Maak van jouw event een always on event Door van jouw event een always on event te maken, haal je op een zeer effectieve wijze zoveel meer uit jouw inspanningen en middelen. Zie jouw evenement niet langer als dat ene piekmoment, waar je maandenlang naar toe werkt. Betrek je doelgroep al in het voortraject en hou ze bij je in het natraject. Probeer ze op deze manier te boeien en te binden tot je de volgende cyclus kunt starten. In dit artikel gaan we dieper in op het fenomeen 'always on events'. Grondlegger van het begrip 'always on events' is Matthijs Otto van het platform Networktables. Met always on bedoelt hij dat organisator en gasten het hele jaar door met elkaar contact hebben. In plaats van een eenmalig hoogtepunt - het event - waar iedereen elkaar live ontmoet, groeit er een community waar iedereen het hele jaar door contact met elkaar heeft. Networktables is het platform dat is gemaakt om dit proces optimaal te faciliteren. Wat zijn de voordelen van de ontwikkeling van eenmalige events naar always on events? Die zijn van geval tot geval verschillend. In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat de organisator continu in contact staat met zijn doelgroep. Dat betekent nieuwe kansen op commercieel vlak, meer loyaliteit en meer kennis en inzicht in wat de doelgroep bezighoudt. Lees ook - 'We moeten de eventindustrie ombuigen naar een Netflix-model' De bezoekers van het live event staan met always on - altijd aan. Ze kunnen het hele jaar door kennis halen, kennis delen en met de community op de hoogte blijven van relevante trends en ontwikkelingen. Hoe maak je nu van jouw evenement een always on event? Basis is natuurlijk dat je data verzamelt van mensen die naar jouw live evenement komen. Hoe meer je weet, hoe persoonlijker je kunt communiceren. En dat is weer goed voor binding en loyaliteit. In het voortraject - in aanloop naar het live event - kun je jouw gasten opwarmen, nieuwsgierig en enthousiast maken. Je kunt stap voor stap meer over het programma, de sprekers en de artiesten vrijgeven. Een video van de artiest, die jouw gast bijna persoonlijk uitnodigt door te melden dat hij uitkijkt naar het event is slechts een voorbeeld. Het live event is een belangrijk bron voor content. Denk van te voren goed na welke data en content je wilt ophalen. Tijdens het live event heb je iedereen onder één dak. Met een goed contentplan kun je unieke content maken, die je tot ver na het event met je achterban kunt delen. Een voorbeeld: Je hebt een spreker op je event, die spreekt over de voordelen van ontwikkeling X. Neem een video met hem op, waarop hij een bonus aankondigt. Hij geeft extra waarde weg en geeft nog even een korte samenvatting van zijn optreden op het event. Met dit soort waardevolle content, kun je jouw doelgroep tot ver na het live event binden en boeien en ervoor zorgen dat jouw merk, jouw bedrijf in the picture blijft. Zaak is dat je de community blijft voeden met aandacht en energie. Die inspanningen betalen zich dubbel en dwars weer terug. Na een jaar, na een cyclus, verkoop je de tickets voor jouw event een stuk makkelijker en is het vertrouwen en daarmee ook de koopbereid van je publiek stevig gegroeid. Check hier de video met Matthijs Otto van Networktables.com