EvenementOrganiseren.nl

Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget (V)

In deel vijf van evenementen organiseren met extra impact, zonder dat hier extra budget voor nodig is, neem we een kijkje in de wetenschap. Want er is inmiddels zoveel onderzoek gedaan naar wanneer mensen geconcentreerd zijn, creatief worden, wat kleur met je doet, of ronde meubels. Wie die onderzoeken koppelt aan meetings en evenementen, die komt tot extra impact zonder extra budget.

Het neurowetenschappelijke onderzoek naar de kracht van live communicatie, mag je zonder blikken of blozen het eventonderzoek der eventonderzoeken noemen, dus laten we maar eens aftrappen met de basis:

Neuro onderzoek: live communicatie laat de hersenen investeren in jouw boodschap

Een vergelijking van de hersenactivatie van een beursbezoek met die van het zien van videobeelden zoals commercials, leert dat het brein - dankzij de persoonlijke benadering - op een beurs ‘bewust’ op zoek is naar informatie. Daar waar de informatie van een commercial passief wordt verwerkt. Sjoerd Weikamp, eigenaar van EventBranche.nl: “De wetenschappers van Neurensics hebben dit verschil lean-in en lean-back genoemd: met lean-in wordt proactief informatie verwerkt. Dit vergt veel energie. Zo kan er letterlijk gesproken worden van een investering die het brein doet in het vergaren, verwerken en beoordelen van die kennis. Wellicht is daarmee verklaard waarom het effect van reclame op de verkoop zoveel contacten en daarmee zoveel tijd en geld kost, daar waar een beurs-, event- of showroombezoek al snel leidt tot een positieve attitude of een directe verkoop.”

>> Alles over het neuro onderzoek naar de kracht van events

Met dit onderzoek in de broekzak, om op zijn minst het budget voor jouw volgende evenement te kunnen onderbouwen, kijken we ook nog even naar een aantal wetenschappelijke feiten, die jouw evenement zonder extra budget van extra impact kunnen voorzien:

1. Creativiteit opwekken
Een aantal simpele decoratieve of inhoudelijke invullingen kunnen ervoor zorgen dat de creativiteit bij jouw eventbezoekers wordt aangewakkerd:

  • Haal groen, planten en bloemen, naar binnen. De locatie inrichten met planten heeft een positief effect op de creatieve vermogens van jouw bezoeker.
     
Uit het Deense onderzoek naar de invloed van natuur op creativiteit:

"De natuur speelt vooral een rol in de eerste twee fasen van een creatief proces, de voorbereidingsfase en de incubatiefase. Natuurlijke omgevingen die de waargenomen zintuiglijke dimensies "Natuur", "Ruimte" en "Serene" bieden, lijken van bijzonder belang te zijn voor de creatieve professionals. De resultaten suggereren dat het vruchtbaar is om toegang te bieden tot verschillende soorten natuurlijke omgevingen om creatieve processen te ondersteunen."

 

  • De kleur blauw in de decoratie van jouw evenementenlocatie of meetingruimte zorgt voor vrijer denken en heeft dus alle ruimte aan creativiteit, is de conclusie uit een onderzoek waar ook adformatie.nl al eens over schreef: "De kleur blauw wordt mogelijk geassocieerd met de lucht en het water. Dit leidt tot denken in openheid, vrede en rust. Mensen voelen zich als het ware vrij om te denken wat ze willen."
     
  • Kunst maakt creatief. Of zoals Business Insider concludeerde uit diverse onderzoeken: "In het algemeen is naar een museum gaan een onderneming die op zoek is naar nieuwigheid, waardoor je hersenen openstaan voor leren. Dit levert niet alleen langdurige cognitieve voordelen op, het is ook verbonden met een van de Big 5 persoonlijkheidskenmerken - openheid voor ervaringen. Dit is de eigenschap die het meest in verband wordt gebracht met creatieve prestaties." Dus hang wat kunst in de locatie van jouw evenement.

2. Events en meetings met ronde meubelen: jouw gast voelt zich socialer

In Engeland werd onderzocht hoe inrichting van een event het gevoel van gasten beinvloedt. Meubilair speelt daarbij een grote rol.

De inrichting van een eventlocatie kreeg meer waardering bij rond meubilair. Zeker in verhouding met rechthoekige meubels. Mensen voelden zich bij de meubels met rondingen meer sociaal.

3. Rood is de kleur van het geheugen

Dat kleuren in jouw decor van het evenement, of jouw presentatie, een krachtige uitwerking kunnen hebben, is wel bekend, Maar welke kleuren zorgen waarvoor? Nou als het om het activeren van het geheugen gaat, hebben meerdere onderzoeken aangetoond dat rood de kleur is. 

4. Beweging zorgt voor concentratie
Het is dus niet voor niets: al die sprekers die bij het begin van hun keynote of sessie aan de zaal met aanwezigen vraagt: even staan, even springen, even huppelen. Het is namelijke wetenschappelijk aangetoond: beweging en lichamelijke activiteit zorgt voor hogere concentratie.

5. Weet wat eten en drinken met je bezoeker doet
Er is heel veel te vinden over wat eten doet met de mens. Een paar voorbeeld voor jouw evenement? Geef bij de lunch geen suiker aan het eind van de lunch, want dan komen jouw bezoekers snel in de suikerdip. Wist je dat zout ontspant en dat proteine en complexe koolhydraten zorgen voor langdurige energie? Duik in de wereld van brainfood en de wetenschap van catering en ontdek de vele effecten van verschillende soorten eten en drinken.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x