Streaming is de toekomst voor b2b-evenementen: 3 tips van Kinly Door Kinly Rental B.V. Er zijn verschillende trends waarneembaar in de evenementenmarkt. Eén van de belangrijkste daarvan is dat evenementen zich niet alleen meer richten op fysiek aanwezige bezoekers. Hierin loopt de consumentenmarkt voorop. Hoe dat er uit ziet en nog 2 belangrijke tips deelt AV- en visuele specialist Kinly. Kinly was als partner van evenementenbeurs Festivak verantwoordelijk voor een deel van de audiovisuele dienstverlening. Zo plaatste de AV- en visuele specialist schermen op de locatie voor de signing van het evenement. Met daarop plattegronden, het programma, filmpjes en slideshows. Zo weten bezoekers makkelijk de weg te vinden en hebben zij een up-to-date overzicht van het programma. Kinly stond zelf ook op de beurs, want met de overname van MK2 afgelopen jaar heeft het bedrijf de evenementenmarkt veel te bieden. Eldon Hutzezon van Kinly voorziet de opkomst van online b2b-programmering tijdens evenementen. Focus niet alleen op de fysiek aanwezige bezoekers Evenementen focussen zich niet alleen meer op fysiek aanwezige bezoekers. Hierin loopt de consumentenmarkt voorop. Bij een mega-evenement als Pinkpop vinden wij het normaal dat het live op televisie te volgen is. In de zakelijke markt zien wij dat nu ook opkomen, al is het nog niet zo ingeburgerd. Waardoor dat komt? Eén van de facetten is angst dat de techniek het laat afweten. Organisatoren hebben al een risico want het programma moet draaien, dus waarom zouden zij er een risico bij nemen? De tweede reden is de perceptie dat live streaming heel veel extra geld zal kosten. Maar de techniek zelf is tegenwoordig niet meer de kostenpost. Bovendien kan een toevoeging van een online event ook een extra inkomstenbron vormen. Beleving In de b2b-evenementenwereld wordt daarnaast nog vrij traditioneel gedacht. Het gaat organisatoren er vaak alleen om zo veel mogelijk bezoekers naar hun evenement te krijgen. En, zij denken dat als het evenement ook online wordt aangeboden dit ten koste gaat van het bezoekersaantal. Maar mensen zijn juist nog steeds geneigd om naar evenementen te komen om elkaar te ontmoeten. Dat heeft te maken met macrotrend dat wij overal steeds meer beleving verwachten. Het aanbieden van een online event is voor de doelgroep die niet naar je evenement kan komen, maar wel bepaalde keynote sprekers terug zou willen kijken. Door je evenement ook online te maken kun je bovendien het programma uitbreiden of de doelgroep voor je evenement verbreden. Een ander voordeel is dat je programmering achteraf nog terug te vinden is waardoor de inhoud meer impact heeft. Organiseer het goed Maar daarvoor moet je het wel goed organiseren. Dus maak voor het online evenement een apart marketingspoor. Met aparte uitnodigingen om mensen te adresseren in te loggen. Maak het interessant om naar te gaan kijken. Want nu zien we nog weleens een live streaming voorbij komen van een evenement, maar een uur naar een presentatie kijken van iemand op een podium doet niemand. Het begint allemaal het ontwikkelen van een visie op wat je met de streaming wilt bereiken. De doelgroep vergroten of het programma online verder uitbreiden? Daarbij is het heel belangrijk om te kijken hoe de content maar ook de locaties interessant worden om het via pc of laptop te bekijken. Over het podium wordt heel goed nagedacht. Maar als je gaat uitzenden moet je kijken of het er ook online goed uitziet. Dan is ten tweede van belang hoe je de stream vormgeeft. En moet je bepalen wat je wilt dat de kijker met de content doet. Is het puur informatief bedoeld of wil je informatie overdragen en daar bijvoorbeeld een actie aan koppelen? Uiteindelijk gaat het erom een evenement binnen een evenement te creëren, maar dan online.