Kan een evenement zorgen voor cultuurverandering, bedrijfstrots en verbinding? Door D&B Eventmarketing Evenementen en live communicatie zijn zeer effectief en impactvol. Zowel voor branding, relatiemarketing als kennisoverdracht, maar zeker ook als bindmiddel en trotsmaker van collega's en werknemers binnen een bedrijf. Of zelfs bij het samengaan van twee bedrijven. Het kan. Evenementen zijn absoluut een verbinder en een trotsmaker. D&B Eventmarketing laat met hun Cultuurbooster zien, aan de hand van een traject voor de Nederlandse Loterij, hoe dat kan. 7 voorwaarden om tot cultuurverandering te komen D&B Eventmarketing benoemt 7 voorwaarden waar een bedrijf aan moet voldoen om met een evenemententraject tot een cultuurverandering te komen: De directie moet 100% achter het traject staan Creeer betrokkenheid door medewerkers te vragen om eigen input en invulling Zorg voor een verbindende emotie tussen merk en medewerker, door middel van beleving Implementeer de (merk)waarden in alle elementen van het communicatietraject Cultuurverandering is geen vrijblijvend proces, houd de regie! Het doel moet meetbaar zijn. Leg gewest gedrag samen vast, monitor dit en deel en vier individuele successen Cultuurverandering kost tijd, het is voortdurend proces Case: Nederlandse Loterij Doelstelling: trots, verbondenheid met nieuwe bedrijf en collega's Bureau: D&B Eventmarketing Trots zijn op het nieuwe bedrijf waar je werkt en je verbonden voelen met ruim 250 collega's, dat doe je niet zomaar. Voor dit soort vraagstukken ontwikkelde D&B Eventmarketing de Cultuurbooster. Sinds begin dit jaar ondersteunen we hiermee onder andere Nederlandse Loterij in hun cultuurveranderingstraject. Eventconsultant Ilke van der Mark-Meijer blikt terug én vooruit op een jaarkalender vol trots en verbinding. In 2016 bundelden twee van de drie Hollandse kansspelorganisaties hun krachten. De bijna 300 jaar oude Nederlandse Staatsloterij en de 56-jarige Lotto sloegen de handen ineen om buitenlandse concurrentie voor te kunnen blijven. Het management van Nederlandse Loterij stond voor de uitdaging om haar missie - bijdragen aan een gelukkiger en gezonder Nederland - uit te dragen met dit nieuwe team van ruim 250 werknemers. Dat lukt uiteraard alleen als collega’s elkaar kennen, vertrouwen en als één organisatie functioneren. De directie formuleerde daartoe vijf kernwaarden - afgekort S.P.O.R.T. - waar medewerkers zich in kunnen herkennen en naar kunnen handelen. S.P.O.R.T. staat voor Samen, Passie, Ondernemend, Resultaatgericht en Transparant. BELOFTES WAARMAKEN In deze tijd van transparantie kun je niet meer naar buiten beloven wat je van binnen niet kunt waarmaken. Vandaar de vraag aan D&B Eventmarketing om een traject te creëren waardoor de kernwaarden begrepen, gevoeld en doorleefd worden. Tegelijkertijd moest het concept medewerkers trots maken op - en zich verbonden laten voelen met - de nieuwe organisatie. “Omdat wij geloven in een campagnematige aanpak en in live communicatie, hebben we deze vraag beantwoord met een jaarkalender met vijf evenementen die de kernwaarden vertegenwoordigen,” vertelt eventconsultant Ilke van der Mark-Meijer. “Het uitgangspunt was dat strategie, cultuur en kernwaarden alleen tot bloei kunnen komen als het een positief gezamenlijk proces is dat iedereen energie geeft.” BLOEIENDE CULTUUR BETEKENT BLOEIEND MERK Hoewel het menselijk is om naar de verschillen te kijken, kun je alleen verbinden door op zoek te gaan naar de overeenkomsten. “We stelden daarom een ‘Kernploeg’ samen van ambassadeurs uit alle lagen van de organisatie, zodat het traject zo snel en goed mogelijk door alle medewerkers gedragen zou worden. De kernploeg is getraind door Nieske Castelein, internal branding specialist bij D&B. Zij balanceert heel kundig op het snijvlak van communicatie en HR en weet daardoor als geen ander wat er nodig is om interne communicatie succesvol te laten zijn. Nieske is ervan overtuigd dat je vooral betrokkenheid creëert door het betrekken van medewerkers. Want alleen organisaties die hun cultuur tot bloei brengen en verbinden met hun strategische koers, waarden en merk hebben de toekomst. De kernploeg is daarom het hele jaar betrokken, heeft met ons gebrainstormd, is het aanspreekpunt voor collega’s en draagt hierdoor bij aan de implementatie van de waarden.” TROTS EN VERBONDENHEID Het hogere doel van het veranderingstraject was het creëren van trots en verbondenheid bij de werknemers. Hiervoor was het van belang dat de kernwaarden tot leven kwamen. “We begonnen