EvenementOrganiseren.nl

Next level Interactie op uw evenement met een debat

Als u uw bezoekers/medewerkers echt in beweging wil krijgen? Hun mening wil horen? Echt verandering realiseren? Dan moet u een debat overwegen. EvenementOrganiseren.nl ging in gesprek met Gijs Weenink. Al 25 jaar is hij een voorloper op het gebied van debatteren. Met meer dan 2500 lagerhuisdebatten in meer dan 20 landen in Europa is hij de ideale persoon om aan de tand te voelen over deze invulling voor uw evenement.
  • De belangrijkste les van Weenink is dat interactie een pre is voor elk evenement. ‘Alleen maar zenden werkt niet. In de kerk hebben ze dat 2000 jaar geprobeerd, dat kan gewoon niet. Mensen willen dat er iets gebeurd. Een evenement met alleen maar sprekers en powerpoints? Dan gaat de hele zaal gegarandeerd in de televisiestand en mensen worden zogezegd ‘braindead’.

 

Bij een debat gaat het om een toetsing. De kracht van het debat is volgens Weenink dat tijdens deze toetsing dingen naar boven komen die in eerste instantie niet verwacht werden. Wat een opdrachtgever goed moet onthouden is dat er in de zaal veel meer kennis zit dan dat op het podium staat. Maak gebruik van de ‘wisdom of the crowd’.  Gaat het om een personeelsevenement dan  heb je te maken met medewerkers. Zij die normaal gesproken op hun werkplek zitten hebben niet de kans om hun ideeën te pitchen. Een debat is de perfecte vorm om de 'wisdom' die zij hebben te benutten. Een middag met Weenink ziet er als volgt uit:

Achterkant van het gelijk
Het evenement begint met een vragenvuur richting de directie/organisatoren. Een vorm van deep democracy; een managementmethode waarbij geluisterd wordt naar de wijsheid van de minderheid. Dit zijn bijvoorbeeld werknemers op de werkvloer die normaal gesproken niet de mogelijkheid krijgen hun ideeën te pitchen. Met dit begin wordt er een nieuwe situatie gecreëerd waardoor de toehoorders met verschillende levels van kennis hun vragen kunnen formuleren. Dit kan ook anoniem vooraf worden gedaan.


Open space
Tijdens dit blok van +/- een half uur kan iedere deelnemer een concreet verbeter- of beleidsvoorstel doen. Een selectie van deze voorstellen wordt uitgewerkt op flipovers. Deze input wordt gebruikt tijdens het debat.


Het debat zelf
Door de jaren heen heeft Weenink ervaren dat het belangrijk is dat iedereen aan het woord komt. Zowel de ‘schreeuwers’ als de stille mensen. Hoe die mensen ook echt allemaal aan het woord komen? Dat is de kracht van de dagvoorzitter, een belangrijk persoon tijdens het debat. Hij/zij zorgt ervoor dat alle meningen geventileerd worden.

  • Weetje: De spelregels gelden zoals in het Engelse parlement, er mag dus ook als reactie op een mening ‘hear hear’ en ‘boe’ geroepen worden. Na elk ‘betoog’ hebben de toehoorders de mogelijkheid om over te lopen.

Weenink geeft aan dat het aspect van beweging belangrijk is tijdens het debat, door te bewegen gebeurd er meer in het hoofd.
 

  • Hersenen zijn er voor 85% op ingericht om te bewegen. Zo is het bewezen dat kinderen sneller leren rekenen wanneer zij bewegen. Een perfect voordeel van deze debat-setting voor uw interactieve evenement.


Escaleert een debat nooit? Dat gebeurt nauwelijks geeft Weenink aan. Wel noemt hij een voorbeeld van een evenement met ondernemers uit de agrarische sector. Één ondernemer was weggelopen van het debat, hij werd door de dagvoorzitter ondervraagd en uiteindelijke zorgde zijn standpunt voor de meeste ‘overlopers’. Dit is één van de ervaringen die Weenink heeft geleerd altijd te luisteren naar de stille mensen. Zij nemen vaak meer tijd om te luisteren en na te denken. De alfa mannetjes roepen meer maar hebben daardoor ook minder tijd om na te denken over wat de anderen zeggen. De dagvoorzitter zorgt voor een minisamenvatting van alles wat gezegd is zodat iedereen het goed kan volgen. Vaak komen binnen dit uur +/- 80 mensen aan het woord.  

“Voor veel vraagstukken vind je de oplossingen in het publiek”  - Gijs Weenink


Heeft iedereen de mogelijkheid gehad zijn/haar mening te ventileren? Dan is het tijd om over te gaan tot het concreet maken van de ideeën. Iedere deelnemer geeft tijdens de stemming aan welke plannen/ideeën/innovaties het beste zijn en aan welke voorstellen zij mee willen werken. Het plan waar zij hun voorkeur aan geven is ook het plan waarbij zij vervolgens aan mee zullen werken in het implementatieteam.

Veiligheid van de deelnemers
Tijdens een debat gelden de zogenaamde: Chatting house rules: ‘Alles wat er gezegd wordt, blijft ook hier.’ De directie moet daar ook volledig achter staan en werknemers moeten voelen dat ze hun mening mogen ventileren.  'Zo was er al eens een deelnemer die er stellig van overtuigd was dat de directeur ontslagen moest worden. Er mag vervolgens niet naar buiten komen wie diegene was die dit zei' aldus Weenink.
 


Praktische info
Aantal personen: Een debat is mogelijk van 7 tot 700 personen
Benodigdheden:  Op de evenementenlocatie moet een Lagerhuis opstelling gecreëerd kunnen worden. Deze stoelen moeten in een zaal tegenover elkaar gezet worden. Precies evenveel stoelen als er deelnemers zijn. Tevens moet er een handmicrofoon, beamer, scherm, laptop en een jurytafel met 2 stoelen aanwezig zijn.
 

Uw organisatie en uw medewerkers in beweging letterlijk en figuurlijk in beweging brengen? Of durft u voor een klantendag u uw klanten uit te nodigen om aan de slag te gaan met het verbeteren van uw product/dienst? Overweeg een debat


Foto: Gijs Weenink van De DebatAcademie.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x