Valkuilen bij het spreken op uw evenement Moet u spreken voor voor een live publiek? Dan is er een aantal valkuilen waar zelfs de meest doorgewinterde spreker nog invalt. Bogdan Manta, Senior Content Manager & Concept Creative bij MCI Amsterdam, geeft u 5 fouten die u na 1 keer lezen nooit meer maakt. Foto: fotomarketing en evenementenfotografie Clickshots Spreker: Joost Rigter op The Next Event Eerder al publiceerde Bogdan Manta op Evenement Organiseren zijn eerste 5 fouten die u als spreker niet meer mag maken in het artikel 5 dingen waardoor veel presentaties volledig mislukken. Nu komt hij met nog eens 5 fouten die u echt moet zien te voorkomen: 1. Gebruik alleen een presentatie als het echt noodzakelijk is Waarom? Heel simpel: U bent de zender, U stuurt de boodschap naar uw ontvangers. Dus behalve als de complexiteit van de materie er echt om vraagt, is het aan te raden om de focus vol op uzelf en uw inhoud/boodschap te leggen. Dus vervang uzelf niet door een presentatie. 2. Endorfine en Oxytocine, geen cortisol Bij stress of angst komt er cortisol vrij. Waarom u dit moet weten voor uw presentatie? Simpel: veel (ervaren) sprekers gebruiken shockerend beeld of verheffen hun stem om hun publiek te verrassen. Niet doen. Dan maakt u toehoorder namelijk cortisol aan en dat heeft een grote maar niet wenselijke impact, want mensen worden angstig. Endorfine daarentegen zorgt voor een feel good-gevoel en Oxytocine maakt van ons sociale wezens. Het zorgt voor een empatisch gevoel en verbondenheid. Dus is het doel van uw presentatie dat mensen er na afloop over blijven spreken en zich dus verbonden voelden met u en uw boodschap? Zorg er dan voor dat uw publiek zich kan vereenzelvigen met uw verhaal: deel uw persoonlijke ervaringen, spreek over uw opvoeding op een wijze dat uw toehoorders zichzefl herkennen; kom met positieve verhalen met een positieve uitkomst en laat ze vooral lachen. Speel nooit de cortisol-kaart! 3. Geen voorwerpen voor uw lichaam Veel sprekers verschuilen zich achter een katheder, waar ze vaak hun notities neerleggen of een laptop op zetten. Maar voorwerpen voor het lichaam van een spreker worden onderbewust door uw publiek ervaren als een soort schild tussen de sprekers en de gasten. Dat kan eveneens onderbewust geinterepreteerd worden als oneerlijk of dat er iets te verbergen valt. Probeer daarom te voorkomen dat er voorwerpen of objecten tussen u als spreker en het publiek staan. 4. Vergeet de 7-38-55-regel niet De vierde valkuil is sterk verbonden met de derde: psycholoog Alfred Mehrabian beweert dat er een model is van hoe we content tot ons nemen. In het model waar veel discussie en kritiek op is, verdeelt hij verbaal en non-verbaal als het gaat om dat wat we communiceren. De uitkomst: 7% de daadwerkelijke content van de boodschap 38% het gebruik van uw stem (toon, intonatie en volume) 55% lichaamstaal Dus nogmaals: weet u zeker dat u zichzelf achter een katheder wilt verstoppen? 5. Probeer niet iemand te imiteren In één woord is dat het modewoord authentiek. Non-verbale elementen laten direct zien hoe een persoon zich voelt en welke mening hij of zijn ondersteunt. Dus uw lichaamstaal en uw intonatie moet representatief zijn voor wie u bent en niet alleen voor uw content. Daardoor kloppen uw gebaren en intonaties ook veel beter bij de boodschap, waardoor de boodschap krachtiger en overtuigender wordt.Let op, want gebaren en bewegingen moeten wel echt van uzelf zijn, als ze geleend zijn van een Youtube Video slaat u de plank volledig mis. Wilt u uzelf verbeteren, neem uzelf onder de loep en probeer niet iemand anders te imiteren.