in het voorjaar met SAMEN tijdens de kick-off van het traject. Op een sportieve locatie in de buurt van het kantoor kwam het hele bedrijf bij elkaar. De opening van dit eerste event zette direct de toon. Middels een energieke openingsactiviteit namen de medewerkers definitief afscheid van het verleden en ze keken vanaf dat moment alleen nog maar naar de toekomst. Het was ons doel om gedurende de dag een hecht team te vormen dat zich verantwoordelijk voelt voor een gemeenschappelijk doel. Tevens om vertrouwen te wekken waardoor medewerkers beter presteren onder aanmoediging van hun collega’s. Om dat te realiseren, hebben we diverse uitdagende teamactiviteiten op de locatie georganiseerd.” DE KRACHT VAN HET INDIVIDU De kernwaarde PASSIE stond centraal tijdens een informele zomerborrel. Op dit event was er alle gelegenheid elkaar te leren kennen in een omgeving buiten het werk. In september was vervolgens ONDERNEMEND aan de beurt. Inspirerende sprekers benadrukten dat succes meer en meer aankomt op het autonome gedrag van mensen die vanuit gemeenschappelijke waarden handelen. Voetbalscheidsrechter én Jumbo-filiaalhouder Björn Kuipers nam de 250 medewerkers al verhalend mee naar het veld. Ilke: “Tijdens een wedstrijd kun je gewoonweg niet alles zien, daarom heeft Björn het over ‘team Kuipers’ in plaats van Björn Kuipers. Je hebt meerdere oren en ogen nodig, maar uiteindelijk moet je zelf de beslissing nemen. Dat kan alleen als je op je team vertrouwt en lef toont. Die eigenschappen adviseert hij ook aan medewerkers van een bedrijf. Daarnaast ziet hij werk als een grote verantwoordelijkheid. Zo gelden de regels op het voetbalveld wat hem betreft ook daarbuiten; hij kan niet met een buikje op het veld verschijnen. Datzelfde verantwoordelijkheidsgevoel verwacht hij ook van zijn Jumbo-medewerkers. Zijn visie is kort maar krachtig: je kunt alleen optimaal als team presteren als alle individuen er voor de volle honderd procent voor gaan.” Met LEGO Serious Play visualiseerden de medewerkers die middag hoe zij individueel en als team hun ‘steentje’ kunnen bijdragen. Ilke: “Het was een creatieve sessie, waar mooie gesprekken ontstonden aan de hand van de LEGO bouwwerken. Ik zag bijvoorbeeld een LEGObrug die de rol als ‘bruggenbouwer’ tussen mensen en afdelingen vormgaf.” TRANSPARANTIE IN BEDRIJFSPLANNEN D&B Eventmarketing gelooft dat wat je ziet is wat je krijgt; de cultuur is het merk. We vinden de kernwaarde TRANSPARANT dan ook extra belangrijk. Waar normaal gesproken de jaarplannen bekend werden op afdelingshoofdniveau, wordt dit jaar heel het bedrijf geïnformeerd en betrokken. “Tijdens een markt in januari presenteren de 28 verschillende afdelingen op een verfrissende manier hun plannen voor komend jaar aan de rest van de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van een open coffee, quiz of spel. Het belangrijkste is dat de plannen afdeling overschrijdend worden gedeeld, zodat alle medewerkers van elkaar weten waar zij mee bezig zijn,” vertelt Ilke. GEDULD IS EEN SCHONE ZAAK Na een energiek jaar, is het aan het einde van het eerste kwartaal in 2018 tijd voor RESULTAAT. “Dat doen we dan met een prachtig event. Met een digitale één-meting hopen we de trots en verbondenheid, die nu al voelbaar is, zichtbaar te maken.” De jaarkalender loopt dan ten einde, maar de cultuur boost is dan nog niet klaar, benadrukt Ilke. “Cultuurverandering kost tijd; mensen moeten het vertrouwen houden in elkaar en in de organisatie, zodat ze plannen durven te delen en zich samen sterker voelen. We adviseren daarom altijd om de kernwaarden in álle communicatie-uitingen te blijven doorvoeren.” "We zijn als Nederlandse Loterij erg blij met het traject dat we in april zijn gestart. Door de interactieve evenementen uit de jaarkalender hebben we alle kernwaarden centraal kunnen stellen en leerden collega's elkaar beter kennen. Vooral de kernwaarden sessies zijn mij bijgebleven omdat deze sessies door eigen mensen werd begeleid. Hierdoor ontstond een brainstormsessie voor en door collega's. Dat heeft voor meer betrokkenheid gezorgd en gaf hen echt het gevoel dat zij een bijdrage kunnen leveren aan de invulling van de kernwaarden." Marije van Thiel, eventmanager Nederlandse Loterij Wouter van Tilburg, HR manager Nederlandse Loterij "De cultuurboost van D&B Eventmarketing heeft gezorgd voor een gezamenlijke taal om elkaar aan te spreken en feedback te geven en daardoor merkbaar bijgedragen aan onderlinge verbondenheid en betrokkenheid." Tekst door: Marjolein Theunissen van ONLEIN.nu