Livestream checklist - Wat heb ik nodig De livestream is in korte tijd razend populair geworden. Logisch, want je kunt heel efficiënt en effectief kleine en grote groepen mensen bereiken, ongeacht waar ze zich bevinden. Tijdens de pandemie is de livestream volledig ingeburgerd en deze zal zich in toekomst blijven evolueren. Maar wat heb je nodig voor een succesvolle livestream? Wij hebben handige checklist voor je gemaakt. Laten we eerst eens kijken wat we precies onder een livestream verstaan. Een livestream is een rechtstreekse uitzending. De gebeurtenis, die wordt uitgezonden, vindt op dat moment plaats en wordt geregistreerd door een camera of meerdere camera's. De beelden worden rechtstreeks overgedragen naar bijvoorbeeld jouw laptop, ipad of telefoon. Wanneer een livestream? Een livestream is op vele manieren inzetbaar, zowel voor interne communicatie als voor contacten met klanten of leveranciers. Bij interne communicatie denk je bijvoorbeeld aan een presentatie voor medewerkers die vanuit huis of op verschillende locaties werkzaam zijn. Een ander voorbeeld is een training of een cursus. Een livestream kan zeer effectief zijn bij een lancering van een nieuw product. Je kunt klanten uitnodigen de lancering live bij te wonen. Voor klanten die niet op locatie kunnen of willen komen, bied je dan de mogelijk mee te kijken via een livestream. De mogelijkheden van een livestream zijn eindeloos. Via gebruiksvriendelijke programma's als Zoom en Teams is een livestream opzetten een koud kunstje. Wil je meer kwaliteit en professionaliteit, dan zijn er tal van gespecialiseerde bedrijven en studio's, die van een livestream iets bijzonders kunnen maken. Wat zijn de mogelijkheden? De mogelijkheden van een livestream zijn legio. Vrijwel alles is mogelijk. Het is ondoenlijk om alle mogelijkheden hier te beschrijven, maar we hebben een aantal veel gestelde vragen voor je op een rijtje gezet: - Hoe geef ik deelnemers toegang tot de livestream? Je kunt de livestream openbaar zetten, zodat iedereen die de juiste link heeft de uitzending kan bijwonen. Je kunt ook genodigden een wachtwoord geven, zodat de stream niet openbaar is. - Moeten de deelnemers software installeren op hun computer, telefoon of laptop? In de meeste gevallen is dit niet nodig en volstaat het klikken op de link en het eventueel invoeren van een wachtwoord. - Kan mijn bedrijflogo in beeld en kan ik sheets, foto's en video's tonen in de livestream? Ja, als je werkt met een livestream-specialist of een studio is dit geen probleem. - Kan de livestream vanuit mijn bedrijf of moet ik naar een studio? Je kunt een livestream uitzenden vanaf nagenoeg alle gewenste locaties. Een livestream vanuit de studio is voordeliger, omdat in de meeste gevallen techniek naar de mensen brengen kostbaarder is dan de mensen naar de techniek brengen. Handige checklist Met deze checklist bij de hand wordt het organiseren van een succesvolle livestream een peulenschil. 01 - Omschrijf het doel Je denkt aan een livestream. Je hebt daarbij een event of een gebeurtenis voor ogen, zoals een presentatie, een productlancering of een training. 02 - Definieer je publiek Breng je publiek goed in kaart. Wil je vijf mensen die met elkaar op een afdeling werken, dan is een fysieke bijeenkomst meer voor de handliggend. Wil je een presentatie geven over de nieuwe strategie dan is een combinatie van een fysieke bijeenkomst in combinatie met een livestream een prima oplossing. Wil je een nieuw product tonen aan een wereldwijd publiek dan is de keuze voor een livestream snel gemaakt. 03 - Openbaar of niet Als je je doelgroep helder in beeld hebt, dan is de keuze snel gemaakt of dat je de livestream openbaar wilt uitzenden of dat je gaat voor een select publiek dat je toegang geeft middels een wachtwoord. 04 - Eigen beheer of specialist Er zijn tal van programma's die het mogelijk maken zelf een livestream op te zetten. Zoom en Teams zijn heel bekend. Ook via YouTube en Facebook is livestreamen goed te doen. Voor een kwalitatieve livestream is het verstandig een specialist in te huren. Zij brengen veel kennis en ervaring mee en staan garant voor een goede kwaliteit van beeld en geluid. En het behoeft geen nadere uitleg, dat niks zo vervelend is als slecht geluid en een wegvallende verbinding. 05 - Aansprekende invitatie Als je een livestream opzet, dan doe je dat niet voor niks. Je wilt - afhankelijk van je doel - zoveel mogelijk mensen of dat alle genodigden meekijken. Zorg daarom bovenal voor een duidelijke uitnodiging, waarin alle essentiele helder verwoord staat. Denk aan datum, tijdstip, de link en eventueel het wachtwoord. Stuur deze uitnodiging tijdig en volg die mailingh kort voor de livestream op met een reminder. Zorg ervoor dat de uitnodiging ook daadwerkelijk uitnodigt om de livestream te bekijken. Zorg voor een goede teaser, maak mensen nieuwsgierig en geef ze het gevoel dat ze wat missen als ze er niet bij zijn. 06 - Op locatie of in de studio Vanaf waar ga je de livestream uitzenden. Is het locatie gebonden of maakt het niet uit. In dat laatste geval is een studio vaak een goede optie. Zoals al eerder gezegd is mensen naar de techniek brengen in de meeste gevallen voordeliger dan de techniek naar de mensen brengen. 07 - Techniek Werk samen met specialisten. Zij maken van jouw livestream een succes met hun kennis en ervaring. De mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd, maar jouw budget is dat waarschijnlijk niet. Maak goede afspraken om teleurstellingen te voorkomen. Een van de vragen die hierbij naar voren komt, is het gebruik van het aantal camera's. Kies altijd voor meerdere camera's. Dit maakt je uitzending zoveel dynamischer. 08 - Opnemen Enigszins afhankelijk van de aard en het doel van de livestream is het aan te bevelen de livestream op te nemen. Met de opnames heb je waardevolle content in handen, die je - al dan niet bewerkt - op andere momenten opnieuw kunt gebruiken. 09 - Na afloop De livestream is achter de rug. Je hebt de mogelijkheid voor nog een logisch en waardevol contactmoment. Je kunt de deelnemers bedanken voor het bekijken van de livestream. Dit contactmoment bied je de mogelijkheid een samenvatting te sturen of - ook heel sterk - nog wat extra informatie en eventueel een uitnodiging voor een volgend event. 10 - Communicatiestrategie Een livestream biedt volop kansen. Als je het als eenmalige happening ziet, prima. Maar een livestream kan ook een krachtig en efficient onderdeel zijn in je totale communicatiestrategie. Met het teasen en het verstrekken van informatie in het voortraject kun je positieve aandacht genereren. Met de livestream zelf kun je mensen informeren, enthousiast maken of je product of dienst verkopen en in het natraject heb je opnieuw de kans om je publiek te boeien, te binden en de mogelijkheid om te verkopen. Door de livestream periodiek op de agenda te zetten, heb je een krachtige, multifunctionele tool in handen. Op zoek naar een locatie of studio voor jouw online event? Bekijk hier het volledige overzicht van livestream studio's voor jouw online evenement. Tip: lees ook deze artikelen Hoe organiseer ik een livestream event of online evenement?