Wat is de kracht van een goed relatie evenement? Door D&B Eventmarketing In dit artikel geven wij u 5 tips aan de hand van het prijswinnende relatie evenement van KuiperCompagnons, het oudste stedenbouwkundige bureau van Nederland. Zij wonnen de prijs voor de beste zakelijke evenementen in 2017, de Gouden Giraffe Award. Zij balanceerden op de rand van een faillissement. Dankzij het live evenement staat KuiperCompagnons weer op de kaart. Let op: Hieronder de case van KuiperCompagnons als voorbeeld van effectieve inzet van evenementen in de relatiemarketing-mix. Over hoe evenementen in te zetten voor relatiemarketing deelt D&B Eventmarketing haar kennis in diverse artikelen en een speciaal online magazine: Relatie evenement organiseren: wat en waarom? 6 tips voor impactvolle relatiemarketing Hoe organiseer je een relatie evenement Case: VergezichtNL, 100 jaar KuiperCompagnons Doelstelling van het evenement: Het neerzetten van KuiperCompagnons als stedenbouwkundig bureau dat als oudste van Nederland, niet als kampioen van het verleden wil worden gezien, maar als bureau waarmee je de komende 100 jaar in kunt. Achtergrond informatie van de case: Tijdens een zaalprogramma van 100 minuten, werd Nederland over 100 jaar letterlijk op de kaart gezet. Op een wit canvas doek van 3,5 meter hoog en 6,10 meter breed, werd live door vijf ontwerpers van het bureau geschetst hoe ons land eruit gaat zien. Door specialisten, waaronder een landschapsarchitect en een projectontwikkelaar werden zij geadviseerd. Het ging om complexe vraagstukken zoals het voorbereiden op extreme klimaatverandering. Elke specialist kreeg 100 seconden om zijn visie te delen. Via de interactieve tool Buzzmaster konden de mensen in de zaal meepraten en meedenken. Gaandeweg werd de kaart van Nederland verder ingevuld. Er verschenen o.a. een hyperloop (een supersnelle trein die door een vacuümbuis zweeft), drijvende steden en agrarische bedrijven in de Noordzee en een compleet nieuwe Randstad. Resultaat: Een week na het evenement zat KuiperCompagnons al met de Bond van Nederlandse stedenbouwkundigen en planologen bij het ministerie om over de nationale omgevingsvisie te praten. Tevens hebben ze meerdere nieuwe opdrachten lopen, waaronder de bouw van 800.000 woningen in de Randstad. Tip 1: Presenteer uw missie en visie tijdens uw evenement Een live evenement is het uitgelezen moment om uw visie en missie naar de aanwezigen te ventileren. Zijn deze gewijzigd of verouderd? Zorg dat ze helder geformuleerd zijn en breng dit duidelijk naar voren op het evenement. Aan het einde van de dag moet elke aanwezige weten wat ze aan u en aan uw bedrijf hebben en wanneer zij uw dienst/product in moeten schakelen. Tip 2: Geef experts een podium Een visie van een externe partij kan de boodschap die u als bedrijf wil neerzetten onderbouwen en versterken. Denk aan het uitnodigen van een wetenschapper als deelnemer in de paneldiscussie, als spreker of geef het publiek de mogelijkheid vragen te stellen aan de expert. Tip 3: Maak gebruik van unieke techniek Wat is uniek? Tijdens dit evenement was dat de landkaart die van bovenaf gefilmd werd en op het grote scherm geprojecteerd werd. Hierdoor was het totale beeld zichtbaar voor het hele publiek. Techniek en software kunnen een evenement op meerdere wijzen ondersteunen en versterken. De mogelijkheden zijn eindeloos! Tip 4: Houd de spanningsboog vast Bij dit evenement van KuiperCompagnons werd strak 100 minuten voor het programma aangehouden. De aanwezigen weten dan waar zij aan toe zijn en hoelang zij in de zaal zullen zitten. Wat we ook leren uit deze case is dat je ook de professionals niet te lang aan het woord hoeft te laten. Geef ze een strakke tijdslimiet, daardoor krijgt u korte en krachtige input en blijft u niet te lang steken op één onderwerp. Tip 5: Combineer het nuttige met het aangename Zorg voor een juiste balans tussen het onderdeel waarin de boodschap en het delen van kennis centraal staat en het feestelijke onderdeel. In dit geval werd het 100 jarig jubileum gevierd na afloop van het 100 minuten durende zaalprogramma. Een luchtige borrel zorgt ervoor dat de bezoekers tijd hebben om na te praten maar ook om samen te proosten op de gepresenteerde plannen. Ook interessant als u meer wilt weten over cultuurverandering, bedrijfstrots en verbinding is het artikel dat evenementenbureau D&B hierover schreef. Gouden Giraffe: De beste evenementen van 2017