopen; zij hebben snel de juiste toon en vorm gevonden om met het Eurekaweek bestuur naar concrete resultaten toe te werken ook al veranderde de randvoorwaarden door maatregelen vanuit de Veiligheidsregio regelmatig.'