We nemen u mee in de 20 eventtrends van 2018 Lees in dit artikel de trends en ontwikkelingen die dit jaar ook grote invloed gaan hebben op de organisatie van uw evenementen. U kunt ze gebruiken ter inspiratie voor het organiseren van uw volgende evenement. Kinderen Niet als gast of als doelgroep maar als gast. Het biedt de ongekende mogelijkheid om zonder al te veel of te overdreven promo de volgende klantgeneratie aan u te binden, uw maatschappelijk betrokken hoofdstuk invulling te geven, uw imago een boost te geven etc. etc. Podium weg Co-creatie met uw gast; andere vormen waar de spreker, moderator, gespreksleider, of zender centraal staat zonder dat er sprake is van een old school podium. Contra eventmarketing Een event experience verbreden naar nieuwe doelgroepen is een grote uitdaging. Hoe doe je dat? Door je merk een beetje los te laten en consumenten een beleving laten delen namens het merk. Je staat als merk niet meer centraal maar je bent een toevoeging op de beleving en het overbrengen van de boodschap. Het event als ‘stiltecoupé’ Zorg dat er tijdens een druk programma ook ruimte is voor ontspanning, rust, offlineness, mindfulness en stilte. Een voorbeeld is de powernap ruimte van Auping op de beursvloer: Whats app communicatie Bij het inschrijven voor events zal het 06-nummer verplicht worden waardoor de mogelijkheid om slim, persoonlijk en waardevol te communiceren tot in de broekzak van uw bezoeker of gast mogelijk wordt. Bijvoorbeeld via Whats app. Welkom de robot Het kan nu echt: een robot als onderdeel van uw evenement. Bij binnenkomst, als host op de eventvloer, de catering, de registratie, uw infopunt, of de netwerkkoppelaar. Wet op persoonsgebonden data Organisatoren van evenementen moeten vooral op het vlak van zogeheten ‘bijzondere persoonsgegevens’ stappen zetten. Bedrijven moeten kunnen tonen dat ze vertrouwelijk en zorgvuldig met dergelijke persoonsgegevens omgaan. Er moet snel en correct inzicht gegeven kunnen worden in de verzamelde data, het recht van vergetelheid moet kunnen worden toegepast en er moet aangetoond kunnen worden dat de data zorgvuldig en beschermd is behandeld. Deze wet gaat in mei 2018 in. Festivallisering Het festival wordt conceptmotor nummer 1 voor congressen, business events en beurzen. Gasten bepalen hun eigen programma met de sfeer van een festival waar de catering en de diversiteit aan podia is aangepast. De opkomst van de all-in locatie De one-stop-shop is een all-in locatie waar iedere opdrachtgever volledig ontzorgd kan worden. Locaties met complete servicepakketten, die organisatorisch alles voor een opdrachtgever kunnen verzorgen, deze locaties zullen sterk groeien. Crowdshaping Technologische hulpmiddelen worden ingezet om data te genereren van de bezoekers op uw evenement. Crowdshaping zorgt ervoor dat het evenement zich met de verzamelde data actief aanpast aan de wensen, benodigdheden of de extra service voor de bezoeker. Eventbubbles Bij deze trend ligt de focus op de community of tribe die zich vereenzelvigt in uw evenement. Als voorbeeld de sociale media groepen. Deze groepen kunnen ontmoeten, kennis en momenten delen en kunnen het bereik van uw evenement vergroten. Virtual en augmented reality met meerwaarde Ook wel VR en AR; zijn van toegevoegde waarde voor uw evenement. Toepassingen in de beleving van content, catering en alle onderdelen van evenementen zullen steeds vaker toegepast worden. Bij automerk Skoda gebruiken ze VR om een extra beleving aan hun auto's toe te voegen tijdens hun event: Logoless Laten beleven waar een bedrijf voor staat, dat is waar het om gaat. Hierdoor verdwijnt het logo naar de achtergrond. Eventphones De app’s en tools, de smartbadges, netwerktools, of gewoon alle live info over het evenement: het komt allemaal in uw smartphone. Uw mobiel als meerwaardecentrum in plaats van meerdere apps. Event it yourself Uw gast als eventmanager, dit zie je de laatste 2, 3 jaar al steeds meer. Zo bepaalt de gast deels de content, de sprekers en de inhoud zelf. De marketing- en communicatiekapstok De kapstok wordt gezien als de vervanger voor de marcom-mix. Het evenement dient als kapstok voor trajecten, strategieën, content of complete campagnes. Met 1 of meer live momenten biedt je meer dan genoeg haakjes om alle communicatie en marketing aan op te hangen. Klein event, groot bereik (deel |||| ) Kijk naar het enorme online potentieel van een slim, grappig en bizar evenement. Breng dit goed in beeld en de impact via sociale media is enorm. Hierbij heb je niet altijd een groot budget nodig. Het evenement waarbij Rijksmuseum hun 10 miljoenste bezoeker verwelkomde is hiervan een voorbeeld: Selfstreaming Selfstreaming door uw gasten op evenementen blijft populair. Zorg dat er laagdrempelig gestreamd kan worden. Eventdesign 2018 wordt het jaar van de algemeen geaccepteerde methodiek van meetingdesign. Richt uw evenement zo in dat spraakmakendheid, de optimale gastbeleving, de juiste manier van contentoverbrengen en alle andere onderdelen van uw evenement toewerken naar het gewenste effect/impact. Neuromarketing en events Wat moeten we op een evenement doen om het groots mogelijk effect te bereiken? Zet neuromarketing in om te monitoren wat werkt en wat niet werkt tijdens uw evenement. Vraag via deze link het uitgebreide trenddossier aan voor eventprofs en opdrachtgevers.