Welke kleur hoort bij jouw doelstelling? De kracht van kleur Expertisepartner en één van de grootste spelers op de Nederlandse eventmarkt, Jaarbeurs Utrecht, deelt haar kennis in een kennisdossier over eventmarketing en live communicatie. De evenementenlocatie in Utrecht heeft een mooi schema gemaakt om bepaalde moods te creëren rondom evenementen met een bepaalde doelstelling. Zo hoort bij een bepaald evenement, een bepaalde kleur. Jaarbeurs is er van overtuigd dat bij de verschillende soorten evenementen, ook verschillende soorten moods voor het grootste effect zorgen. De evenementenlocatie in Utrecht deed onderzoek naar de invloed van kleuren , licht, catering, etc. De eerste intentie zal altijd zijn: wij gooien ons evenement volledig in de logo's en kleuren van ons bedrijf, maar juist als dat de eerste gedachte is, is onderstaand overzicht erg interessant. 'Nee, niet elk event vraagt om champagne en confetti. Een (onvergetelijke) ervaring is wellicht ook het kweken van begrip voor een lastige situatie. Een ‘moeilijk gesprek’ is een ‘succes’ te noemen als de betrokkenen het gevoel hebben dat ze gezien en gehoord worden. Een creatieve brainstormsessie is geslaagd als iedereen weer geïnspireerd naar huis gaat. Na het bepalen van je doelstelling, is het nu tijd om na te denken over het creëren van de perfecte setting. Gebruik onderstaande schema om op basis van uw doel de juiste mood te bepalen. Imago bijv. productpresentatie, pitch, awarduitreiking, diner De juiste mood: ik laat zien wie ik ben en iedereen maakt het mee. Het is wat overdreven, maar ik val op en heb een verhaal. De juiste kleur: zwart of paars De juiste catering: we eten uitzonderlijke hapjes De juiste opstelling & techniek: de techniek staat voor alles. Elk detail heeft een functie. Het is een oase. Strak. Het is hier mooi! Het resultaat: ik word niet meer vergeten Motiveren bijv. kick-off, pitch De juiste mood: ik wil snelheid met mijn team. Uptempo. Geen slappe hap. De ruimte is mijn decor. Interactie staat centraal. Beweging! De juiste kleur: de kleur rood stimuleert hartslag en bloeddruk. De juiste catering: sterke koffie, spicy gerechten. De juiste opstelling: grote schermen met beeldpresentaties, opzwepende speeches en muziek. Het resultaat: we zitten op het puntje van onze stoel. Focus. Iedereen is eager en energiek. Relatiebeheer bijv. netwerkevent, relatiedag De juiste mood: ik wil mijn relaties waarderen. Het gesprek staat centraal. Samen kijken we naar de toekomst. Mijn gasten zijn belangrijk. De juiste kleur: de kleur geel is zacht en het licht is als de lentemorgen (warm flatterend). De juiste catering: bij de koffie zachte en romige petit fours. Kleine luxe hapjes die subtiel aan bod komen. De juiste opstelling & techniek: de omgeving voelt als een warme deken. Het resultaat: ik word niet afgeleid. Ik omarm mijn relaties. Lees ook het volledig kennisdossier De Kracht van een Event Teambuilding bijv. event om de collegialiteit te bevorderen, samenwerken aan een doel De juiste mood: positief en open. Samen doen we het. Op een leuke en ongedwongen manier samenwerken, bijvoorbeeld aan een nieuwe strategie. Lachen. Delen. De juiste kleur: oranje staat niet alleen voor warmte en samenzijn, maar ook voor het Nederlands elftal. De juiste catering: oud-Hollands bittergarnituur, ongecompliceerde hapjes, share-food. De juiste opstelling: het is gezellig en informeel. Het resultaat: iedereen heeft er weer zin in , alle neuzen staan dezelfde kant op. Draagvlak creëren bijv. company meeting, alle neuzen dezelfde kant op De juiste mood: samen een oplossing bedenken. Iedereen wordt gehoord. Er is ruimte voor discussie. Respect. De juiste kleur: groen De juiste catering: puur eten en drinken, biologisch en natuurlijk. De juiste opstelling: een ronde opstelling. Niemand kiest een kant. En iedereen is gelijkwaardig en doet mee. Het resultaat: mijn deelnemers staan open voor nieuwe ideeën. Kennis delen bijv. wetenschappelijke conferentie, training De juiste mood: ik ga of laat zenden. De juiste kleur: blauw. (Daglicht.) De juiste catering: verfrissende watertjes en licht, vezelrijk eten. De juiste opstelling: de spreker is uitgelicht en krijgt alle aandacht. Het is koel in de ruimte. Ik ben bij de les. Het resultaat: ik kan er weer tegenaan. Mijn deelnemers zijn geïnspireerd. Jaarbeurs maakte ook een kort overzicht van de 3 belangrijkste redenen om een evenement te organiseren: Branding Of je nu een ontmoeting voor klanten, relaties en/of je eigen medewerkers organiseert, een event is een geweldige kans om kennis te delen en jezelf op de kaart te zetten. Door zichtbaar aanwezig te zijn op het event vergroot je niet alleen je naamsbekendheid, maar creëer je ook een unieke merkbeleving. Leadgeneratie & binding Een event is een uitstekende manier om potentiële klanten te vinden, maar ook om die aan je te binden. Iemand die nieuwsgierig is naar jouw product of dienst zal na een live ontmoeting ook sneller geneigd zijn een aankoop te doen. Beleving Je kunt erover lezen, er van een afstandje getuige van zijn, maar er gaat natuurlijk niets boven het live moment. Wie het goed aanpakt, kan een blijvende indruk achterlaten. Hoe je dat doet? Door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen!