EvenementOrganiseren.nl

Interactie op evenementen: 10 tools en hulpmiddelen om interactie te stimuleren

Geen live-moment zonder interactie, daar geloven wij in. De hoeveelheid tools en hulpmiddelen om deze interactie te faciliteren geven aan hoe groot de vraag naar interactie is. Zeker in deze tijd waarin iedereen gewend is een eigen mening te kunnen delen. In dit artikel delen wij 6 hulpmiddelen voor de beursvloer en daarnaast 5 hulpmiddelen voor een actief zaalprogramma.

6 x interactie op de (beurs)vloer

Interactie op je evenement, van beursvloer tot festival, zorgt voor engagement en verbinding met je merk. En hoe kan dit beter dan met behulp van interactieve apps en tools. Deze zorgen dat het overbrengen van een boodschap beter blijft hangen bij de doelgroep, en levert vaak ook nog interessante data op! Benieuwd naar welke tools jij direct kunt gebruiken op jouw event- of beursvloer?


Estimote Beacon
Deze video en beeld gegenereerde beacon kan niet alleen communiceren met smartphones in de omgeving zoals een normale beacon, maar ook content genereren uit applicaties; die vervolgens geprojecteerd kunnen worden op digitale schermen. Het systeem kan bijvoorbeeld persoonlijke content en productinformatie laten zien op basis van de interesse, behoefte en koop gewoonte van een (beurs)bezoeker. Daarnaast verschaft het systeem data zoals het aantal gebruikers, de frequentie en de duur van het gebruik van de beacon.





Woov
Woov is dé nieuwe app om overzicht te scheppen in de jungle van grote festivals en andere evenementen. Zo stuurt de app je een reminder wanneer je favoriete programma onderdeel begint en heb je met de digitale plattegrond een duidelijk overzicht van food en entertainment area’s. Iedereen die de app gebruikt en op het evenement aanwezig is, zie je ook op de plattegrond. Zo kun je vrienden of collega’s altijd terug vinden. Daarnaast biedt de explore-functie je de mogelijkheid om te netwerken en nieuwe mensen te ontmoeten.

 


The Conferencegame
The Conferencegame is een nieuw netwerk- en kennismakingsspel voor congressen, die deelnemers op een laagdrempelige manier met elkaar in contact brengt. Congresdeelnemers maken bij de registratie in de web-based app een selfie. Daarna gaan ze in het spel Gotcha! op zoek naar targets. Ze krijgen foto’s van andere deelnemers waarmee contact gelegd moet worden. Als dat lukt verdienen ze punten en krijgen ze een vraag die het verdere gesprek op gang brengt. Vanaf dat moment zijn de spelers “vrienden” en kunnen ze samen andere minigames, puzzels en raadsels oplossen om meer punten te scoren voor het eindfeest. Door het vinden van je 'targets', en het spelen en oplossen van minigames, verdien je gezamenlijk punten voor het realiseren van een eindfeest.


FlapIt
Sta je binnenkort op een beurs of evenement en wil je je naamsbekendheid een boost geven? Verbind je bezoekers dan met je merk door gebruik te maken van FlapIt. Naast het tellen van het aantal social media volgers telt deze gadget ook het aantal check-ins met de bijbehorende Swarm-app. Zo kun je dus makkelijk een (win)actie koppelen aan de FlapIt. Hoe dan? Laat bezoekers inchecken via de app, wacht tot de FlapIt deze checkin optelt en geef bijvoorbeeld een kortingsvoucher, gadget of goodie weg.

Shake-on
De Shake-on technologie zorgt voor de ultieme netwerkervaring. Deze interactieve wristband maakt het, zonder voorafgaand een app te downloaden, mogelijk om persoonsgegevens uit te wisselen. Mensen die je ontmoet en spreekt, schud je de hand zoals normaliter. Achteraf krijg je automatisch een overzicht van alle personen die je ontmoet hebt en je kun hier opvolging aan geven! Tijdens het netwerken kun je ook de Shake-on app downloaden om noties te maken bij de personen met wie je de hand hebt geschud. Fotocredits: Clickshots

 


 

Skrite
Bedrijven en merken zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om interactie te creëren met hun doelgroep. Nu is er Skrite; een augmented-reality applicatie dat gebruikers, zoals eventorganisatoren, in staat stelt om content te uploaden in de lucht boven een specifieke locatie. Zo wijs je bezoekers de weg op je evenemententerrein of geef je ze unieke (locked) content op een beursvloer.

 

5 hulpmiddelen voor een interactief zaalprogramma


Vaak is het zaalprogramma voor event- en congresorganisatoren het belangrijkste onderdeel van de dag. Maar hoe voorkom je dat bezoekers hun concentratie verliezen? Een interactief zaalprogramma biedt hierbij uitkomst en zorgt voor meer enthousiaste bezoekers. Kan jullie programma hierbij wel wat hulp gebruiken? Deel de wensen met het evenementenbureau waarmee jij samenwerkt, zij kennen de meeste werkvormen en kunnen jou de beste variant aanbevelen. Hierbij vijf hulpmiddelen op een rij: 
 

Sendsteps is het logische alternatief voor een stemkastje. Met deze interactieve tool, die volledig in PowerPoint geïntegreerd kan worden, ontvang je in no time waardevolle feedback uit het publiek.  Laat het publiek tijdens een presentatie reageren op meerkeuze en open vragen. Het publiek stuurt haar reacties in via mobiele telefoon of tablet. Dit kan via een website, SMS of Twitter. Resultaten worden direct, of via een filter, op het presentatiescherm getoond en vanaf dit moment kun je makkelijk de dialoog met de zaal aangaan! Zo kun je snel samen beslissingen nemen, makkelijk een peiling houding en bezit je ook na afloop van de bijeenkomst nog over waardevolle informatie.
 

  • Buzzmaster

Buzzmaster peilt op een creatieve en ludieke manier de reacties in het publiek. Door middel van een crowdsourcing platform en interactietechnologie zorgen zij voor engagement op je evenement. Door een simpele verbinding met je smartphone, en het beantwoorden van vragen en stellingen, zie je alle input real-time op groot scherm. Waar komt de doelgroep vandaan? Welk event onderdeel vinden zij het meest interessant en naar welke spreker luisteren zij het liefst nog wat langer?

 

 

  • Glisser

Dit platform is een gebruiksvriendelijke tool voor interactieve presentaties, waarbij presentatie slides real-time worden gedeeld met de smartphones van het publiek. Deze kunnen vervolgens worden gebruikt voor live interactie en digitale notities, om de beleving van deelnemers te verbeteren en waardevolle inzichten te verzamelen.

 

 

  • Appendee

Deze tool biedt één systeem waarmee deelnemers geïnformeerd worden, kunnen netwerken en participeren via live-polls. Daarnaast biedt de app ook een live stemsysteem en social wall. Door de automatische koppeling met Easydus is de interactieve deelnemerslijst altijd actueel.

 

  • Spilter

Spilter is dé tool die bij evenementen wordt ingezet om met een groep gestructureerd en resultaatgericht aan een vraagstuk te werken. Door het gebruik van Spilter creëer je meer dan alleen interactie met de deelnemers; elke deelnemer denkt en praat actief mee over de thema’s. Kennis en ideeën worden snel verzameld en gebundeld. Met verschillende analyses wordt direct inzichtelijk waar de meningsverschillen zitten. Hierdoor ontstaat een echt inhoudelijke discussie. Het gezamenlijke, en dus gedragen, eindresultaat is direct in een rapport vastgelegd.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x