Evenement organiseren: extra impact, zonder extra budget (III) Een goed evenement dat door jouw bedrijf of organisatie wordt ingezet als communicatie- of marketingmiddel kan tot ongekende impact leiden. Dan moet je het evenement goed organiseren, van doelstelling, voortraject, naar concept, event, natraject naar optimale impact. Die impact die je tijdens het evenement kunt bereiken bij jouw doelgroep zit naast concept, strategie en experience vooral in details. In die details is meer impact te behalen zonder extra budget. In deel III van Evenement Organiseren extra impact, zonder extra budget kijken we naar het centraal zetten van de doelstelling. Centraal in het concept, centraal in het traject en vooral centraal in dat wat jouw gast en doelgroep ondergaat. Wordt dan dat creatieve, belevenisvolle evenement organiseren opeens een koude berekenbare tak van sport? Nee, zeker niet. Creativiteit, experience denken, beleving, verrassing, onverwachte concepten, innovaties, het is en blijft de basis van ons prachtige vak. Maar wie daarbij niet werkt vanuit een heldere doelstelling, die slaat toch echt de plank mis: ‘Een evenement zonder doelstelling is louter een heel leuk moment dat heel veel geld kost’ Maar wat houdt dat nou precies in, want het klinkt even simpel als onduidelijk: doelstellingericht evenement organiseren. Vrees niet, want het is inderdaad heel simpel om te werken vanuit de doelstelling van het evenement: 1. Wat is de doelstelling van jouw evenement(entraject)? Of je nou een bedrijfsuitje gaat organiseren, een personeelsfeest of een productintroductie hang overal een doelstelling aan. En ja, collega's met een feestje bedanken voor de inzet kan ook een doelstelling zijn, maar dan moet je jezelf wel verplichten even door te vragen: waarom wil je ze bedanken, wat moet je doen om ze te bedanken, hoe weet je dat het gevoel is overgekomen en wat wil je met dat bedankje en het gevoel bij jouw collega in de toekomst doen. Allemaal vragen die het event, het voortraject en het natraject of zelfs het volgende evenement sturen en lading geven. 2. Welk concept, voor- en natraject vult de doelstelling in? In de praktijk betekent dat niet veel meer of minder dan dat je bij alle stappen die je zet in een evenemententraject, bij de conceptontwikkeling, bij de keuzes die je maakt bij het inzetten van bijvoorbeeld media, of de gastbeleving, altijd weer een stap terugzet: wat draagt dit bij aan het behalen van onze doelstelling. Echt heel goed om te doen, zonder enig extra budget, doelstellinggerichter. 3. Doelstelling bereikt? Wie stap 1 en 2 zich eigen maakt, zal ook stap 3 moeten toepassen: meet, analyseer of op zijn minst achterhaal of de doelstelling dat werkelijk behaald is en wat je daar dan mee kunt/moet. Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget: Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget (IV) In de serie Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget behandelen we dit keer een... Evenement organiseren: extra impact, zonder extra budget (III) Een goed evenement dat door jouw bedrijf of organisatie wordt ingezet als communicatie- of... Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget (II) In de serie Evenement Organiseren: extra impact zonder extra budget, gaan we in deel twee naar... Evenement organiseren: extra impact, zonder extra budget (I) EvenementOrganiseren.nl zet de komende dagen een aantal tips op een rij om tot nog meer impact... Tip: lees ook deze artikelen Doelstelling van jouw evenement Welke kleur hoort bij jouw doelstelling? De kracht van kleur Hoe kom ik tot een heldere doelstelling voor mijn evenement? Zonder doelstelling, geen event!