Wat kun je leren van een awardwinnend brand event? Een brand event is een evenement waarbij een merk geladen wordt of waarbij de positionering van het merk versterkt of verbeterd wordt. Het winnende evenement van de Gouden Giraffe Event Awards, de vakprijs voor de beste evenementen van het jaar, in de categorie Brand Events ging naar het Dept Festival. Een festivalevenement waarmee employeebranding en een versterkte verbinding met externe partners werd bereikt. Maar ook bedrijfstrots, loyaliteit en een versterkte marktpositie waardoor het techbedrijf klaar is voor de toekomst… Een prachtige verrassende winnaar tijdens de Gouden Giraffe in de categorie Brand Events. De kracht van het evenement? Het festivalevenement zorgde met employeebranding en een versterkte verbinding met externe partners voor zeer hoge bedrijfstrots, loyaliteit en een versterkte marktpositie waardoor het techbedrijf klaar is voor de toekomst… De grens tussen bedrijfs- en publieksevenementen vervaagt. Wij nemen jou mee in het verhaal van Dept: Doelstelling van het evenement: De creatie van een evenement dat jaarlijks het moment bij uitstek is om intern en extern het merk te laden; intern voor de employee-branding, extern voor de klantrelaties. Achtergrond informatie van de case: De doelgroepen en doelstellingen van Dept Festival zijn op te delen in twee categorieën: intern en extern, waarvan de waarden nauw met elkaar verbonden zijn. Het festival is enerzijds een plek van ontmoeting en verbinding. Het is een moment waarop de hele Deptfamilie samenkomt en verhalen uitwisselt. Daarnaast zijn er de talks, gehouden door zowel Deptsters als mensen van buitenaf, variërend van persoonlijke verhalen tot professionele inzichten. Het is ook een plek waar mensen van Dept in een ontspannen setting kunnen connecten met klanten en relaties. Het draagt bij aan de brand building van Dept als voorloper in de digitale industrie. Een groeiend tech-bedrijf dat de menselijke kant niet uit het oog verliest. Sterker nog, bij Dept beseft men maar al te goed dat groei en succes onlosmakelijk verbonden zijn met het goede gevoel dat mensen hebben bij de plek waar ze werken. Dept Festival is dé manier om daar uiting aan te geven. Het resultaat: De belangstelling voor Dept festival is voorafgaand aan elke editie overweldigend geweest en de woorden van medewerkers en klanten waren achteraf altijd lovend. De wens om van het festival echt een dag voor en door Depsters te maken is elk jaar gelukt. Dit resulteert in een bedrijf dat trots is op zichzelf, waar mensen graag werken en bij horen en dat binnen no-time een ijzersterke naam in haar markt heeft veroverd. Vanwege de snelle groei die Dept doormaakt, is dit evenement cruciaal als hét moment van het jaar waarop alle internationale medewerkers bij elkaar komen. De ambities voor de komende jaren liegen er niet om: we zien de mogelijkheid om in 2021 naar 5.000 bezoekers te groeien. Er liggen samenwerkingen met de krachtigste partners uit de industrie in het verschiet. Kortom: de impact is groot en blijft groeien door het uitdijende mediabereik van de onderneming. De 3 belangrijkste tips voor jou op een rij: Creëer een community Intern en extern verbinden op informele wijze, dat is de kracht van dit evenement. De werkgever wilde iedereen het Dept-gevoel geven en ervoor zorgen dat iedereen zich aan het eind van het weekend 'Depster' voelde. Tijdens een informele setting kunnen verbindingen beter worden gelegd. Op een festival maak je makkelijker contact dan in een zakelijke strakke omgeving. Wissel info en enter-tainment met elkaar af Naast acts op het podium en een goede dj stonden er ook talks op het programma. Niet alleen van professionals maar ook van 'Depters'. Tijdens dit onderdeel stond kennisdelen centraal Vorm een identiteit Dit festival was de uitgelezen kans om te zorgen dat iedereen met de neuzen dezelfde kant op staat. Op een live moment kun je de boodschap uitdragen, mensen erover met elkaar in gesprek laten gaan, verbinding laten creëeren. Een brand gaat niet alleen om het merk, product of dienst maar ook om de mensen die het uitdragen. Na dit evenement werd de identiteit onderstreept en de band tussen werknemer en het 'brand' versterkt.