Vijf kansen die FOMO biedt bij de organisatie van je evenement Ik ben aan het scrollen over mijn tijdlijn en beland bij de tijdlijn van een vriendin. Ik kom een bericht tegen van afgelopen maand waarin zij schrijft hoe bijzonder een evenement was. Ik denk bij mezelf, waarom heb ik dat evenement gemist? Waarna ik moest denken aan een interessant artikel dat ik had gelezen op eventplanner.be over FOMO: Fear Of Missing Out. Als evenementenorganisator kun je hier slim op inspelen en voor volle zalen zorgen. Ik heb de tips uit het artikel gekoppeld aan mijn eigen ervaringen in de MICE-branche en dit zijn mijn bevindingen. Zorg ervoor dat je content gedeeld kan worden Afgelopen maand heb ik een event georganiseerd waarbij de marketingafdeling een hele leuk stripafbeelding had ontworpen als voorproefje voor het event. Deze afbeelding heb ik gedeeld op onze social media kanalen met de juiste afmetingen. Deze afbeelding is enorm vaak gedeeld door onze volgers. De afbeelding is uiteindelijk zo vaak gedeeld omdat deze grappig en interessant was en mensen zich aangesproken voelden. Maar ook omdat wij op de website social media linkjes hebben staan waardoor het bericht gemakkelijk gedeeld kan worden. Op het moment dat je het delen makkelijk maakt voor de bezoeker, delen bezoekers het bericht eerder. Maak het sociale karakter van je evenement zichtbaar Ik schreef me laatst in voor een congres dat in het teken stond van het organiseren van evenementen waarbij ik, voordat ik me nog maar had ingeschreven, al tegenkwam wie van mijn vrienden zich al hadden ingeschreven. Dit vond ik een leuke bijkomstigheid om te weten, waardoor ik mijn inschrijving ook heb gedeeld op social media. Hierdoor weten mijn vrienden ook dat ik naar dat evenement ga. Op het moment dat je ziet dat vrienden ook gaan, denk jij dat het een belangrijk evenement is en ga je ook. Creëer exclusiviteit voor je evenement Een tijdje geleden werd ik uitgenodigd voor een exclusieve bijeenkomst waar nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektronische middelen in de eventsector werden gepresenteerd. De eerste vijftig inschrijvingen zouden een exclusieve mogelijkheid krijgen om één van deze elektronische middelen uit te mogen testen. Ik dacht meteen, hier moet ik bij zijn! Want ik was bang om een exclusieve kans te missen. Als een evenement exclusief is, zijn genodigden eerder geneigd om zich in te schrijven omdat ze het gevoel hebben anders iets belangrijks te missen. Geef niet alles ineens prijs Tijdens dat exclusieve evenement kreeg ik iedere week een update met leuke wist-je-datjes over het evenement, nieuwtjes uit de eventsector die te maken hadden met het evenement en er werd iedere week een nieuwe strip gedeeld. Die strip, waarin iedere keer een kort verhaaltje werd verteld over twee personen die steeds een fout maakten bij het organiseren van een evenement, las ik iedere keer opnieuw. En iedere week bleef ik uitkijken naar die strip wat er voor zorgde dat ik steeds bleef uitkijken naar nieuwe informatie. Mijn behoefte om naar het evenement te gaan en niets te missen werd steeds groter. Zorg voor iets unieks in je programma Tijdens het exclusieve evenement kwam de uitvinder van het elektronische middel, die ook nog eens een CEO was van een groot bedrijf, het presenteren. Dit was een complete verrassing voor mij als bezoeker! Dit had ik totaal niet verwacht en alle andere bezoekers ook niet. Door dit unieke element heb ik na afloop een bericht geplaatst op social media waarbij ik complimenten aan de organisatie van het evenement heb gegeven voor deze verrassing. Het unieke element in het programma zorgde voor een verrassing en voor een explosie aan berichten op social media over het evenement. Hierdoor heeft de organisatie een groot publiek bereikt op social media en hebben buitenstaanders het idee gekregen dat ze iets belangrijks hebben gemist. Convention Bureau Gelderland organiseert op 7 december 2016 een unieke masterclass met een hoog FOMO gehalte. Schrijf je nu in voor deze masterclass en ontwikkel zelf de uitnodiging die niemand wil missen. Dit artikel is gebaseerd op een artikel van eventplanner.nl Wil je het artikel lezen, kijk dan op: https://www.eventplanner.nl/nieuws/8016_hoe-je-met-fomo-volle-zalen-trekt.html