EvenementOrganiseren.nl

Zo hou je online de aandacht van je publiek erbij

Door de enorme hoeveelheid online meetings ontstaat er een soort digitale moeheid. Als je niet oppast worden mensen het virtueel bij elkaar zijn zat en verliezen ze razendsnel de aandacht of - erger nog - ze komen niet eens opdagen. Markletic deed onderzoek en komt met een aantal tips, zodat de aandacht nauwelijks kans heeft te verslappen.

Een van de belangrijkste tips is om je bezoeker iets te geven waar hij naar uitkijkt, iets waar hij opgewonden van wordt. Dat kan op veel manieren, denk bijvoorbeeld aan een spreker die tot de verbeelding spreekt of door bijzonder, spraakmakend stukje entertainment. Het zijn slechts twee voorbeelden. Zorg er echter wel voor dat je altijd waarmaakt wat je in de uitnodiging belooft.

Geen PowerPoint

Hou presentaties levendig en voorkom dat je alle energie eruit haalt omdat je PowerPoint slides gaat behandelen. Bij de eerste slides treedt acuut een moeheid bij je publiek in. Ze haken af en gaan ondertussen wat anders doen, zoals mailtjes beantwoorden.

Interactie

Zorg ervoor dat je publiek actief kan deelnemen aan de sessie. Het is handig dat ze vragen kunnen stellen en daar ook direct reactie op krijgen. Nog mooier is dat de gasten met elkaar in gesprek kunnen gaan. Interactie zorgt voor een verlevendiging van de meeting, maar houd te allen tijde wel de regie.

Breaks

Is het noodzakelijk een lange sessie te houden, zorg dan voor voldoende pauze. Hier kleven risico's aan. Mensen kunnen afhaken en na de pauze niet meer terugkeren. Het kan ook zijn dat ze in de pauze worden afgeleid door andere zaken. Echter als je vanaf het begin goed communiceert over de breaks, dan is het een krachtig middel om de mensen langere tijd bij de les te houden.

Ideale tijd

Een veelgestelde vraag is: "Wat is de beste tijd voor een videoconference?" Als je de keus hebt, kies dan voor een tijdstip in de ochtend. Een uurtje of 10 is het meest ideaal. Mensen zijn dan nog niet overladen met zaken, die de gedachten bezighouden. Ook het energielevel is dan hoog, zodat ze langer geconcentreerd aan het scherm blijven.

Conclusie

Een geslaagde online meeting heeft verschillende ankerpunten. Tussen deze ankerpunten kun je de spanningsboog opbouwen. Een heldere communicatie en een goede regie is de basis: Doe wat je zegt. Een online meeting kun je zien als een performance, waarbij een goede opbouw en het juiste energielevel van cruciaal belang is. Het start altijd met een gedegen voorbereiding, waarbij je er goed aan doet bovenstaande punten ter harte te nemen.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x